Η ισχυρή V+O σε μεγάλες λεωφόρους, τα φαβορί στη μάχη των αναδιαρθρώσεων, tips για μικρομεσαίες του ταμπλό, οι Greeks στη Wall Street, τα φευγάτα τρόφιμα και οι φόβοι του Ταβάρες

Πρόκειται για το μεγαλύτερο deal στον τομέα της επικοινωνίας στη χώρα μας. Η SEC Newgate, leader διεθνώς του κλάδου επικοινωνίας, θα αποκτήσει σε βάθος πενταετίας το 70% της V+O. Πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία του Θωμά Βαρβιτσιώτη, του Γιάννη Ολύμπιου, αλλά και επιβράβευση για τη δουλειά που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια από τους περίπου 180 εργαζομένους στην εταιρεία.

Περνώντας στην ουσία του deal ο Global CEO της SEC Newgate, Fiorenzo Tagliabue, θα αποκτήσει θέση στο ΔΣ της εταιρείας, ενώ ταυτόχρονα η V+O διατηρεί το brand name και την οργανική και διοικητική της αυτοτέλεια. Εν ολίγοις, το deal ενισχύει την ήδη ισχυρή ελληνική εταιρεία, καθώς αποτελεί την αρχή για νέες διαδρομές ανάπτυξης, επέκτασης και διαρκούς εξέλιξης.  

Η εταιρεία, διατηρώντας την αυτονομία της, διευρύνει τις δυνατότητες και τους ορίζοντές της με απώτερο στόχο τη μεγέθυνσή της. Υπενθυμίζεται πως η V+O ήδη έχει εξελιχθεί σε έναν όμιλο 13 εταιρειών με δραστηριότητα σε 7 χώρες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και αποτελεί σύμβουλο επικοινωνίας για περισσότερες από 250 ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες που πρωταγωνιστούν στην ευρύτερη περιοχή.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης κινούνται με αυξητικές τάσεις και ειδικότερα «τρέχουν» με 27% σε επίπεδο εσόδων κατά μέσο όρο την τελευταία τριετία. Τα έσοδα του 2023 ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο όμιλος βρίσκεται σταθερά στα κορυφαία brands της παγκόσμιας κατάταξης (Global Top 120) μεταξύ των κορυφαίων PR Agencies.

Οι δύο εταιρείες δεν συναντήθηκαν για πρώτη φορά. Ο Fiorenzo Tagliabue συνεργάζεται εδώ και χρόνια με την V+O , και το ενδιαφέρον του πολυεθνικού κολοσσού τράβηξαν τα ισχυρά οικονομικά μεγέθη, η ανάπτυξη, η κουλτούρα του management της εταιρείας, τα projects εθνικής στρατηγικής σημασίας που έχει αναλάβει η V+O και η ηγετική της θέση στη ΝΑ Ευρώπη.

Η SEC Newgate, συγκαταλέγεται ανάμεσα στους 20 μεγαλύτερους Ομίλους επικοινωνίας σε διεθνές επίπεδο και εξειδικεύεται σε υπηρεσίες στρατηγικής επικοινωνίας, public affairs και advocacy με εστίαση στην έρευνα και ανάλυση δεδομένων. Διαθέτει παρουσία σε 5 ηπείρους (Ευρώπη, Ασία, Αυστραλία, Αμερική, Κίνα) ένα δίκτυο 53 γραφείων και 1.200 εργαζομένους σε όλο τον κόσμο και αποτελεί ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα δίκτυα επικοινωνίας διεθνώς. Το 2023, η SEC Newgate βραβεύθηκε ως Global Agency of the Year σε Public Affairs και Corporate Communication στα Global SABRE Awards της PRοvoke στην Ουάσιγκτον.


Ο Φεβρουάριος έχει δύο σημαντικές αναδιαρθρώσεις δεικτών, οι οποίες θα ανακοινωθούν πριν αρχίσουμε να εισερχόμαστε στις ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων χρήσης 2023, από δεικτοβαρείς μετοχές. Η πρώτη είναι του οίκου MSCI και θα γίνει στις 12 του μήνα και η δεύτερη του FTSE Russell στις 16/2, λίγες μέρες δηλαδή αργότερα.

