Από την Livingston στην Monarch: Οι 10 αεροπορικές που έχουν χρεοκοπήσει από το 2000

Από την Livingston στην Monarch: Οι 10 αεροπορικές που έχουν χρεοκοπήσει από το 2000

Η Monarch είναι απλώς η τελευταία αεροπορική εταιρεία που δεν κατάφερε να αντεπεξέλθει οικονομικά στις αντίξοες συνθήκες της εποχής και μπήκε κι αυτή στο «κλαμπ των πτωχευμένων αεροπορικών» των τελευταίων 15 χρόνων.

Ποιες είναι όμως οι 10 αεροπορικές που «αφανίστηκαν» εν μέσω ενός σκληρού τοπίου ανταγωνισμού με εταιρείες low cost αλλά και με το πρόβλημα της τρομοκρατίας να διογκώνεται;

Σύμφωνα με την ιταλική Il Sole 24 Ore είναι οι εξής:

1 - Monarch

Είχε τη βάση της στο Λούτον λίγο πιο έξω από το Λονδίνο και όταν έκλεισε εξυπηρετούσε περίπου 110.000 επιβάτες, οι περισσότεροι εκ των οποίων έμειναν «ξεκρέμαστοι» στο εξωτερικό. Ακύρωσε πάνω από 300.000 κρατήσεις. Ιδρύθηκε πριν από 50 χρόνια και απασχολεί 2.100 εργαζόμενους. Το 2016 κατέγραψε ζημιές 291 εκατ. στερλίνες, ποσό που δεν κατάφερε να ανακτήσει.

2 - Wind Jet

Επί εννέα χρόνια (2003-2012) η Wind Jet εξυπηρετούσε επιβάτες από και προς τη Σικελία, ενώ είχε την έδρα της στην Κατάνια. Στο στόλο της υπήρχαν 13 Airbus ενώ απασχολούσε 504 εργαζόμενους. Το 2012 διέκοψε τη λειτουργία της.

3 - Volare

Δημιουργήθηκε το 1997 και προσπάθησε να γίνει η ιταλική απάντηση των low cost εταιρειών της βόρειας Ευρώπης. Είχε στόλο 15 Airbus με προορισμούς κυρίως διεθνείς. Το 2004 πέρασε μια ισχυρή οικονομική κρίση σε συνδυασμό με έκτακτες διοικήσεις. Προσπάθησε να διασωθεί μέσω της Alitalia Cai χωρίς όμως να τα καταφέρνει. Το 2015 ο ιδιοκτήτης έχασε την άδειά του.

4 - Airberlin

Η δεύτερη μεγαλύτερη γερμανική αεροπορική βρίσκεται σε διαδικασία πτώχευσης, με ένα κρατικό δάνειο ύψους 150 εκατ. ευρώ στις πλάτες της, το οποίο πρέπει να αποπληρώσει έως τα τέλη του Οκτωβρίου. Περίπου το 80% των 8.000 θέσεων εργασίας θα απορροφηθούν από τη Lufthansa και την easyJet, ενώ η εταιρεία αναζητά αγοραστές για τα περιουσιακά της στοιχεία.

5 - Malev

Η Malev είχε μια ένδοξη ιστορία διάρκειας 66 χρόνων, με δρομολόγια από και προς το Σιδηρούν Παραπέτασμα. Ήταν η βασική αεροπορική της Ουγγαρίας και διέκοψε τη λειτουργία της το 2012, καθώς κήρυξε πτώχευση. Άφησε πίσω της περίπου 2.600 ανέργους.

6 - Swissair

Από το 1931 έως το 2002 ήταν η βασική αεροπορική εταιρεία της Ελβετίας. Τη δεκαετία του ''80, την είχαν χαρακτηρίσει την «ιπτάμενη τράπεζα». Το 1999 διακόπτει τη συμμαχία της με την αμερικάνικη Delta Air Lines και προσπαθώντας να βγει μπροστά, προχωράει σε μια σειρά ριψοκίνδυνων εξαγορών. Οι προσπάθειες υπονομεύονται από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ. Έτσι, αρχίζει μια πολύ δύσκολη περίοδος κρίσης για την εταιρεία, η οποία κηρύττει πτώχευση.

7 - Gandalf Airlines

Το όνομα της εταιρείας όντως προέκυψε από τον καλό μάγο στον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, ωστόσο η ιστορία της απείχε αρκετά από το να θεωρηθεί μαγική. Η Gandalf Airlines ιδρύθηκε το 1998 από τρεις νέους πρώην εργαζόμενους της McKinsey και είχε στόχο να εκμεταλλευτεί την επέκταση του αεροδρομίου Orio al Serio στο Μπέργκαμο, απευθυνόμενη κυρίως σε «μεγάλους» πελάτες. Παρότι είχε εισηχθεί κιόλας στο χρηματιστήριο, ακολούθησε καθοδική πορεία μετά την 11η Σεπτεμβρίου και πτώχευσε το 2004.

8 - Spanair

Γεννήθηκε το 1986 στη Βαρκελώνη με το σύνθημα «Η για όλους» (αυτή που ανήκει σε όλους) και προσπάθησε να εκδημοκρατήσει την αγορά των αερομεταφορών στην Ισπανία συνδέοντας τις βασικές διόδους με την δυτική Αφρική. Ήταν ένα πείραμα που κόστισε στους καταλανούς φορολογούμενους περίπου 150 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια έγινε δίκη και οι πρώτες καταδικαστικές αποφάσεις, έλαβαν χώρα λίγες μέρες πριν.

9 - Belle Air

Εταιρεία με αλβανική σημαία, που γεννήθηκε το 2005 και έκτοτε συνδέεται με πολλούς ιταλικούς προορισμούς (από το Μιλάνο στη Ρώμη, περνάει από τη Φλωρεντία και το Μπέργκαμο) αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη (Λονδίνο, Βρυξέλλες). Το 2013, η εταιρεία συσσώρευσε περίπου 4,8 εκατ. ευρώ σε πρόστιμα και μη καταβληθέντες φόρους, χωρίς να υπολογίζεται το χρέος προς το αεροδρόμιο των Τιράνων αλλά και τις τράπεζες. Ακολούθησε η κήρυξη πτώχευσης.

10 - Livingston

Κατέβασε ρολά το 2014, αν και από πιο παλιά είχε κληρονομήσει μεγάλα χρέη: αυτά της Lauda Air Italia και της Livingston Energy Flight. Οι προσπάθειες να ανακάμψει η εταιρεία με νέους προορισμούς από τη Βόρεια προς την Ανατολική Ευρώπη ήταν άκαρπες. Το 2015 λύθηκε η σύσταση της εταιρείας.