H «γκέλα» για τη Frigoglass, κληρώνει για τη MIG και κλείνει της Κλουκίνας -Λάππας

Σε αναστολή διαπραγμάτευσης τέθηκε χθες η μετοχή της Frigoglass, καθώς η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ζήτησε περισσότερες πληροφορίες προκειμένου να ενημερωθεί το επενδυτικό κοινό αναφορικά με σημαντικά γεγονότα. Βέβαια, τα «σημαντικά γεγονότα» είχαν ανακοινωθεί την Τετάρτη και μάλιστα στις 10:00 πριν το άνοιγμα της συνεδρίασης. Η μετοχή έκλεισε limit down στη συνεδρίαση της 1/3 και χθες (2/3) άνοιξε με μεγάλο όγκο σχεδόν στο -5% και μετά τέθηκε σε αναστολή. Η αντίδραση επομένως της κεφαλαιαγοράς ήταν καθυστερημένη, αφού όχι μόνο διαπραγματεύτηκε κανονικά μία ολόκληρη συνεδρίαση, αλλά έκανε και ένα call auction στην επόμενη. Προφανώς και ο λόγος αναστολής ήταν στην ανακοίνωση που εξέδωσε όπου φαίνεται ότι τα περιουσιακά στοιχεία και οι υποχρεώσεις μεταφέρονται σε άλλη εταιρεία και στην οποία η Frigoglass θα έχει μειοψηφικό ποσοστό. Αυτή η λεπτομέρεια μάλλον δεν έγινε άμεσα αντιληπτή από τις ελεγκτικές αρχές, αλλά και το επενδυτικό κοινό. Φαίνεται λοιπόν πως οι μέτοχοι χάνουν τον έλεγχο και τον αποκτούν οι ομολογιούχοι με τη συμφωνία αναδιάρθρωσης που έχει ανακοινωθεί.


Σε μία άλλη εισηγμένη, την Τράπεζα Αττικής, οι αρμόδιες αρχές προχώρησαν σε λήψη μέτρων προκειμένου να μην επαναληφθούν στο μέλλον αυτά που είδαμε στο πρόσφατο παρελθόν. Το 2% δηλαδή του μετοχικού κεφαλαίου να κάνει «κουμάντο» και να μεταβάλει την αποτίμηση με τέτοια ευκολία. Η μετοχή έφτασε να έχει τιμή 0,32 ευρώ όταν στην αρχή του έτους ήταν κοντά στα 0,07 ευρώ. Τεράστιο το ράλι μέσα σε ελάχιστο χρόνο και χωρίς να μπορεί να δικαιολογηθεί από τα θεμελιώδη, αφού πρέπει να γίνει αύξηση κεφαλαίου.

Το Χρηματιστήριο Αθηνών λοιπόν, πήρε την απόφαση να βάλει τις εταιρείες που έχουν περιορισμένη διασπορά σε ένα περιορισμό μεταβολής της τιμής των μετοχών και να μην ξεπερνάει το 10% (συν ή πλην). Μάλιστα θα τεθούν όπως αναφέρεται όσες μετοχές έχουν διασπορά μικρότερη του 10% του συνόλου των κοινών μετοχών μίας εταιρείας ανεξάρτητα από την συναλλακτική βαθμίδα και την ύπαρξη ειδικού διαπραγματευτή. Επιπλέον και ο τρόπος κλεισίματος θα γίνεται με την ενισχυμένη μέθοδο και με έλεγχο σημαντικής αξίας συναλλαγών. Το μέτρο θα ισχύσει από την Δευτέρα 6 Μαρτίου, με τη μετοχή της Αττικής χθες να καταγράφει άνοδο πάνω από 20%, απολαμβάνοντας τις τελευταίες μέρες… ελευθερίας του 30%.