Το σημαντικό είναι να δούμε αν θα υπάρξει είσοδος του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος στους δείκτες του οίκου, κάτι το οποίο ουσιαστικά θα εξαρτηθεί από τη διασπορά και την αποτίμηση που έχει το κομμάτι αυτό. Ο FTSE Russell θα ανακοινώσει με το κλείσιμο της πρώτης συνεδρίασης της εταιρείας στο Χ.Α. το αν πληροί τα κριτήρια ώστε να μπει στους δείκτες του οίκου. Βέβαια υπάρχει και μία άλλη διάσταση. Τι θα γίνει με την αναδιάρθρωση των δεικτών FTSE του ελληνικού χρηματιστηρίου.

Αργεί θα μας πείτε αυτή η κίνηση, αφού αναμένεται τον Απρίλιο, αλλά αν συνεχίσει σε αυτό το μοτίβο η αγορά, οι τρέχουσες αποτιμήσεις δείχνουν ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές. Αρχικά θα πρέπει να δούμε αν θα μπει το Ελ.Βενιζέλος στον FTSE 25. Το κριτήριο της αποτίμησης υπερκαλύπτεται, αλλά υπάρχουν κι άλλα. Από την άλλη, με βάση την τωρινή κατάταξη οι τρεις τελευταίες εισηγμένες από πλευράς αποτίμησης είναι η ΕΥΔΑΠ, η Σαράντης και η Quest.

Οι εταιρείες Intrakat, Intralot και ΟΛΠ, έχουν ήδη αποτίμηση μεγαλύτερη και επομένως βάζουν υποψηφιότητα για είσοδο. Σημειώστε και μία καλή αλλαγή που ανακοινώθηκε ήδη. Η τελική κατάταξη των εταιρειών θα πραγματοποιείται σύμφωνα με τη «Μέση Συνολική Κεφαλαιοποίηση» του τελευταίου μήνα της εκάστοτε περιόδου αξιολόγησης σε αντικατάσταση της «Συνολικής Κεφαλαιοποίησης» την τελευταία εργάσιμη ημέρα που ισχύει σήμερα. Άρα κάπως πιο αντιπροσωπευτική η αξιολόγηση.


Δώστε λίγη προσοχή στο δείκτη οικονομικού κλίματος του ΙΟΒΕ, γιατί μπορεί να σας βοηθήσει στις επενδύσεις σας. Τον πρώτο μήνα του 2024 καταγράφει σημαντική αύξηση (107,2 μονάδες από 105,8) με τις κατασκευές να έχουν ισχυρή βελτίωση και ηπιότερη να καταγράφεται στη βιομηχανία.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, αν και υπάρχουν έντονες αβεβαιότητες στο διεθνές εμπόριο, η εγχώρια βιομηχανία φαίνεται να αναμένει σχετική βελτίωση της δυναμικής της, ενώ και οι κατασκευές κινούνται έντονα ανοδικά, με επιταχυνόμενες επενδύσεις και σημαντικό ύψος ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων. Εκτός λοιπόν από τις κατασκευαστικές εταιρείες, όπου ήδη βλέπουμε στο ταμπλό μεγάλες επενδύσεις, υπάρχουν και εταιρείες που συνδέονται με τον κλάδο, όπως οι μεταλλουργικές, οι τσιμεντοβιοχημανίες κτλ. 


Καμιά φορά ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Σοφά το λέει ο λαός και ίσως βρίσκει εφαρμογή και στο ταμπλό του Ελληνικού Χρηματιστηρίου. Όχι πως δεν αρέσει στη στήλη να βλέπει ανόδους μετοχών, αλλά κάπως πρέπει να δικαιολογούνται και το σημαντικότερο, να μην παρασυρθούν επενδυτές και χάσουν τα χρήματά τους. Ειδικά σε κάποιες εταιρείες όπου λόγω εξαιρετικά χαμηλής αποτίμησης, το «σπρώξιμο» είναι σχετικά εύκολο.

Το  τελευταίο διάστημα, ράλι έχει καταγράψει η μετοχή της SATO με έξι συνεχόμενες ανοδικές συνεδριάσεις. Κίνηση δείχνει πως θέλει να κάνει και η Βιοτέρ, ενώ το τελευταίο διάστημα και η Minerva έχει ανεβάσει όγκους και αποτίμηση. Ξεκινώντας από την τελευταία, τα δάνεια είναι σημαντικά και ο τζίρος χαμηλός. Από τη Βιοτέρ ακόμα περιμένει η αγορά να πουλήσει ακίνητα προκειμένου να αποπληρώσει δάνεια. Πριν μερικά χρόνια είχε ανακοινώσει πως έχει περιουσία να καλύψει τις υποχρεώσεις της, αλλά δεν έχουμε δει κάποια πώληση, ενώ την ίδια ώρα τα δάνεια αυξάνονται λόγω των τόκων που δεν πληρώνονται. Η SATO περιμένει δικαστική απόφαση και σύμφωνα με αυτήν η εισηγμένη θα πάει σε λύση και εκκαθάριση.


