Γιατί ο πρωταθλητής πωλήσεων στα ηλεκτρικά ΙΧ είναι ένα Range Rover

Γιατί ο πρωταθλητής πωλήσεων στα ηλεκτρικά ΙΧ είναι ένα Range Rover

Εάν κάποιος ανατρέξει στ στατιστικά στοιχεία πωλήσεων αυτοκινήτων του 2019, θα διαπιστώσει ότι στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων, την κυριαρχία δεν έχει κάποιο από τα «μικρά» μοντέλα της αγοράς, αλλά το «ηλεκτρικό» Range Rover PHEV. Ένα αυτοκίνητο, του οποίου αναλόγως τα «καλούδια» του εξοπλισμού, η τιμή του ξεπερνά τα 100.000 ευρώ. Στη διάρκεια του περασμένου έτους, μάλιστα, πωλήθηκαν 80 τέτοια (καινούργια) αυτοκίνητα (σ.σ. μια και το μοντέλο έχει εξαιρετικές πωλήσεις και από εισαγωγές) αποσπώντας το 16,7% της σχετικής κατηγορίας της αγοράς, στη λίστα στην οποία ακολουθεί με 15,3% (και 72 πωλήσεις) άλλο ένα αυτοκίνητο υψηλής αξίας, το Volvo XC60. Η «τάση» διατηρείται και την φετινή χρονιά με το range Rover να παραμένει πρώτο σε πωλήσεις τον Ιανουάριο με 8 πωλήσεις και 14,3% της αγοράς.

Στο ερώτημα, πως είναι δυνατόν ένα τόσο ακριβό αυτοκίνητο να κυριαρχεί στις πωλήσεις σε μια κατηγορία που είναι φτιαγμένη για «οικονομία», η απάντηση είναι πως σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία, τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης είναι (ακόμα) σημαντικά μεγαλύτερα. Για όσους τουλάχιστον διαθέτουν το «βαλάντιο» να τα αποκτήσουν.

Ένα τέτοιο αυτοκίνητο πολυτελείας (όπως και τα ανταγωνιστικά του) έχουν τιμή πρόσκτησης που δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τα ανάλογα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της ίδιας φίρμας, ενώ την ίδια στιγμή «ξεδιπλώνει» για τον ιδιοκτήτη τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης.

Έτσι για παράδειγμα, από μία τέτοια επιλογή, ο ιδιοκτήτης «κερδίζει» από την απαλλαγή των τελών κυκλοφορίας (που στην περίπτωση ενός τέτοιου οχήματος είναι άνω ων 1000 ευρώ το χρόνο), αλλά και τη διαφορά του κόστους καυσίμου. Ακόμη και αν συνυπολογιστεί το κόστος φόρτισης, η διαφορά σε μια μέση χρήση (15.000 – 20.000 χλμ. Το χρόνο) ξεπερνά τα 4.000 ευρώ, ενώ το ίδιο αυτοκίνητο έχει σχεδόν τα μισά έξοδα συντήρησης.

Το παράδειγμα, είναι απλά ενδεικτικό και χρησιμοποιείται για να καταγράψει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, που αν και στα σπάργανα για την Ελλάδα, αρχίζει και κερδίζει έδαφος. Ιδιαίτερα από φέτος, που οι εταιρείες εισαγωγής, αρχίζουν να εμπλουτίζουν τη γκάμα τους με ηλεκτροκίνητα μοντέλα, διευρύνοντας τις επιλογές και καθιστώντας ενδιαφέρον το ερώτημα: πόσο συμφέρει η επιλογή ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Στις μικρές κατηγορίες (segments A, B και C) η διαφορά στην τιμή πρόσκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι από 4.000 ως 9.000 ευρώ ανάλογα τη μάρκα και το μοντέλο. Από την καταβολή της διαφοράς αυτής, ο κάτοχο θα αρχίσει να …αφαιρεί. Κατ’ αρχήν τα τέλη κυκλοφορίας (από 135 ως 300 ευρώ) που στο βάθος της πενταετίας (όσο δηλαδή υπολογίζεται ο ελάχιστον χρόνος κτήσης μεταφράζονται σε όφελος ως 1.500 ευρώ. Αντίστοιχα το κόστος συντήρησης (που είναι μεσοσταθμικά το μισό) μεταφράζεται στην πενταετία σε περίπου 3.000 – 3.500 ευρώ, ενώ το κόστος ενέργειας τοποθετείται περίπου στο 25-35% του συγκρινόμενου κόστους των συμβατικών καυσίμων (βενζίνης η diesel). Διαμορφώνει έτσι μια διαφορά κόστους χρήσης της τάξης των 3.500 – 5.000 ευρώ στην πενταετία. Ο «λογαριασμός» σαφώς και καλύπτει τη διαφορά της τιμής αγοράς, και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, από φέτος, οι ειδικοί αναμένουν μια αύξηση τις πωλήσεις.

Κατά τους ίδιους το 2020 θα είναι μια χρονιά κρίσιμη για την εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης μια και θα φανεί αν θα εμπεδωθεί η σχετική «κουλτούρα», Εάν δηλαδή, οι σταθμοί φόρτισης θα επεκταθούν σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, αλλά και το αν το κοινό θα «ξεπεράσει» το «άγχος» της οικιακής φόρτισης. Διαδικασία που ακόμη δεν είναι μια απλή υπόθεση, τουλάχιστον για όσους δεν έχουν την σχετική άνεση χώρου.

Για τον Ιανουάριο, πάντως, οι ενδείξεις είναι σχετικά ενθαρρυντικές μια και οι πωλήσεις έφτασαν τα 56 οχήματα και το 0,57% του συνόλου της αγοράς, σε σχέση με το 0,42% που ήταν το μερίδιο για το 2019. Αντίθετα πιο ενισχυμένη εμφανίζεται η «κίνηση» στα λεγόμενα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα που κερδίζουν διαρκώς μερίδια, έναντι των συμβατικών.

Φέτος τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στατιστικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με καύσιμο βενζίνη υποχώρησαν στο 58,3 από 61,5%, ενώ με καύσιμο πετρέλαιο αυξήθηκαν από 27,7% σε 32,6%, τη στιγμή κατά την οποία τα υβριδικά εκτινάχθηκαν στο 11%. Ποσοστό αξιοσημείωτο, καθώς το 2019 στο σύνολο τους έτους, οι πωλήσεις υβριδικών μοντέλων έφτασαν το 5,8% του συνόλου της αγοράς (σε σχέση με το 3,5% του 2018). Ζητούμενο λοιπόν, για την επόμενη διετία, είναι να αρχίσουν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να έχουν αντίστοιχες επιδόσεις…