Σήμερα είναι η μεγάλη μέρα για τη MIG. Αρχικά θα μάθουμε το πρωί από το δικαστήριο αν θα γίνει η Γενική Συνέλευση, αφού η πλευρά Ηλιόπουλου έχει καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα. Ζητάει να μη γίνει η γενική συνέλευση, να γίνει αναστολή της ισχύος της απόφασης του Δ.Σ. για τη μεταβίβαση της Αttica Group στη STRIX και οικονομικό έλεγχο. Δεν μπορεί να εκτιμηθεί η απόφαση, αλλά μόνο καθυστέρηση μπορεί να φέρει. Η Τράπεζα Πειραιώς λόγω και των μετοχών που έχει αποκτήσει από τη δημόσια πρόταση, μπορεί να περάσει την απόφαση. Το τελευταίο διάστημα η μετοχή της MIG είναι στην τιμή της δημόσιας πρότασης που σημαίνει ότι το επενδυτικό κοινό δεν περιμένει κάποια άλλη εξέλιξη.


Ένας μήνας έκλεισε από την ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς των μετοχών της Κλουκίνας- Λάππας από την Intracom, και σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές  μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία και θα μεταβιβαστεί πλέον και το ποσοστό της οικογένειας Λάππα.

Οι δύο πλευρές όλο αυτό το διάστημα τρέχουν τις διαδικασίες του due diligence και ό,τι άλλο απαιτείται για την ολοκλήρωση του deal με τη μεταβίβαση του 46,6% της οικογένειας. Χθες ανακοινώθηκε και το νέο διοικητικό συμβούλιο της ΚΛΜ το οποίο θα είναι μεταβατικό απ’ ό,τι φαίνεται έως ότου τελειώσει η εξαγορά.

Μεγάλες αλλαγές δεν υπήρχαν, ωστόσο η παρουσία από την πλευρά της Intracom, ενός στελέχους μόνο τυχαία δεν είναι καθώς πρόκειται για τον ενορχηστρωτή του deal που έκανε αίσθηση στην αγορά, τον Ιωάννη Παπαβασιλείου, στέλεχος που ο πρόεδρος Σωκράτης Κόκκαλης έχει πολλές φορές αναφερθεί σε γενικές συνελεύσεις και όχι μόνο στη συμβολή του στην επίτευξη της ολικής επαναφοράς του Ομίλου από την αναχρηματοδότηση και έπειτα.

Να θυμίσουμε ότι  ο όμιλος χτίζει εταιρεία ακινήτων με χαρτοφυλάκιο ακινήτων αξίας άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του σε εταιρεία επενδύσεων, βάζοντας στο κάδρο και τη δημιουργία ΑΕΕΑΠ, ενώ στον έλεγχο της οικογένειας Λάππα θα παραμείνει έργο ΑΠΕ στο Κεράσοβο και τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου θα τρέξει και η δημόσια πρόταση. Ωστόσο στο ενδιάμεσο θα υπάρξουν και ειδήσεις από άλλο sector του Ομίλου και μάλιστα με ηχηρά ονόματα…εντός και εκτός.


Αυτήν τη στιγμή «τρέχει» διαγωνισμός για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και εγκατάσταση ενός ραντάρ εντοπισμού  διαστημικών σκουπιδιών που βρίσκονται στη χαμηλή τροχιά της γης - γνωστή και ως LEO. Ο ειδικός αυτός εξοπλισμός θα διασφαλίσει ότι η τροχιά των δορυφόρων είναι η βέλτιστη,  θα επιτρέπει να εισέλθουν ξανά σε τροχιά οι δορυφόροι (που έχουν βρεθεί εκτός) και να αποφεύγονται οι συγκρούσεις μεταξύ τους που είναι και αυτές που δημιουργούν τα διαστημικά απορρίμματα. Νεότερα θα έχουμε από τις 12 Απριλίου οπότε λήγει η ημερομηνία υποβολής προσφορών. Στο μεσοδιάστημα εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ελληνικό πρόγραμμα μικροδορυφόρων.


