To «χτύπημα» της Thomas Cook και το νέο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού

To «χτύπημα» της Thomas Cook και το νέο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Σε κεντρικό στοίχημα για τον κλάδο του ελληνικού τουρισμού ευρύτερα και όλη την «αλυσίδα» των υποδομών φιλοξενίας της χώρας μας, αλλά και μια κομβική αφετηρία για επαναπροσδιορισμό της μακροπρόθεσμης στόχευσης στη βαριά βιομηχανία της Ελλάδος αναδεικνύεται πλέον η αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πτώχευσης της Thomas Cook.

Σύσσωμος ο κλάδος είναι ανάστατος, μετρώντας ζημιές και προσπαθώντας να περιορίσει κατά το δυνατόν τις απώλειες, με τη φετινή σεζόν – από πλευράς επιπτώσεων – να έχει υποστεί μεγάλες απώλειες, οπότε όλη η μάχη θα δοθεί για τη διάσωση της επόμενης σεζόν.

Όπως τόνισε στη χθεσινή συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, «κανένα ξενοδοχείο δεν θα μείνει ανεπηρέαστο από την κατάρρευση της Thomas Cook, είτε είχε συνεργασία με τον tour operator είτε όχι. Στον ίδιο στίβο αγωνιζόμαστε, ενώ οι επιπτώσεις θα κρατήσουν καιρό». Η συνέντευξη τύπου δόθηκε με αφορμή την παρουσίαση των επιπτώσεων στα ελληνικά ξενοδοχεία και όλη την τουριστική αλυσίδα από την πτώχευση της Thomas Cook, όπως τις κατέγραψε έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

O κ. Βασιλικός, ξεχώρισε σε τρεις βασικές κατηγορίες τα προβλήματα:

1) Στις βραχυπρόθεσμες συνέπειες που είναι τα απλήρωτα τιμολόγια που αφήνει πίσω της η Thomas Cook, η ακύρωση τουριστικών πακέτων έως το τέλος της σεζόν, καθώς και το πρόωρο κλείσιμο μονάδων που είχαν μεγάλη ή αποκλειστική εξάρτηση από βρετανικό οργανισμό.

2) Στις μεσοπρόθεσμες συνέπειες, ήτοι πως θα σωθεί η νέα τουριστική σεζόν (2020) που όπως χαρακτηριστικά τόνισε ξεκινά με μια «τρύπα» 1 δισ. ευρώ, παρότι στη πραγματικότητα αυτή μπορεί να αποδειχθεί πολύ μικρότερη ή και μηδενική εφόσον η αγορά καταφέρει να καλύψει το κενό της Thomas Cook. Η προσπάθεια να σωθεί η νέα τουριστική περίοδος, είναι μια σύνθετη διαδικασία που περνά μέσα από τη συνεργασία πολλών παραγόντων, ξενοδόχων, αεροπορικών εταιρειών, ταξιδιωτικών γραφείων κ.α.

3) Στην τρίτη κατηγορία ο πρόεδρος του ΞΕΕ έβαλε και το μεγάλο στοίχημα που είναι ποιο μοντέλο τουρισμού θέλουμε στη χώρα, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από μεμονωμένους οργανισμούς. «Αυτό είναι το μεγαλύτερο στοίχημα. Ζημιές υπάρχουν, αλλά τώρα είναι η ευκαιρία να αλλάξει η τουριστική μας στρατηγική» τόνισε. Γνωστοποίησε επίσης ότι έχει επικοινωνήσει με ομολόγους του ευρωπαϊκών χωρών, για προτάσεις, ιδέες και λύσεις, ενώ σημείωσε πως «κανένα ξενοδοχείο δε θα μείνει ανεπηρέαστο από αυτή την πτώχευση».

Τα μεγαλύτερα προβλήματα φαίνεται να τα έχουν το Νότιο Αιγαίο, τα Ιόνια νησιά και η Κρήτη. Παράλληλα, μεγάλο πλήγμα δέχονται και μεμονωμένες τουριστικές περιοχές όπως π. χ. Πάργα και Σκιάθος που είχαν μεγάλη εξάρτηση από τον κόσμο που κινούνταν μέσω της Thomas Cook. «Υπάρχουν περιοχές – όχι τόσο γνωστές – που είχαν έως και δέκα πτήσεις του βρετανικού οργανισμού την εβδομάδα. Αυτές δύσκολα μπορούν να αναπληρωθούν», σημείωσε ο κ. Βασιλικός.

Ανάγκη για μεγάλη συμμαχία απ'' όλη την τουριστική αλυσίδα

Ο κ. Βασιλικός τόνισε την ανάγκη δημιουργίας μιας μεγάλης συμμαχίας, Κυβέρνησης, ΕΟΤ, Περιφερειών, Δήμων, φορέων, επιχειρήσεων, προκειμένου να δοθεί ειδική έμφαση στην προβολή και διαφήμιση της χώρας καθώς και στη πραγμάτωση εναλλακτικών συνεργιών. «Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδηματικών κατηγοριών είναι στόχοι που πλέον αποκτούν κατεπείγοντα χαρακτήρα για την τουριστική οικονομία στην χώρα μας», πρόσθεσε ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε..

