MLS: Placements και κινητικότητα, με μεγάλο στοίχημα το MAIC

MLS: Placements και κινητικότητα, με μεγάλο στοίχημα το MAIC

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Σε φάση εξωστρέφειας, με συμμετοχή σε road show σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και ενίσχυσης της ρευστότητας και της μετοχικής της βάσης με αλλεπάλληλα placements είναι τους τελευταίους μήνες η βορειοελλαδίτικη εταιρεία τεχνολογίας MLS.

Η MLS φέτος συμμετείχε στα δύο επίσημα road shows της ΕΧΑΕ σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο, ενώ πραγματοποίησε και δικό της, ανεξάρτητο road show σε επενδυτές, επίσης στο Λονδίνο, λίγο μετά το επίσημο της ΕΧΑΕ.

Πιο αναλυτικά, η εταιρεία συμμετείχε στο road show που πραγματοποίησε η ΕΧΑΕ με το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στις ΗΠΑ μεταξύ 19 και 20 του περασμένου Ιουνίου, καθώς επίσης στο 13ο road show του Χ.Α. στο Λονδίνο στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου 2018.

Έκτοτε, στους δυόμισι μήνες που έχουν μεσολαβήσει από τις τελευταίες παρουσιάσεις, έχουν ακολουθήσει δύο σημαντικά placements, με τον ιδρυτή, πρόεδρο και διευθύνων σύμβουλο Ιωάννη Καματάκη να πουλά συνολικά - σε διαφορετικούς επενδυτές – το 6,2% των μετοχών του, περιορίζοντας το ποσοστό του πλέον κάτω από το 50%.

Πρόκειται για κινήσεις με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας αλλά και την ισχυροποίηση του μετοχολογίου της με νέους, δυνατούς partners με στόχο να «τρέξει» και να υποστηρίξει τα νέα projects.

Το πρώτο placement έλαβε χώρα την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018 (αμέσως μετά το 13ο road show της ΕΧΑΕ στο Λονδίνο), όταν πουλήθηκε το 3,30% της εισηγμένης, έναντι 4,33 ευρώ ανά μετοχή, με τη συνολική αξία της συναλλαγής στα 1,81 εκατ. ευρώ.

Πωλητής ήταν ο κ. Καματάκης, που όπως ο ίδιος δήλωσε στο 1ο road show προβολής μικρομεσαίων εισηγμένων εταιρειών που έγινε στο Χρηματιστήριο Αθηνών, παρουσία αναλυτών, χρηματιστών και άλλων παραγόντων της αγοράς, «αγοραστής ήταν επενδυτική τράπεζα με έδρα το Λονδίνο».

Τότε, σε εκείνη την εκδήλωση, ο κ. Καματάκης, είχε επισημάνει πως «θα ακολουθήσουν και άλλα placements στην εταιρεία, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η μετοχική της βάση, αλλά και να αποκτήσει νέα ζωτικά για την ανάπτυξή της κεφάλαια».

Την προηγούμενη Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου, έγινε ένα ακόμη placement, καθώς άλλαξε χέρια το 2,9% των μετοχών της MLS προς 4,33 ευρώ ανά μετοχή, όσο ακριβώς είχε γίνει και το προηγούμενο στις 28/9. Πωλητής ήταν ξανά ο ιδρυτής της MLS, ενώ αγοραστής, φέρεται να είναι ισχυρός Έλληνας επιχειρηματίας.

Συνολικά δηλαδή, στους δυόμισι τελευταίους μήνες ο κ. Καματάκης έχει περιορίσει το ποσοστό του στην εταιρεία από περίπου 55,2% σε 49,17%.

Θυμίζουμε πως η MLS έχει δυνατούς «παίκτες» μειοψηφίας στο μετοχολόγιό της, όπως π.χ. ο Τάκης Κανελλόπουλος (όμιλος Τιτάν), η Τράπεζα Eurobank και ο σεΐχης του Κατάρ Khalid al Thani.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η ελληνική εταιρεία εισήλθε στην αγορά της Σερβίας φέτος το Μάιο και στην αγορά της Κύπρου τον Ιούνιο. Παράλληλα, ο οίκος FTSE Russell ενέταξε τη μετοχή της MLS στον Πανευρωπαϊκό δείκτη FTSE Emerging Europe Micro Cap.

To μεγάλο στοίχημα με το MAIC

Είναι κάτι παραπάνω από σαφές λοιπόν πως η MLS είναι σε έντονη μετοχική και επιχειρηματική κινητικότητα, ενώ το κεντρικό στοίχημα για την επόμενη διετία, είναι το MAIC, το νέο καινοτόμο προϊόν που μετά από δύο χρόνια δοκιμών δημιούργησε το τμήμα έρευνας της επιχείρησης στη Θεσσαλονίκη.