Ανοδικά κινήθηκαν οι 21 από τις 25 μετοχές των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στη Wall Street, οι οποίες ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές για το διάστημα από τις 7 Οκτωβρίου, όταν δηλαδή άρχισε η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ - Χαμάς μέχρι τις 24 Ιανουαρίου, μετά δηλαδή, και τις επιθέσεις και καταλήψεις πλοίων από τους Χούθι.

Συγκεκριμένα, για το διάστημα 9 Οκτωβρίου - 24 Ιανουαρίου, η μετοχή με τα μεγαλύτερα κέρδη ήταν η Top Ships, συμφερόντων του Ευάγγελου Πιστιόλη, η οποία κατέγραψε άνοδο 116,2%. Η  Imperial Petroleum του Χάρη Βαφειά κατέγραψε άνοδο 94,02%, ενώ η StealthGas που ανήκει στον ίδιο εφοπλιστή σημείωσε άνοδο 44,81%.

Στην επιμέρους περίοδο από 20 Νοεμβρίου ως 24 Ιανουαρίου, μετά, δηλαδή από τις πρώτες επιθέσεις των Χούθι σε πλοία οι παραπάνω μετοχές καταγράφουν αντίστοιχη πορεία, ενώ στους μεγάλους κερδισμένους προστίθεται και η Castor Maritime του εφοπλιστή Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία διαχειρίζεται πλοία τύπου bulkers και μεταφοράς εμπορευμάτων με containers.


Παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός το 2024 βαίνει μειούμενος το 2024 και σύμφωνα με τις επικρατέστερες εκτιμήσεις θα διαμορφωθεί στο 2,6 ως 3%, εν τούτοις οι αναλυτές της Alpha Bank  ειδοποιούν για νέα επιτάχυνσή του λόγω των ανοδικών τάσεων στις τιμές των τροφίμων.

Όπως παρατηρούν οι αναλυτές της Alpha Bank, στο τελευταίο οικονομικό δελτίο εξελίξεων, το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση κυρίως στα τρόφιμα, όπως το ελαιόλαδο (+30,1%), η ζάχαρη (+25,1%), το χοιρινό κρέας (+15,5%), οι πατάτες (+14,2%), τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά (+14%), το ρύζι (+12,8%), τα λαχανικά (+12%) αλλά και στα φάρμακα (+13,6%).

Οι συγκεκριμένες μεταβολές ακολουθούν τις επίσης μεγάλες αυξήσεις που καταγράφηκαν το 2022.

Σύμφωνα με τις διαθέσιμες προβλέψεις, το επίπεδο των τιμών αναμένεται να παραμείνει σε ανοδική τροχιά και φέτος, με τον ρυθμό αύξησης του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να βαίνει μειούμενος, καθώς εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί μεταξύ 2,6%-3%. Όπως αναφέρει, ωστόσο, σε πρόσφατη έκθεσή του για την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι κίνδυνοι σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη του πληθωρισμού είναι αυξημένοι και κατά βάση σχετίζονται με τις γεωπολιτικές εξελίξεις, δηλαδή τους πολέμους στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή. Στις αβεβαιότητες προστέθηκε πρόσφατα και η ένταση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα, η κλιμάκωση της οποίας δύναται να πυροδοτήσει περαιτέρω διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και  ανοδικές πιέσεις στο μεταφορικό κόστος.


Ρυθμό ανάπτυξης 3% αναμένει για την ελληνική οικονομία φέτος και το 2025 η ελβετική τράπεζα UBS, εκτίμηση που είναι υψηλότερη από το consensus άλλων επενδυτικών οίκων που διαμορφώνεται περίπου 1,5% χαμηλότερα. Τουρισμός, επενδύσεις και βελτιούμενη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών θα είναι οι παράγοντες που θα παίξουν καταλυτικό ρόλο το 2024-25.

Η Ελλάδα θα συνεχίσει να εκπλήσσει θετικά τις αγορές όσον αφορά στο δημόσιο χρέος, εκτιμά η UBS που προβλέπει ότι ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ θα υποχωρήσει στο 152% το 2025 και ακόμη χαμηλότερα στο 144% το 2026.


