Η μετοχή του ΟΤΕ στο στόχαστρο επενδυτών, η Coca Cola ξεχωρίζει, τα παράπονα για το Ελ. Βενιζέλος, τα ρεκόρ που σπάνε, τα δύσκολα για τον ΟΛΠ, η μπαταρία των Κινέζων και η εισβολή των ρομπότ

Η μετοχή της εβδομάδας ήταν αυτή της Coca Cola, η οποία έκανε το 5Χ5 με εβδομαδιαία άνοδο 11,4% και δημοσίευσε και εξαιρετικά αποτελέσματα. Οι αγοραστές μπήκαν επιθετικά στη μετοχή ειδικά μετά την ανακοίνωση των κερδών και των προοπτικών, οι οποίες παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με εκείνες που είχε ανακοινώσει η διοίκηση τον περασμένο Νοέμβριο.

Η βελτίωση του μερίσματος, σε συνδυασμό με το growth που αναμένεται, τη χαμηλή μόχλευση, αλλά και το μεγάλο πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών λειτούργησαν ως δέλεαρ για τους μεγάλους επενδυτές που μπήκαν στον τίτλο. Η μετοχή πρέπει να πούμε πως έχει φανατικούς «φίλους» οι οποίοι εκμεταλλεύονται αδύναμες περιόδους για τη μετοχή όπως ήταν η πανδημία ή ο πόλεμος στην Ουκρανία για να ενισχύουν τις θέσεις τους και δεν έχουν διάθεση για πωλήσεις.

«Τις παντρεύονται» όπως είναι η χρηματιστηριακή έκφραση για όσους είναι μακροπρόθεσμοι σε ένα τίτλο. Η εισηγμένη είναι με διαφορά η πρώτη σε κεφαλαιοποίηση και έχουμε την εντύπωση πως οι αναλυτές που την παρακολουθούν θα βελτιώσουν τις εκτιμήσεις τους και τις τιμές στόχους που έχουν δώσει. Κάποιες εκτιμήσεις πάντως δίνουν σημαντικό περιθώριο ανόδου από τα τρέχοντα επίπεδα.


Η μετοχή του ΟΤΕ είναι μεταξύ των λίγων μετοχών της υψηλής κεφαλαιοποίησης που έχουν υποαπόδοση και η οποία δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. Η στήλη μαθαίνει πως το τελευταίο διάστημα αρκετοί ξένοι έχουν βάλει τον τίτλο στο στόχαστρο και τον παρακολουθούν. Ένας λόγος ανόδου θα είναι όταν αρχίσουν να υποχωρούν τα επιτόκια. Όχι μόνο για τη συγκεκριμένη, αλλά για αρκετές που έχουν δυνατά μερίσματα.

Η Ambrosia Capital ξανάβαλε τη μετοχή στο επίκεντρο με την έκθεσή της σύμφωνα με την οποία η τιμή στόχος μπαίνει στα 18,90 ευρώ,  δηλαδή περιθώριο ανόδου 43%. Η σύσταση εννοείται πως είναι για αγορά και μάλιστα στον τίτλο της έκθεσης αναφέρει πως είναι ο «ξεχασμένος πρωταθλητής».

Περισσότερο δίκιο δεν μπορούσε να έχει. Τρία σημαντικά «θεματάκια» εντοπίζει. Την πορεία της κινητής τηλεφωνίας, την υποχώρηση του ανταγωνισμού και τις κινήσεις της διοίκησης για να διατηρήσει τα περιθώρια κέρδους. Θα σημειώσουμε επίσης την εκτίμηση για κέρδη ανά μετοχή 1,24 ευρώ το 2023 και 1,41 ευρώ το 2024 που σε συνδυασμό με τον χαμηλό καθαρό δανεισμό καθιστούν τη μετοχή ελκυστική.


Συμπλήρωσε μερικές μέρες στο χρηματιστήριο η μετοχή του Αεροδρομίου Αθηνών και αν κρίνουμε από τα σχόλια, κάποιοι επενδυτές έχουν παράπονο. Μάλλον περίμεναν η μετοχή να κλείνει κάθε μέρα και υψηλότερα και με μεγάλα ποσοστά ανόδου. Δεν είναι όμως τέτοια η μετοχή.

