ΗΠΑ-Ιράν: Επιτυχής ολοκλήρωση των τεχνικών διαπραγματεύσεων στην Ελβετία - Τραμπ: Τα Στενά του Ορμούζ είναι ανοιχτά
AP Photo
AP Photo

ΗΠΑ-Ιράν: Επιτυχής ολοκλήρωση των τεχνικών διαπραγματεύσεων στην Ελβετία - Τραμπ: Τα Στενά του Ορμούζ είναι ανοιχτά

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι τα Στενά του Ορμούζ είναι «εντελώς ανοιχτά», διαψεύδοντας τις ανακοινώσεις της Τεχεράνης περί νέου κλεισίματος του στρατηγικής σημασίας θαλάσσιου περάσματος, παρά τη συμφωνία και το μνημόνιο κατανόησης που έχουν ήδη υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών.

Ο Τραμπ υποστήριξε ότι έχει σημειωθεί πρόοδος στο ζήτημα της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στον Περσικό Κόλπο, επαναλαμβάνοντας ωστόσο τις προειδοποιήσεις του προς την Τεχεράνη. «Αν το Ιράν δεν τηρήσει τη συμφωνία, θα κάνω αυτό που πρέπει να κάνω», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο Αμερικανός πρόεδρος εμφανίστηκε βέβαιος ότι το Ιράν θα αποδεχθεί αυστηρούς ελέγχους στο πυρηνικό του πρόγραμμα. Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social ανέφερε ότι «όλοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι το Ιράν θα συμφωνήσει να πραγματοποιήσει σημαντικές επιθεωρήσεις όπλων προκειμένου να διασφαλίσει την “Πυρηνική Ειλικρίνεια” στο μέλλον».

Νωρίτερα, η Τεχεράνη είχε υποστηρίξει ότι το ζήτημα των πυρηνικών δεν αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης στις συνομιλίες που διεξήχθησαν στην Ελβετία. Ωστόσο, ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς δήλωσε ότι έχει επιτευχθεί ουσιαστική πρόοδος, αποκαλύπτοντας ότι το Ιράν συμφώνησε να επιτρέψει την επιστροφή επιθεωρητών της Διεθνούς Υπηρεσίας Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ/IAEA), με τις σχετικές συζητήσεις να ενδέχεται να ξεκινήσουν ακόμη και εντός της εβδομάδας.

«Οι Ιρανοί δέχθηκαν να προσκαλέσουν και πάλι τους επιθεωρητές του ΔΟΑΕ. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για τον αμερικανικό λαό και ένα πρώτο βήμα προς την οριστική αποπυρηνικοποίηση, δηλαδή την οριστική παύση του ιρανικού προγράμματος πυρηνικού εξοπλισμού», δήλωσε ο Βανς.

Την ίδια στιγμή, η ιρανική πλευρά ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση των τεχνικών συνομιλιών που πραγματοποιήθηκαν στην Ελβετία με στόχο την επίτευξη τελικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών του Ιράν και επικεφαλής της τεχνικής διαπραγματευτικής ομάδας, Καζέμ Γκαριμπαμπάντι, δήλωσε στο πρακτορείο IRNA ότι συγκροτήθηκαν τέσσερις εξειδικευμένες ομάδες εργασίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ομάδες θα επικεντρωθούν στην άρση των κυρώσεων, στο πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, στην οικονομική ανασυγκρότηση και ανάπτυξη της χώρας, καθώς και στη διασφάλιση της τήρησης των όρων του Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) από αμφότερες τις πλευρές.

Ο Γκαριμπαμπάντι πρόσθεσε ότι η επόμενη φάση των διαπραγματεύσεων θα διεξαχθεί υπό την εποπτεία επιτροπής υψηλού επιπέδου, με τη συμμετοχή του προέδρου της ιρανικής Βουλής, του υπουργού Εξωτερικών του Ιράν, του αντιπροέδρου των ΗΠΑ, καθώς και των πρωθυπουργών του Πακιστάν και του Κατάρ.

Παράλληλα, ο πρόεδρος του κοινοβουλίου του Ιράν και βασικός διαπραγματευτής Μοχάμαντ Μπαγκέρ Γκαλίμπαφ δήλωσε στην κρατική τηλεόραση ότι οριστικοποιήθηκε στις συνομιλίες της Ελβετίας η συμφωνία για την αποδέσμευση 12 δισ. δολαρίων από παγωμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία.

Δήλωσε επίσης ότι «η διοίκηση των Στενών του Ορμούζ δεν θα επιστρέψει ποτέ στην προπολεμική κατάσταση». Το Ιράν θα «διαχειρίζεται» τη θαλάσσια οδό στρατηγικής σημασίας και πρόσθεσε: «Βεβαίως οι διεθνείς κανόνες θα τηρηθούν, αλλά το Ιράν θα διαχειρίζεται τα Στενά του Ορμούζ».