H απογείωση της Εθνικής, η ώρα του ΟΠΑΠ κα το επενδυτικό κρεσέντο της Autohellas

Ισχυρά αποτελέσματα δημοσίευσε με τη σειρά της και η Εθνική Τράπεζα, επιβεβαιώνοντας την ανάκαμψη του τραπεζικού κλάδου στην Ελλάδα. Μάλιστα τα αποτελέσματα ήταν ανώτερα από την εκτίμηση που είχε δώσει η διοίκηση και αναμένεται να ικανοποιήσουν τους επενδυτές και τους αναλυτές. Άλλωστε αυτό φάνηκε και στο ταμπλό του χρηματιστηρίου με τις μεγάλες εντολές αγοράς που είχε η μετοχή στις τελευταίες δύο συνεδριάσεις.

Ο Παύλος Μυλωνάς, CEO της Εθνικής σημείωσε πως έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, «οι ισχυρές βάσεις της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να διατηρήσουν θετικό το πρόσημο της ανάπτυξης της χώρας για το 2023, υπεραποδίδοντας σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Σε αυτό το ευνοϊκό περιβάλλον και αξιοποιώντας τον ισχυρό ισολογισμό και τη θετική δυναμική της κερδοφορίας μας, φιλοδοξούμε να πετύχουμε Απόδοση Ιδίων Κεφαλαίων άνω του 12% το 2025, ενώ η συστηματική δημιουργία κεφαλαίου προσφέρει επιλογές επιστροφής αξίας στους μετόχους μας».

Η τράπεζα πέτυχε οργανική κερδοφορία 700 εκατ. ευρώ πάνω από το στόχο που είχε τεθεί (500 εκατ. ευρώ) ενώ σε δημοσιευμένο επίπεδα, μαζί με τα έκτακτα δηλαδή (έκτακτο κέρδος από πώληση NBG Play) τα κέρδη ανήλθαν στα 1,12 δισ. ευρώ. Τα ενσώματα ίδια κεφάλαια ανήλθαν στα 6,02 δισ. ευρώ με την αποτίμηση να είναι στα 4,43 δισ. ευρώ (P/TBV 0,73x). To καθαρό επιτοκιακό περιθώριο αυξήθηκε στις 259 μ.β. από 182 μ.β που ήταν στο πρώτο τρίμηνο και ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων υποχώρησε στο 5,2%.

Στην τηλεδιάσκεψη η διοίκηση ανακοίνωσε εκτίμηση για κέρδη ανά μετοχή το 2023 περίπου 0,75 ευρώ από 0,59 ευρώ το 2022 και περίπου 0,90 ευρώ το 2024. Η χώρα αναμένει σημαντικές επενδύσεις λόγω Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ αναμένεται να βοηθήσει και ο χαμηλότερος πληθωρισμός αλλά και οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα που είναι σε υψηλό 12 ετών με την κατανάλωση να είναι ανθεκτική.


Ο ΟΠΑΠ παίρνει τη σκυτάλη της ενημέρωσης σήμερα δημοσιεύοντας αποτελέσματα και ενημερώνοντας τους αναλυτές μέσω τηλεδιάσκεψης. Τα νούμερα για το τέταρτο τρίμηνο αναμένονται ισχυρά και όπως λένε οι αναλυτές θα είναι το καλύτερο τρίμηνο της χρονιάς. Από τη μία το άνοιγμα των καταστημάτων μετά την άρση των περιορισμών λόγω πανδημίας και η πλούσια αθλητική ατζέντα (παγκόσμιο κύπελλο) θα δώσουν ώθηση. Οι μέσες εκτιμήσεις των αναλυτών κάνουν λόγο EBITDA 194,8 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 173 εκατ. ευρώ στο τέταρτο τρίμηνο.

Η διοίκηση είχε δώσει εκτίμηση για EBITDA στο σύνολο της χρήσης 720 εκατ. ευρώ και μάλλον αυτή η εκτίμηση θα ξεπεραστεί δημιουργώντας καθαρά κέρδη πάνω από 450 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα καταγράψουν αύξηση 26%. Σημειώνεται πως αναμένονται έκτακτα κέρδη από την πώληση της Betano. Η αγορά επιπλέον περιμένει την ανακοίνωση για το υπόλοιπο του μερίσματος. Ήδη έχει δώσει 0,30 ευρώ ανά μετοχή και εκτιμάται ότι μπορεί να δώσει ακόμα μέχρι και 1 ευρώ, ώστε το συνολικό να είναι στα 1,30 ευρώ αν και κάποιοι αναλυτές έχουν εκτίμηση για συνολικό 1,10 ευρώ που αντιστοιχεί σε απόδοση 8,5%. Η μετοχή διαπραγματεύεται με σημαντικό discount έναντι του ιστορικού μέσου EV/EBITDA της τελευταίας δεκαετίας.