Ας ξεκινήσουμε λέγοντας πως η τιμή εισαγωγής ήταν στα 8,20 ευρώ και ξεκίνησε πάνω από τα 9 ευρώ, έχοντας γράψει υψηλό στα 9,56 ευρώ. Προφανώς και μία τέτοια άνοδος έχει κάνει κάποιους να πάρουν τα κέρδη τους. Διόλου ευκαταφρόνητο το μεροκάματο.

Όμως στο Αεροδρόμιο έχουν μπει επενδυτές για το μέρισμα και για τις προοπτικές του τουρισμού. Μπήκαν μεγάλοι επενδυτές που δεν έχουν σκοπό το βραχυπρόθεσμο κέρδος από την πορεία της μετοχής. Έτσι νομίζουμε πως η μετοχή θα πρέπει να προσεγγιστεί με βάση τα θεμελιώδη και όχι με την πορεία της αγοράς. Δεν είναι τόσο growth play, αλλά dividend play.


Τα ρεκόρ είναι για να σπάνε: Ο δείκτης του ιαπωνικού χρηματιστηρίου Nikkei απέχει πλέον λιγότερο από 2% από τα ιστορικά υψηλά του (38.915 μονάδες), τα οποία μετρούν 34 χρόνια αντοχής. Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια οικονομία που στο δ’ τρίμηνο του 2023 μπήκε σε ύφεση. Οι αναλυτές εκτιμούν ωστόσο ότι ο δείκτης με βάση τα προσδοκώμενα κέρδη κυρίως από τον κλάδο τεχνολογίας μπορεί να φθάσει τις 45.000 μονάδες. Άντε και στα δικά μας.


Αναμενόμενα ο Ιανουάριος έδειξε κάμψη στο σύνολο φόρτου εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ. Συγκεκριμένα ο πρώτος μήνας της χρονιάς έδειξε επιβράδυνση 12,7% (281,8 χιλ. TEUs) επηρεασμένος από τη μείωση της κίνησης πλοίων από τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας όπως φάνηκε και στα υπόλοιπα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου που έχει παρουσία η Cosco. Τα δύσκολα θα ξεκινήσουν από τον Μάρτιο, καθώς οι δύο πρώτοι μήνες του 2023 ήταν σχετικά αδύναμοι. Αν μέχρι τότε δεν έχει αποκλιμακωθεί η κατάσταση με τις διελεύσεις των πλοίων η επιβράδυνση θα επιδεινωθεί.


Τα δικαιώματα εκπομπών υποχώρησαν ακόμα χαμηλότερα  καταγράφοντας τιμές ακόμα και στα 55,4 ευρώ και τα TTF στα 25 ευρώ/Mwh. Με αυτές τις τιμές δεν προκαλεί εντύπωση η ένταση των προσφορών στα τιμολόγια ρεύματος  (τιμές κάτω και από τα 10 λεπτά η Kwh) καθώς οι παραγωγοί έχουν πλέον ευχέρεια να δώσουν καλύτερες τιμές. Στην ενέργεια το παράδοξο της υπόθεσης είναι πως ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν υποχωρήσει 55% από την αρχή του έτους, το αργό πετρέλαιο ενισχύεται κατά 5%.

Μια εξήγηση έχει να κάνει με το ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο της βιομηχανίας και της θέρμανσης στην κεντρική Ευρώπη και δεδομένης της μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής, αλλά και των ήπιων καιρικών συνθηκών η ζήτηση είναι μειωμένη. Αντίθετα η προσφορά πετρελαίου επηρεάζεται από τις ανισορροπίες που παρατηρούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα (στενά Ερυθράς Θάλασσας) και το κόστος μεταφοράς του με αποτέλεσμα οι τιμές να παρουσιάζουν ανθεκτικότητα.