Εάν δεν δοθεί παράταση, έως τα μέσα Μαρτίου θα έχουμε εικόνα για το μπαράζ διαγωνισμών που πραγματοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ με αντικείμενο την ενεργειακή αναβάθμιση και ανακαίνιση των κέντρων υγείας Βάρης, Μεγάρων, Γαλατά, Αίγινας, Αλμυρού, Αργαλαστή, Βελεστίνου, Ρόδου (τέσσερα) και Σκοπέλου. Πρόκειται ουσιαστικά για τέσσερις διαφορετικούς διαγωνισμούς που πραγματοποιούνται κι έχουν ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών 8,9, 13 και 14 Μαρτίου. Τα έργα αυτά αποτελούν τμήμα του μεγάλου πακέτου έργων αξίας 2,5 δισ. ευρώ που έχει αναλάβει η μονάδα ωρίμανσης του ΤΑΙΠΕΔ που έχει συγκροτήσει η κυβέρνηση προκειμένου να βοηθήσει τις μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις, αλλά και την απορρόφηση των πόρων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης (RRF).

Εντάσσονται ακόμη στην «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας» για την οποία έχει διερευνηθεί η δυνατότητα υλοποίησης με ΣΔΙΤ με στόχο την αναβάθμιση της υποδομής και του ιατρικού εξοπλισμού των Κέντρων Υγείας, την αναδιάρθρωση της δομής τους και την επανεκπαίδευση του προσωπικού τους, προκειμένου αυτά να είναι σε θέση να παρέχουν αποτελεσματική φροντίδα σε πρώτο βαθμό.


Και μιας και μιλάμε για διαγωνισμούς και μεγάλα έργα, εφόσον δεν υπάρξει παράταση, στις 14 Μαρτίου, θα έχουμε τις προσφορές και για ένα ακόμη σημαντικό project. Πρόκειται για το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά της Ιόνιας Οδού  που είναι προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ.   Θα κατασκευαστεί οδικός άξονας 70 χλμ. ταχείας κυκλοφορίας και με ανισόπεδους κόμβους που θα εξυπηρετούν την περιοχή. Θα ενώνει την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ηπείρου με τη γειτονική Αλβανία με ταχύτητα και ασφάλεια, αποτελώντας το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού προς τα σύνορα και τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού.

Γι’ αυτό εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Τα οφέλη του έργου περιλαμβάνουν και την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό της Κόνιτσας, της Φλώρινας και της Καστοριάς, ενώ θα επιτρέπει την εκτροπή σημαντικών υπερτοπικών φόρτων από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, αλλά και τη σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή των Ιωαννίνων. Εκτιμάται ότι στο διαγωνισμό θα συμμετέχουν όλοι οι «μεγάλοι» των κατασκευών, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και Μυτιληναίος.


Οριστικά μοιάζει να έχει κλείσει το χάσμα με το 2019, το Ελ.Βενιζέλος. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την επιβατική κίνηση του Φεβρουαρίου που ήταν ενισχημένη κατά 2,3%, έναντι του 2019 και διαμορφώθηκε σε 1,36 εκατ. άτομα. Σε σύγκριση με το 2022, ήταν ακόμη μεγαλύτερη σε ποσοστό 62,4%, με το σύνολο των διακινηθέντων επιβατών να είναι 1,36 εκατομμύρια. Τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση, ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 37,3% και 78,1% αντίστοιχα.

Σε σύγκριση με το 2019 οι επιβάτες εσωτερικού σημείωσαν οριακή πτώση κατά 0,5%, ενώ οι επιβάτες εξωτερικού παρουσίασαν άνοδο κατά 3,6%. Συνολικά, κατά τους δύο πρώτους μήνες του έτους, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε σε 2,8 εκατ., αυξημένη κατά 74,3% σε σύγκριση με το 2022, αλλά και κατά 3,1% σε σύγκριση με το 2019. Αναλυτικά, τόσο η εγχώρια, όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 47,9% και 90,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 0,7% και 4,3%, αντίστοιχα. Φαίνεται ότι ο τουρισμός θα πάει καλά φέτος.