Τρεις μετοχές κινούνται σταθεροποιητικά. Η MIG είναι η πιο γνωστή περίπτωση αφού η δημόσια πρόταση παρέχει ασφάλεια σε όσους είχαν τοποθετηθεί εγκαίρως και έτσι έχουν κλειδώσει τα κέρδη τους και περιμένουν. Η Attica Group επειδή όπως όλα δείχνουν θα γίνει η συναλλαγή με τη STRIX και θα ακολουθήσει δημόσια πρόταση στα 2,59 ευρώ κινείται εύκολα πέριξ των 2,40 ευρώ δίνοντας και τη δυνατότητα σε κάποιους να  βγάλουν ένα εύκολο κέρδος περιμένοντας τη δημόσια πρόταση.

Την ίδια δυνατότητα δίνει τους επενδυτές και η Κλουκίνας - Λάππας καθώς όλα δείχνουν πως θα γίνει δημόσια πρόταση στο 1 ευρώ από την Intracom, όταν ολοκληρωθεί ο οικονομικός έλεγχος και αγοραστούν οι μετοχές της οικογένειας Λάππα. Έτσι η Intracom θα αποκτήσει σημαντικά ακίνητα, αλλά και μία εταιρεία για να βάλει τα δικά της μέσα. Τώρα στο 1 ευρώ κάποιοι έχουν τη δυνατότητα να βγάλουν ένα μικρό κέρδος αγοράζοντας κάτω από τα 0,95 ευρώ που διαπραγματεύεται η μετοχή, αλλά θα πρέπει να δουν και τις προοπτικές που ανοίγονται μετά την εξαγορά.


Δεν έχουν μείνει και πολλές μέρες μέχρι οι μέτοχοι της Inform Λύκος να αλλάξουν τις μετοχές τους σε AustriaCard. Η μετοχή χθες είχε μία παράξενη συμπεριφορά αφού κάποιοι έβαλαν έναν αξιόλογο αριθμό μετοχών προς πώληση και μάλιστα στο -30%, στέλνοντας τη μετοχή σε δημοπρασία. Φυσικά και οι μετοχές αγοράστηκαν τελικά σε υψηλότερη τιμή, αλλά μία τέτοια κίνηση δεν είχε λογική. Ειδικά αφού στις 20 Μαρτίου θα είναι η τελευταία μέρα διαπραγμάτευσης των μετοχών της Λύκος και στις 27 Μαρτίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση της AustriaCard σε Αθήνα και Βιέννη και μάλιστα στην τιμή των 13,42 ευρώ που είναι σημαντικά υψηλότερη από την τιμή που δίνει η σχέση ανταλλαγής (1 προς 4,5710).


Συνεχίζει το επενδυτικό κρεσέντο ο όμιλος Autohellas που προγραμματίζει επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία για αγορά αυτοκινήτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων αλλά και τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών υποστήριξης και φόρτισης. Έτος, βέβαια, σημαντικών επενδύσεων υπήρξε και το 2022, όπου η Autohellas εμφάνισε αυξημένο κατά 19,3% τζίρο στα 641,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2021 και ενισχυμένα κατά 57,4% καθαρά κέρδη, στα 82,5 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα πέρυσι, η Autohellas επένδυσε 146 εκατ. ευρώ ποσό που αντιστοιχεί στις αγορές νέων αυτοκινήτων μείον τις πωλήσεις μεταχειρισμένων, με το συνολικό στόλο της εταιρείας να περιλαμβάνει 53.700 αυτοκίνητα εκ των οποίων 11.700 αποτελούν νέες αγορές. Ευρύτερα η Autohellas τα τελευταία 2 χρόνια έχει πραγματοποιήσει σημαντική επένδυση για τη διεύρυνση και ποιοτική αναβάθμιση του στόλου βραχυχρόνιων ενοικιάσεων με νέους τύπους αυτοκινήτων και σταδιακά με περισσότερα plug in και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σε συνέχεια των καλών επιδόσεων, που είναι αποτέλεσμα των σημαντικών επενδύσεων και του rebound του τουρισμού, το Διοικητικό Συμβούλιο προτείνει στη Γενική Συνέλευση μετόχων τη διανομή αυξημένου μερίσματος ύψους 0,65 ευρώ ανά μετοχή από 0,46 ευρώ. 


Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα πιάσει δουλειά ο μετροπόντικας από το εργοτάξιο της Κατεχάκη, γεγονός που σηματοδοτεί ότι μπαίνουμε για τα καλά στο κυρίως έργο της γραμμής 4 του μετρό. Αξίζει να σημειώσουμε ότι από την Κατεχάκη είχε ξεκινήσει και πριν 28 χρόνια, το 1994 ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας. Ο δεύτερος μετροπόντικας, που θα μεταφερθεί στο εργοτάξιο της Βεΐκου, αναμένεται να ξεκινήσει το ταξίδι του, τέλος της άνοιξης του 2023. Οι δύο καινούργιοι μετροπόντικες, ο ένας θα σκάβει από το Φρέαρ Βεΐκου και ο άλλος θα σκάβει από το Φρέαρ Κατεχάκη, θα «συναντηθούν» και αποσυναρμολογηθούν στον Φρέαρ Ευαγγελισμού έχοντας κατασκευάσει 12.8χλμ έτοιμης σήραγγας με 15 νέους υπόγειους σταθμούς. Πρόκειται για τους Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.


Οι ευρωπαϊκές τράπεζες είναι απίθανο ότι θα χρειαστεί να ρευστοποιήσουν τα χαρτοφυλάκια ομολόγων τους με ζημιές όπως συνέβη στην αμερικανική Silicon Valley Bank, εκτιμά ο οίκος Moody’s. Παρόλο που η άνοδος των επιτοκίων έχει πλήξει την αξία των ομολόγων που διακρατούν οι τράπεζες, η αγοραία αξία των ομολόγων θα συγκλίνει με την ονομαστική τους αξία καθώς πλησιάζουν στην ημερομηνία λήξης.

«Με βάση την υγιή ρευστότητά τους και τα χρηματοδοτικά τους προφίλ, τα ρευστά διαθέσιμα και τις σταθερές καταθέσεις, οι μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες θα αποφύγουν την ανάγκη ρευστοποίησης των ομολόγων τους με ζημιές», αναφέρει ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας. Γύρω στο ένα τρίτο των ομολόγων που διακρατούν οι τράπεζες της Ευρώπης λήγει μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, κάτι που διασφαλίζει συνεχείς ροές μετρητών και μειώνει την ανάγκη ρευστοποίησης περιουσιακών στοιχείων.

Όπως επισημαίνει η Moody’s, η κατάρρευση των Silicon Valley Bank και Signature Bank στις ΗΠΑ επήλθε μετά από ξαφνική απώλεια εμπιστοσύνης που οδήγησε σε υψηλές εκροές μετρητών από τις καταθέσεις τους.

Οι μεγάλες αμερικανικές τράπεζες διαπιστώνουν εισροές καταθέσεων μετά την κατάρρευση τριών μικρών τραπεζών. Η JP Morgan έχει δεχτεί δισ. καταθέσεων, ενώ και οι Bank of America, Citigroup, Wells Fargo αναφέρουν υψηλότερους όγκους εισροών μετρητών. Οι καταθέτες φαίνεται πως προτιμούν τα μεγάλα τραπεζικά ονόματα για λόγους ασφάλειας.


Η σωστή τιμή φέρνει τους πολλούς πελάτες. Αυτό ισχύει γενικά στο εμπόριο και μας έρχεται στο νου βλέποντας τις εξελίξεις στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Η παρατεταμένη πτώση της τιμής του από το καλοκαίρι του 2022 και μετά φαίνεται πως έχει αναθερμάνει το ενδιαφέρον κάποιων παραδοσιακών αγοραστών που πέρυσι περιόρισαν σημαντικά τις αγορές του θεωρώντας πως δεν έπρεπε να αναλάβουν το κόστος. Ταυτόχρονα δίνει την ευκαιρία και σε νέους αγοραστές να κάνουν τις πρώτες αγορές τους. Από ρεπορτάζ του Bloomberg μαθαίνουμε πως το Βιετνάμ είναι έτοιμο να προχωρήσει στην πρώτη παραγγελία φορτίου LNG στην ιστορία της χώρας, καθώς ο σταθμός υποδοχής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Thi Vai είναι έτοιμος να λειτουργήσει το ερχόμενο καλοκαίρι.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του πρακτορείου, το μόνο που μένει είναι η έγκριση από τις κρατικές αρχές προς την κρατική εταιρεία αερίου. Την πρώτη αγορά φορτίου LNG έχει ήδη κάνει το Χονγκ Κονγκ. Σύμφωνα με το ίδιο πρακτορείο, η συμφωνία κλείστηκε την προηγούμενη εβδομάδα και έτσι το μεγάλο χρηματοοικονομικό κέντρο της Νότιας Κίνας θα κάνει την πρώτη εισαγωγή LNG, κάτι που είχε προγραμματιστεί για το 2020 αλλά δεν πραγματοποιήθηκε, αρχικά λόγω της πανδημίας και αργότερα λόγω της εκτόξευσης των τιμών.