Μια ομάδα Κινέζων επιστημόνων ανακοίνωσε ότι έχει αναπτύξει την πρώτη μπαταρία με βάση το ασβέστιο που μπορεί να φορτίσει και να εκφορτίσει πλήρως 700 φορές σε θερμοκρασία δωματίου, παρέχοντας ενδεχομένως μια φθηνότερη και πιο βιώσιμη εναλλακτική λύση στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Οι Κινέζοι επιστήμονες έχουν επίσης ενσωματώσει τη συσκευή ασβεστίου-οξυγόνου τους σε ίνες για να δημιουργήσουν μια εύκαμπτη υφασμάτινη μπαταρία που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει ένα smartphone, σύμφωνα με μια δημοσίευση στο περιοδικό Nature.

Η απόδοση και η χωρητικότητα της νέας μπαταρίας παραμένει περιορισμένη, αλλά οι Κινέζοι επιστήμονες ελπίζουν ότι θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις επιδόσεις στο μέλλον. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι οι πιο ευρέως χρησιμοποιούμενες παγκοσμίως λόγω της υψηλής ενεργειακής τους πυκνότητας (ικανότητα αποθήκευσης ενέργειας σε σχέση με το βάρος ή το μέγεθος).

Η αυξανόμενη ζήτηση για μπαταρίες θα προκαλέσει ελλείψεις λιθίου τις επόμενες δεκαετίες Ωστόσο, σύμφωνα με τους Κινέζους επιστήμονες, δεδομένου ότι το ασβέστιο είναι 2.500 φορές πιο άφθονο στη Γη από το λίθιο, η νέα μπαταρία προσφέρει μια βιώσιμη εναλλακτική λύση με πιθανώς συγκρίσιμη ενεργειακή πυκνότητα.


Oι αναλυτές της Citi βλέπουν άνοδο 5% της ισοτιμίας του δολαρίου και sell off στα ομόλογα αν ο Donald Trump και το κόμμα των Ρεπουμπλικανών επικρατήσει στις προεδρικές εκλογές τον Νοέμβριο φέτος. Την εκτίμηση αυτή στηρίζουν εν μέρει στο γεγονός ότι το δολάριο έκανε ράλι 5% μετά την νίκη του Trump το 2016, αλλά και στην πτώση της ισοτιμίας κατά 5% πριν από τις κάλπες του 2020 και την ήττα του Trump από τον νυν πρόεδρο Joe Biden των Δημοκρατικών.

«Μία ενίσχυση του δολαρίου κατά 5% είναι το σωστό ανοδικό περιθώριο σε περίπτωση νίκης του Trump που συνοδευτεί και από ένα κόκκινο κύμα», σημειώνουν οι αναλυτές σε έκθεση της επενδυτικής τράπεζας, αναφερόμενοι στο αν ο Trump κερδίσει τον Λευκό Οίκο και οι Ρεπουμπλικανοί τη Βουλή και τη Γερουσία στο Κογκρέσο. Όπως έχουν τα πράγματα, ο Trump είναι ο πιθανότερος υποψήφιος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος για τις προεδρικές εκλογές στις 5 Νοεμβρίου.

Σε περίπτωση που οι Ρεπουμπλικανοί αποκτήσουν τον έλεγχο του Κογκρέσου θα υπάρξουν επιπτώσεις στις αγορές ομολόγων καθώς θα υπάρξουν πιθανότατα νέες μειώσεις φόρων και δασμοί στο διεθνές εμπόριο σε αντίπαλες χώρες όπως η Κίνα, σύμφωνα με τη Citi. Αυτό ενδεχομένως να οδηγήσει σε υψηλότερα επιτόκια. Η προσοχή της Wall Street βέβαια θα είναι στραμμένη στο τι θα συμβεί με τη φορολογία.


Η εισβολή των ρομπότ στην οικονομία της Βόρειας Αμερικής χτύπησε σε εμπόδια το 2023. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο τίτλος ενός άρθρου του Reuters από την 12η Φεβρουαρίου. Για την ακρίβεια, ο τίτλος υπαινίσσεται πως τα εμπόδια έχουν σχέση με την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας της περιοχής. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε το διεθνές πρακτορείο, οι εταιρείες στην Βόρεια Αμερική αγόρασαν 31.159 ρομπότ το 2023, δηλαδή 30% λιγότερα από ότι το 2022.

