Οι παραγωγοί ποτών διεθνώς αντιμετωπίζουν έναν «μεθυστικό» συνδυασμό προκλήσεων, καθώς οι δασμοί και τα μποϊκοτάζ απειλούν να επιδεινώσουν τις ήδη μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του CNBC, γαλλική εταιρεία κονιάκ Rémy Cointreau έγινε την Τετάρτη ο τελευταίος μεγάλος παραγωγός που απέσυρε τους στόχους πωλήσεών της, ακολουθώντας τις Diageo και Pernod Ricard, επικαλούμενη αυξημένη οικονομική και εμπορική αβεβαιότητα.
«Δεδομένης της συνεχιζόμενης έλλειψης μακροοικονομικής ορατότητας, της γεωπολιτικής αβεβαιότητας γύρω από τους τελωνειακούς δασμούς ΗΠΑ - Κίνας, και της απουσίας ανάκαμψης στην αγορά των ΗΠΑ έως τώρα ... οι προϋποθέσεις για τη διατήρηση των στόχων του 2029-2030 [της Rémy Cointreau] δεν υφίστανται πλέον», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Η ανακοίνωση ήρθε καθώς οι ετήσιες πωλήσεις της εταιρείας στην κατηγορία του κονιάκ, στην οποία ανήκει και η μάρκα Rémy Martin, μειώθηκαν κατά 22% σε οργανική βάση λόγω μείωσης της κατανάλωσης στις ΗΠΑ και «περίπλοκων συνθηκών στην αγορά» της Κίνας.
Το δημοφιλές ποτό, που προέρχεται από τη γαλλική περιοχή Κονιάκ, βρίσκεται ιδιαίτερα στο στόχαστρο των συνεχιζόμενων εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας. Αντίστοιχα, η LVMH κατέγραψε μείωση 17% στις πωλήσεις του κονιάκ Hennessy κατά το πρώτο τρίμηνο.
Όμως το κονιάκ δεν είναι το μόνο που πλήττεται, καθώς τα εμπορικά εμπόδια επιδεινώνουν τη μειωμένη ήδη ζήτηση για αποστάγματα. Η κατηγορία κρασιών και αποσταγμάτων της LVMH παραμένει η χειρότερη απόδοση στον όμιλο πολυτελείας, ενώ τα αποστάγματα της Diageo, όπως Tanqueray, Gordon’s και Smirnoff, κατέγραψαν τις μεγαλύτερες πτώσεις, την ώρα που η μπύρα Guinness σημείωσε άνοδο.
«Τα αποστάγματα στις ΗΠΑ βρίσκονται σε φάση διόρθωσης, και οι δασμοί των ΗΠΑ προσθέτουν ένα επιπλέον επίπεδο αβεβαιότητας», ανέφερε η Jefferies σε σημείωμά της τον περασμένο μήνα.
Οι δασμοί «κόβουν το κέφι»
Το κύρος - και συχνά οι νομικές προϋποθέσεις - που συνοδεύουν τα αποστάγματα και τα κρασιά σημαίνει ότι εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την τοπική παραγωγή και, επομένως, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένα στους δασμούς των ΗΠΑ. Για παράδειγμα, η σαμπάνια πρέπει να παράγεται και να εμφιαλώνεται εντός της περιοχής της Καμπανίας.
«Με τα αποστάγματα και τα κρασιά έχεις την έννοια του terroir (γεωγραφική ταυτότητα), και αυτό σημαίνει ότι παράγεις τοπικά και εξάγεις. Επομένως, είναι πολύ πιο ευάλωτα σε γεωπολιτικές εντάσεις», δήλωσε ο Sanjeet Aujla, αναλυτής της UBS, στο CNBC.
Η Rémy Cointreau εκτιμά ότι οι ισχύοντες δασμοί θα μπορούσαν να προκαλέσουν ζημιά ύψους 65 εκατομμυρίων ευρώ (περίπου 55 εκατομμύρια δολάρια) στην επιχείρηση, ακόμα και μετά τη λήψη μέτρων μετριασμού. Η Diageo, από την πλευρά της, εκτιμά ότι περίπου το 25% της δραστηριότητάς της επηρεάζεται από δασμούς.