Ο κ. Βασιλικός, αναφέρθηκε επίσης, στην ανάγκη θωράκισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος απέναντι στις παγκόσμιες διακυμάνσεις τονίζοντας τη σημασία του δεκαετούς σχεδίου για τον τουρισμό που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Λείπουν» 500 χιλ. αεροπορικές θέσεις

Όπως σημείωσε ο κ. Βασιλικός, «είναι σημαντικό ότι φαίνεται πως διασώζεται τελικά η αεροπορική εταιρεία Contor Airlines η οποία έχει περίπου το μισό πτητικό έργο της Thomas Cook. Πλέον λείπουν 500.000 αεροπορικές θέσεις, οπότε το επόμενο στοίχημα είναι πως θα καλυφθούν αυτές. Η ζημιά, όπως και να ''χει, θα μας ακολουθεί για χρόνια», επισήμανε. Άλλωστε το 85% των ξένων τουριστών που κάνουν διακοπές στην Ελλάδα, έρχεται αεροπορικώς.

Η κάλυψη του «αεροπορικού κενού» που αφήνει η Thomas Cook είναι η βασική αγωνία της τουριστικής αγοράς πέρα από τη διαχείριση της υφιστάμενης ζημίας. Για το νέο έτος ο χρεοκοπημένος τουριστικός όμιλος είχε προγραμματίσει πτήσεις σε 38 χώρες με 8,6 εκατ. αεροπορικές θέσεις. Ειδικά, η χώρα μας χάνει 610.000 αεροπορικές θέσεις έως τα τέλη Αυγούστου του 2020, με βάση τον σημερινό πάντα προγραμματισμό.

Βεβαίως, πληροφορίες λένε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την κενών θέσεων από εταιρείες με τακτικές πτήσεις όπως η Ryanair και η easyJet. Επίσης, τοπικές ενώσεις ξενοδόχων προορισμών που επλήγησαν βρίσκονται σε... ξεσηκωμό προσπαθώντας να στηρίξουν κινήσεις για αύξηση της διαθεσιμότητας αεροπορικών θέσεων τόσο από εταιρείες low cost, αεροπορικούς βραχίονες των μεγάλων tour operators, αλλά και των λεγόμενων legacy carriers, δηλαδή των «εθνικών αερομεταφορέων».


Η Aegean Airlines αναμένεται να παίξει ακόμη πιο ενεργό ρόλο από το 2020, ενώ σταθερά στηρίζει αφενός καμπάνιες προβολής αλλά και την αύξηση της χωρητικότητας και το άνοιγμα νέων προορισμών του εξωτερικού. Φέτος η προσπάθεια θα ενταθεί καθώς από το 2020 ο όμιλος αρχίζει την παραλαβή και των νέων αεροσκαφών νέας γενιάς της οικογένειας Airbus A320neo.

Με ενδιαφέρον αναμένονται οι κινήσεις της British Airways, η οποία, την τελευταία διετία έχει ισχυρή παρουσία σε αεροδρόμια της Κρήτης, της Ρόδου και άλλων νησιών. Γενικότερα, όπου ήδη υπάρχει παρουσία μεγάλων αερομεταφορέων, εξυπακούεται ότι τα κενά θα καλυφτούν πιο εύκολα και γρήγορα.

ΞΕΕ: Θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ η ζημιά από Thomas Cook το 2020 

Η συνολική ζημιά στα καταλύματα της χώρας από την πτώχευση της Thomas Cook αποτιμάται στα 315 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ το 2020, στο σύνολο του κλάδου διαμονής, εκτιμάται ότι θα πλησιάσει το 1 δισ. ευρώ αν δεν αλλάξει τίποτα. Αν δηλαδή η ίδια η αγορά και οι ανταγωνίστριες εταιρείες της Thomas Cook δεν σπεύσουν να καλύψουν το κενό. Πιο αναλυτικά, οι εκτιμώμενες απώλειες αφίξεων και διανυκτερεύσεων για τον τουριστικό κλάδο για το 2020 θα φτάσουν στα 929 εκατ. ευρώ, δηλαδή 2,5 δισ. ευρώ για όλη την οικονομία με βάση τον τουριστικό πολλαπλασιαστή.

Αυτά έδειξε η έρευνα που παρουσίασε χθες το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος η οποία πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) στο διάστημα 24/09/2019 έως 27/09/2019. 

Η έρευνα δείχνει πως από το σύνολο των 9.917 ξενοδοχείων της χώρας, 1.193 συνεργάζονται με τον Όμιλο Thomas Cook το 2019, αριθμητικό δεδομένο που αντιστοιχεί στο 12% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της Ελλάδος. Επίσης μεταξύ άλλων αποτυπώνεται χαρακτηριστικά πως το 48% των συνεργαζόμενων ξενοδοχείων με την Thomas Cook εντάσσεται στις κατηγορίες 1, 2 και 3 αστέρων. Αυτά τα ξενοδοχεία, όπως τόνισε χθες ο κ. Βασιλικός, έχουν κατά μέσο όρο 29 δωμάτια. Άρα το «χτύπημα» είναι βαρύ κυρίως για τις μικρές, οικογενειακές μονάδες.