Αυτή είναι η μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία μείωση από το 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία της οργάνωσης «Association for Advancing Automation», η οποία ασχολείται με την παρακολούθηση και την καταγραφή των εξελίξεων στον τομέα των αυτοματισμών στην Βόρεια Αμερική.

Επίσης, ήταν η πρώτη ετήσια πτώση από το 2017. Κατά τον Jeff Burnstein, πρόεδρο της παραπάνω οργάνωσης, η βασική αιτία για την σημαντική μείωση των πωλήσεων ρομπότ ήταν οι ανησυχίες για πιθανή εξασθένιση της οικονομίας, σε συνδυασμό με τα υψηλά επιτόκια.

 Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Burnstein, «όταν η οικονομία δεν πηγαίνει τόσο καλά, είναι πιο εύκολη η αναβολή της αγοράς ενός ρομπότ». Την εκτίμηση του Burstein επιβεβαίωσαν και κάποιες εταιρείες του τομέα, όπως η Universal Robots από την Δανία, κατασκευάστρια μικρών, ευέλικτων ρομπότ, ο κύκλος εργασιών της οποίας μειώθηκε κατά 7% μέσα στο 2023 και έφθασε στα 304 εκατομμύρια δολάρια.

Ο πρόεδρος της εταιρείας δήλωσε πως το 2023 χαρακτηρίστηκε από ένα δύσκολο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, ειδικά στο πρώτο μισό της χρονιάς. Απογοητευμένος ήταν και ο Dave Fox, πρόεδρος της εταιρείας CIM Systems από την πολιτεία της Ιντιάνα, ο οποίος δήλωσε πως ενώ το 2023 είχε ξεκινήσει καλά, στην συνέχεια η δουλειά «έκανε κοιλιά», καθώς πολλοί πελάτες προβληματίστηκαν για την πορεία της οικονομίας και δυσκολεύτηκαν από τα ανεβασμένα επιτόκια.

Ο Fox πρόσθεσε ότι πολλές παραγγελίες μετατέθηκαν για το 2024, κάτι που τον κάνει σχετικά αισιόδοξο για την φετινή χρονιά. Ο Burnstein είναι και αυτός σχετικά αισιόδοξος για την συνέχεια, αφού οι περισσότεροι κατασκευαστές ρομπότ με τους οποίους βρίσκεται σε επαφή αισιοδοξούν πως η ζήτηση θα επανέλθει στο δεύτερο μισό της χρονιάς.

Ο ίδιος επισημαίνει πως η μείωση της ζήτησης το 2023 ήταν και αποτέλεσμα των υπερβολικών όπως αποδείχθηκε παραγγελιών για ρομπότ τον καιρό της πανδημίας όταν πολλές επιχειρήσεις φοβήθηκαν πως δεν θα μπορούν να ικανοποιήσουν την ζήτηση.

Κατ’ αυτόν, αυτή η υπερβολή έχει σχεδόν διορθωθεί αλλά σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχουν ακόμα αποθέματα ρομπότ που δεν έχουν μπει σε λειτουργία και αυτό καθυστερεί την επιστροφή της υγιούς ζήτησης. Όπως φαίνεται πάντως, η αρνητική πορεία των πωλήσεων ρομπότ το 2023 δεν είναι χαρακτηριστική των προοπτικών του κλάδου.

Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας, από τον οποίον προέρχεται περίπου του 50% του κύκλου εργασιών των εταιρειών ρομποτικής, βρίσκεται σε συνεχή αναζήτηση νέων εξελιγμένων ρομπότ. Αυτό πιστοποιείται και από τις ανακοινώσεις της BMW και της Tesla σχετικά με την πρόθεσή τους να εξοπλίσουν τα εργοστάσιά τους με ανθρωποειδή ρομπότ (humanoid robots). Κατά πάσα πιθανότητα, η εισβολή των ρομπότ στα εργοστάσια της Βόρειας Αμερικής θα συνεχιστεί στο προσεχές μέλλον με ακόμα μεγαλύτερη ένταση.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.