Η Credit Suisse εντείνει τις προσπάθειές της να προσελκύσει την πελατεία που έχασε προσφέροντας υψηλότερα επιτόκια από τον ανταγωνισμό για καταθέσεις. Μετά τις σημαντικές εκροές που υπέστη το τέταρτο τρίμηνο η ελβετική τράπεζα ανέβασε το επιτόκιο που προσφέρει για τρίμηνη κατάθεση μέχρι το 6,5% για ποσά $5 εκατ. και άνω. Πρόκειται για αύξηση μίας ολόκληρης ποσοστιαίας μονάδας σε σχέση με αυτό που προσέφερε η τράπεζα τον Δεκέμβριο. Το επιτόκιο που πληρώνει είναι υψηλότερο και απ’ αυτό των ανταγωνιστριών τραπεζών όπως της UBS, της JP Morgan και της Citigroup. Η UBS πληρώνει 5% για καταθέσεις $5 εκατ. και άνω, η Citi 5,2% για ποσά $10 εκατ. και η JP Morgan 5,25% για $15 εκατ. και άνω.

Tα δελεαστικά επιτόκια απεικονίζουν την ανάγκη της Credit Suisse να ανακάμψει μετά από εκροές άνω των $100 δισ. το τελευταίο τρίμηνο του 2022. Παράλληλα, προβληματίζει η αποχώρηση top στελεχών της στη διεύθυνση διαχείρισης πλούτου που σίγουρα θα κατευθύνουν την περιουσία των πελατών τους στους νέους εργοδότες τους. Η έκταση των εκροών κεφαλαίων των πελατών της το τέταρτο τρίμηνο του 2022 εξέπληξε την αγορά με τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της τράπεζας να αντιμετωπίζει έρευνα από τις αρχές για τους ισχυρισμούς του ότι η έξοδος των πελατών είχε σταματήσει στις αρχές Δεκεμβρίου, κάτι που διαψεύστηκε από τα τελευταία στοιχεία.


Το γεγονός της ημέρας για τους μετόχους της Tesla (TSLA NASDAQ) και τους θαυμαστές (και τους πολέμιους) του Έλον Μασκ προχθές Τετάρτη ήταν η παρουσίαση που έκανε η διοικητική ομάδα της εταιρείας προς τους αναλυτές. Η παρουσίαση δεν ενθουσίασε όσο άλλες παλαιότερες, κυρίως διότι δεν ακούστηκε κάτι συγκεκριμένο για το πότε θα είναι έτοιμο το «φθηνό» αυτοκίνητο της εταιρείας και με τι χαρακτηριστικά. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η παρουσίαση δεν ήταν ενδιαφέρουσα και πως δεν ακούστηκαν κάποια νέα φιλόδοξα σχέδια από την πλευρά της ομάδας του Μασκ.

Ένα από αυτά, το οποίο πέρασε σχετικά απαρατήρητο αλλά είναι πολύ ενδιαφέρον, ήταν ο ισχυρισμός των μηχανικών της εταιρείας πως στην επόμενη γενιά κινητήρων των αυτοκινήτων της επιχείρησης δεν θα είναι απαραίτητη η χρήση σπανίων γαιών. Όπως μας λένε οι ειδικοί, ορισμένες σπάνιες γαίες είναι απόλυτα απαραίτητες για την κατασκευή διαφόρων εξαρτημάτων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κυρίως των μαγνητών που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των περισσότερων κινητήρων. Στοιχεία όπως το Νεοδύμιο, το Δυσπρόσιο και το Τέρβιο θεωρούνται πολύτιμα και είναι πραγματικά περιζήτητα και δυσεύρετα. Το γεγονός μάλιστα πως το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό της εξόρυξης και της επεξεργασίας των σπανίων γαιών γίνεται στην Κίνα κάνει τα πράγματα ακόμα πιο κρίσιμα για τις αμερικανικές εταιρείες.

Οι επιστήμονες της Tesla εξήγησαν στους αναλυτές πως από το 2017 μέχρι το 2022 κατάφεραν να μειώσουν κατά 25% τις ποσότητες σπανίων γαιών που χρησιμοποιούν για τους κινητήρες τους, κυρίως μέσω της βελτίωσης της αποδοτικότητάς τους και υποστήριξαν πως η επόμενη γενιά κινητήρων δεν θα έχει ανάγκη καμία σπάνια γαία. Όπως είναι λογικό, η εταιρεία δεν προχώρησε στην αποκάλυψη λεπτομερειών ούτε είπε κάτι σχετικά με το πότε θα είναι έτοιμη αυτή η νέα γενιά κινητήρων.

