Αναζητείται λύση για τα απορρίμματα του Ελληνικού

Αναζητείται λύση για τα απορρίμματα του Ελληνικού

Του Γιώργου Φιντικάκη

Το αποτέλεσμα κρίνεται στις λεπτομέρειες, και πέρα από το καζίνο του Ελληνικού, ένα θέμα που δεν έχει απασχολήσει πολύ την επικαιρότητα αφορά τα απορρίμματα στο πρώην αεροδρόμιο, ζήτημα πολύ σοβαρό, αφού μια νέα πόλη πρόκειται να γεννηθεί στην έκταση των 6.000 στρεμμάτων.

Η σημερινή συνεδρίαση σε υπηρεσιακό επίπεδο όπου θα συμμετάσχουν οι γενικοί γραμματείς των εμπλεκομένων υπουργείων, αφορά σε αυτό ακριβώς το θέμα. Στις 5 το απόγευμα, λίγη ώρα μετά την πρώτη σύσκεψη, πραγματοποιείται "υπουργικό" για το Ελληνικό, δηλαδή η επίσης καθιερωμένη συνεδρίαση της Παρασκευής μεταξύ των συναρμόδιων υπουργών για να αποτιμηθεί η πρόοδος γύρω από κάθε πτυχή του σύνθετου έργου. Τόσο σύνθετου ώστε να απαιτεί παρακολούθηση επί καθημερινής βάσεως σε δύο επίπεδα, ένα υπηρεσιακό κάθε Τρίτη, και ένα σε επίπεδο υπουργών κάθε Παρασκευή, όπως το περιέγραψε χθες ο Αδ.Γεωργιάδης, μιλώντας για μοντέλο που αρχίζει να αποδίδει καρπούς.

Η διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα ακόμη στοίχημα. Μια από τις πρώτες συναντήσεις του κ. Γεωργιάδη για το Ελληνικό, ήταν με τους δημάρχους Αργυρούπολης – Ελληνικού, Αλίμου και Γλυφάδας, δεδομένου πως μία από τις εκκρεμότητες αφορά στη διαχείριση απορριμμάτων των τριών περιοχών. Θέμα εξαιρετικά σύνθετο, αφού κάθε από τις δημοτικές αρχές δεν έχει τις ίδιες θέσεις και προτεραιότητες, ενώ στο παρελθόν μάλιστα οι τρεις δήμαρχοι είχαν συγκρουστεί με αφορμή το ζήτημα της μεταφόρτωσης και διαλογής.

Το ζήτημα που είχε αναλάβει να επιλύσει από το 2016 ο τότε συντονιστής του Ελληνικού, Αλέκος Φλαμπουράρης, σέρνεται εδώ και χρόνια. Ο σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων του δήμου Αργυρούπολης – Ελληνικού συνεχίζει να βρίσκεται μέσα στην έκταση του πρώην αεροδρομίου. Δεν πρόκειται να απομακρυνθεί παρά μόνο αν βρεθεί κατάλληλος χώρος σε κοντινή απόσταση.

Στη συμφωνία του 2016 μεταξύ της τότε κυβέρνησης και των επενδυτών, προβλέπονταν ότι η Lamda Development και οι συνεργάτες της θα κατέβαλαν το 50% των κεφαλαίων που θα κοστίσουν οι μελέτες και η κατασκευή του κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, όπως και του σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων σε περιοχή εκτός του Ελληνικού. Η συμφωνία προέβλεπε ότι και οι τρεις όμοροι δήμοι θα χρησιμοποιούσαν τις νέες αυτές εγκαταστάσεις. Εκτοτε το θέμα έρχεται και επανέρχεται στη ατζέντα όσων ασχολούνται με το Ελληνικό, δίχως να επιλύεται.

Το καζίνο και οι προσφυγές

Τα παραπάνω δείχνουν πόσο περίπλοκο είναι το έργο, και εξηγούν γιατί ένα ολόκληρο υπουργείο, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει αφιερωθεί στον σκοπό αυτό. Το στοίχημα είναι τεράστιο, και κρίνοντας από την προσπάθεια που καταβάλλεται τόσο στο Ανάπτυξης, όσο και στα συναρμόδια υπουργεία, όπως και στο Μαξίμου, δεν αποκλείεται να επιτευχθεί ο στόχος να κλείσει η συμφωνία ως το τέλος του έτους. 

Βέβαια υπάρχουν δύο αστάθμητοι παράγοντες. Ο πρώτος έχει να κάνει με την έκβαση του διαγωνισμού για το καζίνο και τις τυχόν προσφυγές που μπορεί να υποβάλουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Εδώ, οι πιο "ζεστοί" είναι δύο, η αμερικανική Mohegan που διεκδικεί το καζίνο από κοινού με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και η Hard Rock International, στελέχη των οποίων συνάντησε πρόσφατα ο Αδ.Γεωργιάδης, όπως ο ίδιος αποκάλυψε χθες.

Ο δεύτερος αστάθμητος παράγοντας σχετίζεται με τις τυχόν προσφυγές που μπορεί να καταθέσουν ομάδες κατοίκων και φορείς κατά των 4 πλέον Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων που προτίθεται να φέρει η κυβέρνηση εντός του Αυγούστου : Για το Μητροπολιτικό Πάρκο, την Ζώνη Πολεοδόμησης, την Ζώνη Ανάπτυξης και τη νέα ΚΥΑ που εσχάτως αποφασίστηκε να εκδοθεί, αυτή για το καζίνο. Ο λόγος που επελέγη να διαχωρισθεί το καζίνο από την ΚΥΑ για την Ζώνη Ανάπτυξης, είναι προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να έχουν ακόμη πιο καθαρή εικόνα.

Ο κίνδυνος των προσφυγών δεν μπορεί να αποκλειστεί. Βέβαια η τροπολογία που ψηφίστηκε προ ημερών στη Βουλή αποσκοπεί ακριβώς σε αυτό, στο να κλείσει κάθε πιθανή νομική τρύπα ως προς τα ύψη των έξι ουρανοξυστών και των άλλων ψηλών κτιρίων που πρόκειται να ανεγερθούν στο πρώην αεροδρόμιο, και η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει προσφυγές, οδηγώντας το έργο σε νέες δικαστικές περιπέτειες, και μεταθέτοντας την έναρξη του ακόμη πιο βαθιά στο μέλλον.