Όπως επισημαίνει σε άρθρο του ιδίου πρακτορείου ο Stephen Stapczynski, πελάτες σαν το Βιετνάμ και το Χονγκ Κονγκ, αλλά και την Ινδία, την Ταϊλάνδη και το Μπαγκλαντές που ξαναρχίζουν τις αγορές φορτίων LNG μετά την υποχώρηση των τιμών, είναι οι ανερχόμενες δυνάμεις που σταδιακά θα αποτελούν όλο και μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης για LNG. Υπό αυτή την λογική, οι μεγάλοι παραγωγοί του υγροποιημένου φυσικού αερίου θα πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους πως οι οικονομικές τους δυνατότητες είναι σαφώς υποδεέστερες αυτών της Ιαπωνίας και της Νοτίου Κορέας οι οποίες έκαναν παραδοσιακά τις μεγαλύτερες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία.

Κατά τον Stapczynski, οι πελάτες αυτού του τύπου είναι πολύ πιο ευαίσθητοι στην άνοδο των τιμών και δεν πρόκειται εύκολα να αγοράσουν φορτία αν κρίνουν πως δεν τους συμφέρει οικονομικά. Αυτό φάνηκε το 2022, όταν πολλές ασιατικές χώρες σταμάτησαν να αγοράζουν LNG αρνούμενες να επωμισθούν το κόστος. Βέβαια, το 2022 οι παραγωγοί LNG δεν αντιμετώπισαν προβλήματα καθώς οι χώρες της Ευρώπης σάρωσαν την προσφορά αδιαφορώντας για το κόστος.

Αυτό όμως δεν είναι καθόλου σίγουρο πως θα συμβεί στο μέλλον, καθώς οι περσινές συνθήκες είναι δύσκολο να επαναληφθούν. Την ίδια στιγμή, οι μεγάλοι διεθνείς παραγωγοί υγροποιημένου φυσικού αερίου ξέρουν πως η ζήτηση από την Ευρώπη θα βαίνει μειούμενη, δεδομένης της απόφασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα.

Με λίγα λόγια, τα επόμενα χρόνια οι «τσιγκούνηδες» πελάτες από την Ασία θα αποκτούν όλο και μεγαλύτερη δύναμη απέναντι στους μεγάλους παραγωγούς LNG. Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί πως αυτό θα μειώσει την πιθανότητα να ξαναδούμε στο μέλλον μία εκτόξευση τιμών σαν την περσινή.


Ο Barney Frank, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Signature Bank, μία εκ των τραπεζών που έκλεισαν, πιστεύει ότι οι ρυθμιστικές αρχές έκλεισαν την Signature Bank για να αποδείξουν την «τοξικότητα των κρυπτονομισμάτων». Ο Barney Frank, υποστηρίζει ότι η τράπεζα είχε ήδη σταθεροποιηθεί πριν οι ρυθμιστικές αρχές της πολιτείας της Νέας Υόρκης παρέμβουν για να κλείσουν το φιλικό προς τα κρυπτονομίσματα ίδρυμα.

«Ο κρυπτοπανικός προκάλεσε αυτό το σύνολο αναλήψεων. Μέχρι την Κυριακή, είχαμε σταθεροποιήσει την κατάσταση. Αλλά πιστεύω ότι οι ρυθμιστικές αρχές, ειδικά αυτές της πολιτείας της Νέας Υόρκης, ήθελαν να στείλουν το μήνυμα ότι τα κρυπτονομίσματα είναι τοξικά», αναφέρει προκαλώντας αντιδράσεις.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών Υπηρεσιών της Νέας Υόρκης, η Signature είχε 110,36 δισεκατομμύρια δολάρια σε συνολικό ενεργητικό και 88,59 δισεκατομμύρια δολάρια σε καταθέσεις στις 31 Δεκεμβρίου. «Τηλεφώνησαν στην τράπεζα την Κυριακή και είπαν: «Ερχόμαστε». Και μπήκαν και ανέλαβαν» δήλωσε το μέλος του ΔΣ της τράπεζας που κατέρρευσε. Προς το παρόν, οι πελάτες της Signature Bank γίνονται αυτόματα πελάτες στην Signature Bridge Bank που ελέγχεται από την FDIC.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.