Αυτό όμως δεν εμπόδισε τους επενδυτές και από τις δύο μεριές του Ειρηνικού Ωκεανού να προχωρήσουν σε μαζικές πωλήσεις των μετοχών των επιχειρήσεων που ασχολούνται με την εξόρυξη και την επεξεργασία των σπανίων γαιών. Όπως πληροφορηθήκαμε από ρεπορτάζ του Bloomberg,  η μετοχή της κινεζικής εταιρείας JL Mag Rare-Earth Company (6680 Hong Kong), η οποία ασχολείται με τις σπάνιες γαίες που μπαίνουν στους μαγνήτες, έπεσε κατά 6,94% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ χθες το πρωί και αυτή της, επίσης κινεζικής και με παρόμοιο αντικείμενο, Jiangsu Huahong  Technology (002645 Shenzhen) έπεσε κατά 7,63%.

Με σημαντική πτώση, της τάξης του 10%, ξεκίνησε και η χθεσινή συνεδρίαση για την αμερικανική MP Materials (MP NYSE), την μοναδική επιχείρηση που έχει αξιόλογες δραστηριότητες στον τομέα των σπανίων γαιών στις ΗΠΑ και γενικότερα το δυτικό ημισφαίριο (Η μεγάλη μάχη ΗΠΑ - Κίνας για τις σπάνιες γαίες | Liberal.gr).

Βέβαια, η πολύ αρνητική αντίδραση των επενδυτών μπορεί να αποδειχθεί αρκετά βιαστική, καθώς ουδείς γνωρίζει αν οι μηχανικοί της Tesla θα καταφέρουν πραγματικά να κατασκευάσουν αυτούς τους μαγνήτες. Ακόμα όμως και αν τα καταφέρουν, μάλλον θα περάσουν πολλά χρόνια με τις σπάνιες γαίες να παραμένουν περιζήτητες.


Η Visa σκοπεύει να συνεχίσει τις δραστηριότητές της στις αγορές κρυπτονομισμάτων, διαψεύδοντας πρόσφατες πληροφορίες που λένε το αντίθετο, ενώ η Mastercard έχει επισημάνει την πρόθεσή της να επικεντρωθεί σε μια πιο ουδέτερη περιοχή: Το blockchain. Ρεπορτάζ του Reuters ανέφερε ότι και οι δύο εταιρείες πληρωμών θα σταματήσουν τις δραστηριότητες κρυπτονομισμάτων μετά την κατάρρευση εταιρειών υψηλού προφίλ στον κλάδο.

Η Visa έκτοτε διέψευσε ότι αυτό συμβαίνει. Ο Cuy Sheffield, αντιπρόεδρος της Visa και επικεφαλής του τμήματος κρυπτονομισμάτων, έγραψε στο Twitter υποστηρίζοντας ότι η πληροφορία του Reuters είναι ανακριβής.

Σημείωσε ότι οι πρόσφατες αποτυχίες στον κλάδο δεν θα αλλάξουν τη στρατηγική της εταιρείας, η οποία είναι να χρησιμεύσει ως γέφυρα μεταξύ των παραδοσιακών πελατών και του οικοσυστήματος των κρυπτονομισμάτων. «Στη Visa, δεν επιλέγουμε νικητές και ηττημένους. Η δουλειά μας είναι να υποστηρίξουμε μια σειρά από τρόπους πληρωμής και να μελετήσουμε νέες τεχνολογίες που μπορεί να επηρεάσουν το μέλλον των πληρωμών. Για αυτόν το σκοπό, εστιάζουμε στην ανάπτυξη των υποδομών Web3 και στην αξιολόγηση των πρωτοκόλλων blockchain που οδηγούν την ανάπτυξη των κρυπτονομισμάτων» ανέφερε ο Cuy Sheffield. 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.