Τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters) θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα σημαντικό μέσο για την εξάλειψη των περιττών μετακινήσεων με αυτοκίνητο, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων και τους χρόνους μετακίνησης.
Δυστυχώς, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η τελευταία μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα που δεν επιτρέπει την κυκλοφορία τους στους περισσότερους δημόσιους δρόμους. Ωστόσο, έχουν εξαπλωθεί παράνομα και αποτελούν πλέον ένα ζήτημα που η χώρα δεν μπορεί πλέον να αγνοεί.
Τα οφέλη των ηλεκτρικών σκούτερ είναι προφανή: είναι φθηνά στην αγορά και στη συντήρηση, έχουν πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας και μικρή φυσική και περιβαλλοντική επίδραση.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τους έχει δοθεί ο γενικός όρος «Powered Transporters» (ηλεκτρικά μεταφορικά μέσα), αλλά δεν υπάρχει αυστηρός νομικός ορισμός.
Κατά συνέπεια, ορίζονται νομικά ως μηχανοκίνητα οχήματα, αλλά επειδή στερούνται των περισσότερων βασικών χαρακτηριστικών ενός μηχανοκίνητου οχήματος - τα οποία περιλαμβάνουν τόσο την έλλειψη εξοπλισμού ασφαλείας όπως ζώνες ασφαλείας και αερόσακοι, όσο και την υποχρέωση του ιδιοκτήτη να πληρώνει φόρο κυκλοφορίας, να έχει ασφάλιση και να διαθέτει άδεια οδήγησης - είναι παράνομο να τα χρησιμοποιεί κανείς σε δημόσιους δρόμους και πεζοδρόμια.
Η παράλογη αυτή κατάσταση επιδεινώνεται από το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα υπόκεινται σε ελάχιστους κανονισμούς όσον αφορά την ταχύτητα και την ισχύ του κινητήρα - και, ως εκ τούτου, βρίσκονται παντού.
Δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για το πόσο διαδεδομένα είναι, αλλά η βρετανική κυβέρνηση εκτιμά ότι πάνω από ένα εκατομμύριο ιδιωτικά ηλεκτρικά σκούτερ χρησιμοποιούνται στους δημόσιους δρόμους. Αυτά τα ηλεκτρικά σκούτερ, που δεν ανήκουν σε κάποιο πρόγραμμα κοινής χρήσης και ως εκ τούτου είναι παράνομα, χρησιμοποιούνται ωστόσο ατιμώρητα.
Η βρετανική κυβέρνηση δεν γνωρίζει πόσα ιδιωτικά ηλεκτρικά σκούτερ κυκλοφορούν στους δρόμους της, αλλά έχει αρχίσει να συλλέγει δεδομένα σχετικά με τις επιπτώσεις τους. Το υπουργείο Μεταφορών δημοσίευσε στατιστικά στοιχεία μέχρι το τέλος του 2023, αλλά παραδέχτηκε ότι οι αριθμοί δεν είναι απολύτως ακριβείς.
Ωστόσο, οι τάσεις είναι προφανείς: ο αριθμός των ατυχημάτων αυξάνεται κάθε καλοκαίρι, κυρίως μεταξύ 4 και 6 μ.μ. - κατά τη διάρκεια της απογευματινής ώρας αιχμής. Και οι νέοι τραυματίζονται σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό - οι άνδρες ηλικίας μεταξύ 10 και 29 ετών αποτελούν την πλειονότητα των θυμάτων.
Νωρίτερα φέτος, το BBC News ανέφερε ότι δύο παιδιά, ηλικίας 16 και 9 ετών, πέθαναν όταν το ηλεκτρικό σκούτερ τους χτυπήθηκε από αυτοκίνητο. Εν ολίγοις: η έλλειψη ρύθμισης δεν έχει απλώς εμποδίσει την ανάπτυξη μιας περιβαλλοντικά προτιμότερης εναλλακτικής λύσης έναντι των αυτοκινήτων, αλλά φαίνεται επίσης να θέτει σε κίνδυνο τους νέους οδηγούς.
Πηγή: engadget.com