Το MAIC – προέρχεται από τα αρχικά των MLS Artificial Intelligence Center – είναι μια ευρωπαϊκή πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης και αναγνώρισης φωνής (European MAIC) η οποία βρίσκεται στη φάση του προ-λανσαρίσματος και σύντομα θα βγει στο προσκήνιο.

Πρόκειται για «έξυπνη» συσκευή σταθερής – οικιακής βάσης, που ενσωματώνεται πλέον σε όλες τις συσκευές της. Το MAIC αλληλεπιδρά με τον χρήστη καθώς χρησιμοποιεί τεχνολογίες αναγνώρισης φωνής για την εκτέλεση ενεργειών όπως πραγματοποίηση κλήσεων, αποστολής sms ή e-mails, αναζήτηση στο Internet ή στο YouTube, GPS και πληροφορίες για τα κοντινά φαρμακεία, νοσοκομεία, τράπεζες, πρατήρια καυσίμων κ.ο.κ., όλα με φωνητική εντολή στα ελληνικά.

Το ερώτημα είναι αν θα «πιάσει» στην ελληνική αγορά το MAIC, αν θα ταιριάξει με την κουλτούρα του Έλληνα, αν το timing είναι το «σωστό» καθώς πολλές υπέροχες ανακαλύψεις, άργησαν να βρουν την... αξία τους, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.

Ιστορικό

Η MLS (από τα αρχικά των λέξεων Making Life Simple) ιδρύθηκε το 1989 στη Θεσσαλονίκη από το 19χρονο τότε Γιάννη Καματάκη - δευτεροετή φοιτητή στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ - ως μια τότε... starrt up. Ίσως είναι και μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις ως... προπομπός των startups τεχνολογίας που εξαπλώνονται σήμερα στη χώρα.
Την πρώτη δεκαετία της λειτουργίας της ανέπτυξε εφαρμογές λογισμικού αλλά και προϊόντα firmware (software και hardware μαζί). Παράλληλα, οι έρευνες της στο χώρο της ασφάλειας και προστασίας κατά της παράνομης αντιγραφής λογισμικού οδηγούν στην πρωτοποριακή μέθοδο κλειδώματος των CD-Rom.

Το 1999 ήταν σημαντική χρονιά, καθώς κέρδισε το Χρυσό Πανευρωπαϊκό Βραβείο Τεχνολογίας και το έπαθλο των 200.000 ευρώ, όντας η πρώτη ελληνική εταιρεία που επιτύγχανε κάτι τέτοιο. Ανάμεσα σε 249 συμμετέχοντες η εταιρεία διακρίθηκε παρουσιάζοντας το LaserLock, ένα καινοτόμο σύστημα προστασίας των CD-ROM από επίδοξους αντιγραφείς.

Το 2000 κυκλοφόρησε την πρώτη εφαρμογή αναγνώρισης φωνής και τεχνητής νοημοσύνης.

Το Μάιο του 2001, δώδεκα χρόνια μετά την ίδρυσή της έκανε την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ το 2002 παρουσίασε την πρώτη εφαρμογή αυτόματης μετάφρασης από ελληνικά σε αγγλικά και αντίστροφα.

Το 2003 παρουσίασε το πρώτο σύστημα αυτόματης πλοήγησης για αυτοκίνητα, το γνωστό navigator που σε συνδυασμό με την εξέλιξή του τα επόμενα χρόνια, αποτέλεσε τη ναυαρχίδα των επιτευγμάτων της, καθώς πέτυχε παγκόσμια πρωτοπορία σε κάποιες εφαρμογές, ενώ μπήκε και σε ξένες αγορές.

Το 2006, λάνσαρε τον καινοτόμο MLS Destinator Talk&Drive™, που συνδύαζε πλοήγηση με αναγνώριση φωνής ενώ, παράλληλα επέκτεινε τις εργασίες της και στο εξωτερικό, εξάγοντας τον πλοηγό σε χώρες όπως Τουρκία, Σαουδική Αραβία, Ιορδανία, Χιλή, Μαρόκο και Κύπρο.

Από το 2010, η εταιρεία εστιάζει στην έρευνα και στο σχεδιασμό νέων τεχνολογιών, δημιουργεί διαδραστικούς πίνακες που τοποθετούνται σε σχολεία στην ελληνική επικράτεια.

Το 2012 αποτέλεσε επίσης σταθμό για την εταιρεία, καθώς τότε κυκλοφόρησε το πρώτο της κινητό τηλέφωνο MLS IQTalk, το πρώτο ελληνικό Smartphone που ενσωμάτωνε τεχνολογίες αναγνώρισης φωνής και τεχνητής νοημοσύνης.

Μια ελληνική εταιρεία παρουσίαζε το πρώτο... made in Grecce smartphone, που έδινε τη δυνατότητα για κλήσεις με φωνητική εντολή στα ελληνικά, ενώ φυσικά είχε ενσωματωμένο τον ήδη πλοηγό Talk&Drive. Όχι συνηθισμένο, αναμφίβολα...