Ανταγωνιστικότητα, ναυτοσύνη και εκπαίδευση το τρίπτυχο της ελληνικής ναυτιλίας

Ανταγωνιστικότητα, ναυτοσύνη και εκπαίδευση το τρίπτυχο της ελληνικής ναυτιλίας

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Θέμα ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου έθεσε, εμμέσως πλην σαφώς, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης, στην διάρκεια σύντομου χαιρετισμού του κατά την εκδήλωση εορτασμού της συμπλήρωσης 30 ετών λειτουργίας του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά.

Ο κ. Βενιάμης αναποκρινόμενος στις παρατηρήσεις προηγούμενων ομιλητών, όπως ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Φώτης Κουβέλης, ο τομεάρχης ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης κ.α. έσπευσε να χαιρετήσει την ιδέα ενίσχυσης του τμήματος ναυτιλιακών σπουδών με νέα γνωστικά αντικείμενα, καθώς και προπτυχιακά αγγλόφωνα τμήματα, καλώντας την ακαδημαϊκή κοινότητα να συμμετέχει σε έναν διάλογο με αυτή την θεματολογία.

«Στην συζήτηση αυτή», είπε, «πριν από όλα θα πρέπει να συζητήσουμε για την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής ναυτιλίας διότι μόνο με την ενίσχυση και την βελτίωση της θα ενισχύσουμε και τη ναυτοσύνη και την εκπαίδευση.

Διότι», πρόσθεσε, «αν φέρουμε τη ναυτοσύνη ξανά στην Ελλάδα θα αυξηθούν πάρα πολύ οι ανάγκες των γραφείων σε νέους και νέες.

Και θα αυξηθούν και πάρα πολύ οι θέσεις που θα μπορούν τα παιδιά να μπαίνουν στο Πανεπιστήμιο Πειραιά κι όχι μόνο και σε άλλες σχολές που έχουμε παρόμοια τμήματα.

Ελπίζω ότι ίσως θα μπορέσουμε να το κάνουμε και νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι μοναδικό».

Οι προκλήσεις για τη ναυτιλία», συνέχισε, «είναι συνεχείς και ειδικά στην εποχή μας, πολυδιάστατες.

Γεωπολιτικές, με εμπορικούς – οικονομικούς πολέμους μεταξύ σημαντικών κρατών και τάσεις προστατευτισμού, χρηματοοικονομικές με περιορισμένες πηγές δανειοδότησης και τέλος τεχνολογικές με μεγάλες πιέσεις για την περιβαλλοντική απόδοση των πλοίων, τις ανάλογες στο κόστος και στην εφαρμογή τους, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.

Επομένως η λειτουργία της ναυτιλίας και η ενασχόληση με αυτήν αποτελεί μια εξαιρετική διαδικασία που απαιτεί ευελιξία, εγρήγορση, προσαρμογή στα δεδομένα κάθε εποχής.

Προς τούτο η πανεπιστημιακή μόρφωση πρέπει να στοχεύει στη διασύνδεση των σπουδών με τις πραγματικές ανάγκες των σχετικών πυλώνων στους οποίους θα κληθούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους οι σπουδαστές.

Τα πανεπιστήμια οφείλουν μέσω κατάλληλων και κυρίως καινοτόμων προγραμμάτων σπουδών εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης, να προετοιμάζουν τους σπουδαστές με τα απαιτούμενα σχετικά εφόδια προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας όπως πετυχαίνει το τμήμα των ναυτιλιακών σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ που γιορτάζει σήμερα.

Οι απόφοιτοί σας θα απασχοληθούν στη ναυτιλία είτε άμεσα, επανδρώνοντας τις επιχειρήσεις σας, είτε έμμεσα σε οργανισμούς και εταιρείες του ναυτιλιακού cluster.

Η ραχοκοκαλιά το οποίου που νομίζω ξεκινάμε, είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία. Και μόνο.

Πρόκειται», συμπλήρωσε, «για επιλογές με προοπτικές γιατί η ναυτιλία των Ελλήνων, εκτός από το ένδοξο παρελθόν έχει δυναμικό παρόν και υποσχόμενο μέλλον.

Έχει επίσης τη δυναμική να κρατήσει στη πατρίδα μας νέους ανθρώπους που έχουν αποφοιτήσει και έχουν αποφασίσει να εντρυφήσουν σε επιστημονικά πεδία σχετικά το ευρύ πλαίσιο των λειτουργικών αναγκών της, εμποδίζοντας το λυπηρό φαινόμενό της επιστημονικής μετανάστευσης.

Δε πρέπει όμως σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε τον καθοριστικό παράγοντα της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας μας.

Στο πλαίσιο αυτό καλείται και το ανθρώπινο δυναμικό που αποτελεί αναμφισβήτητα τη κινητήριο δύναμη κάθε παραγωγικού πυλώνα κι ακολουθεί τα βήματα της παγκοσμιοποίησης.

Και αναπροσαρμόζεται στις απαιτήσεις και τα υψηλά κριτήρια της διεθνούς ναυτιλίας ώστε να μπορεί να συνδράμει στη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλιακής πρωτοκαθεδρίας διεθνώς μέσω της απαιτούμενης ποιοτικής λειτουργίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων», κατέληξε.