Ο Κάρλος Ταβάρες είναι ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους για την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Ο εξηνταπεντάχρονος Πορτογάλος έφυγε από την πατρίδα του σε ηλικία 17ετών και πήγε να σπουδάσει στη Γαλλία. Το 1981 προσλήφθηκε από την Renault (RNO PARIS), στον όμιλο της οποίας παρέμεινε για 32 χρόνια και τελικά έγινε το Νο 2 της επιχείρησης.

Το 2013 αποχώρησε καθώς επιθυμούσε πλέον να διευθύνει μία αυτοκινητοβιομηχανία, κάτι που δεν ήταν δυνατόν να γίνει στην Renault. Το 2014 μεταπήδησε στο Group PSA (Peugeot Citroen) του οποίου ανέλαβε την διεύθυνση. Αφού αγόρασε την Opel από την General Motors και οδήγησε το Group PSA σε πολύ καλές οικονομικές επιδόσεις, το 2021 ενορχήστρωσε την συγχώνευση της εταιρείας με την Fiat Chrysler και την δημιουργία της Stellantis (STLA NYSE).

Δεν φοβάται να μιλήσει χωρίς περιστροφές για όλα τα ζητήματα που αφορούν τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία και είναι αμείλικτος στον τομέα της μείωσης των λειτουργικών εξόδων. Ένα από τα ζητήματα που τον απασχολούν αυτή την εποχή είναι αυτό της επερχόμενης κινεζικής επέλασης σε συνδυασμό με τις αλλαγές που φέρνει η μαζική και στην ουσία υποχρεωτική στροφή προς την ηλεκτροκίνηση. Χθες Πέμπτη, ο Ταβάρες έδωσε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο Bloomberg από την οποία μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση ορισμένα πράγματα που είπε.

Ο Ταβάρες είναι πεπεισμένος πως οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αυξήσουν το μέγεθός τους αν θέλουν να επιβιώσουν τα επόμενα χρόνια, καθώς τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι έτοιμα να κατακλύσουν την Ευρώπη σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά.

Από την στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ξεκινήσει έναν αγώνα για την πλήρη κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων και οι Κινέζοι είναι πολύ ανώτεροι στα ηλεκτρικά, είναι προφανές πως οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, και ίσως και οι περισσότερες εκτός Κίνας, θα βρεθούν σε πολύ μειονεκτική θέση. Με αυτή τη λογική, οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές είναι η μοναδική λύση για την επιβίωση των ευρωπαϊκών βιομηχανιών. Αυτό όμως δεν είναι πολύ εύκολο να γίνει λόγω της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που είναι σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Ταβάρες έχει στο μυαλό του σαν πρότυπο την συγχώνευση μέσα από την οποία δημιουργήθηκε η Stellantis και η οποία είναι εξαιρετικά επιτυχημένη, δεν είναι όμως καθόλου σίγουρος πως κάτι παρόμοιο μπορεί να ξαναγίνει αυτή την εποχή. Ο Ταβάρες θεωρεί πως η προσπάθεια της Renault να κινηθεί αυτόνομα και μάλιστα σπάζοντας σε δύο κομμάτια, ένα συμβατικό και ένα ηλεκτρικό, είναι παρακινδυνευμένη και μπορεί να οδηγήσει την εταιρεία σε μία αναγκαστική πώλησή της στην γερμανική Volkswagen (VOW3 XETRA) ή στην πλήρη εξάρτησή της από κινέζους συνεργάτες.

Όσον αφορά στο ζήτημα του πιθανού μελλοντικού εταίρου της Stellantis, δεν απέκλεισε την πιθανότητα να είναι κάποια από τις δύο μεγάλες αμερικανικές εταιρείες, την Ford (F NYSE) και την General Motors (GM NYSE), στην περίπτωση που το απαιτήσουν οι συνθήκες. Τόνισε, όμως, πως για να πετύχει κάτι θα πρέπει να γίνει σε φιλικό επίπεδο και όχι σαν μία επιθετική κίνηση. Η πιο λογική λύση βέβαια ίσως να ήταν η ένωση της Stellantis με την Renault, κάτι για το οποίο όμως ο Ταβάρες αποφεύγει να κάνει την παραμικρή νύξη, δεδομένης και της παρουσίας του γαλλικού δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της Renault.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.