ΓΔ: 925,83 1,53 (0,17 %)

Τζίρος: 68,57 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 2051η
Κυριακή, 13 Ιουνίου 2021

ΓΔ: 925,83 1,53 (0,17 %)

Τζίρος: 68,57 εκατ. €   RT

S&P: Ποιοι επιχειρηματικοί κλάδοι θα διαπρέψουν το 2021, ποιοί θα αργήσουν πολύ να «συνέλθουν»

S&P: Ποιοι επιχειρηματικοί κλάδοι θα διαπρέψουν το 2021, ποιοί θα αργήσουν πολύ να «συνέλθουν»

Για ένα μάλλον δύσκολο 2021 θα πρέπει να ετοιμάζεται η παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα. Σύμφωνα με την Standard & Poor’s, η πλειοψηφία των επιχειρηματικών κλάδων παγκοσμίως θα συνεχίσει να επηρεάζεται από την πανδημική κρίση, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο. Η παγκόσμια βιομηχανία του τουρισμού, η αεροδιαστημική και οι αεροπορικές μεταφορές θα είναι μεταξύ των περισσότερο χαμένων για τη νέα χρονιά που ανατέλλει.

Αντίθετα η άμυνα, η πληροφορική, τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, η ναυτιλία και ορισμένες κατηγορίες λιανεμπορίου (DIY, είδη σπιτιού) θα πρέπει να ετοιμάζονται για την επάνοδό τους στο… 2019. Η πανδημική κρίση δημιούργησε μια τέτοια «αναστροφή» στην πορεία του πλανήτη όπου πλέον το ζητούμενο είναι τα μεγέθη να επιστρέψουν σε εκείνα του 2019. Οι περισσότεροι όμως κλάδοι της οικονομίας αναμένεται ότι θα κινηθούν σε επίπεδα χαμηλότερα εκείνων του 2019. Μεταξύ αυτών οι παραδοσιακές βιομηχανίες χημικών, μετάλλων, ορυκτών καυσίμων αλλά και μεγάλοι κλάδοι εμπορίου κ.ά.

Η Standrad & Poor’s όπως σε κάθε αλλαγή χρονιάς που παρουσιάζει τις κυρίαρχες τάσεις της βιομηχανίας (Industry Top Trends) αυτή τη φορά εστιάζεται στις επιπτώσεις της πανδημίας σε κάθε βιομηχανία. Κατ’ αρχάς εξετάζει την «ευαισθησία» της κάθε βιομηχανίας στον Covid-19, το ενδεχόμενο μακροπρόθεσμο ρίσκο που δημιουργεί σε κάθε βιομηχανία κ.α. Επίσης εξετάζει πως θα κινηθούν τα έσοδα και τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) της βιομηχανίας, όχι όμως σε σχέση με το 2020, αφού κάτι τέτοιο μπορεί να είναι «παραμορφωτικό», αλλά σε σχέση με το 2019. Τέλος, ο διεθνής οίκος εξετάζει για κάθε βιομηχανία ξεχωριστά, το πότε θα επανακάμψει στα έσοδα του 2019 όπως επίσης και το πότε θα επανακάμψει η πιστοληπτική του ικανότητα.

Την καλύτερη εικόνα έχει ο τομέας της άμυνας του οποίου η επίδραση της πανδημίας είναι μικρή. Η επίπτωση στα έσοδα και στην πιστοληπτική ικανότητα είναι μηδενική, ενώ το 2021 θα παρουσιάζει υψηλότερα έσοδα απ’ ότι το 2019. Επίσης σύμφωνα με την Standard & Poor’s, η μακροπρόθεσμη επίπτωση της πανδημίας στον κλάδο, είναι πολύ χαμηλή.

Πηγή: Standard & Poor's

Στον αντίποδα φαίνεται να βρίσκονται οι αεροπορικές μεταφορές και η αεροδιαστημική για εμπορικές χρήσεις. Η αποκατάσταση της κανονικότητας -έσοδα και πιστοληπτική ικανότητα- δεν αναμένεται πριν το 2024. Αναφορικά με τα έσοδα, το 2021 αναμένεται να κινηθούν στο 60% - 70% εκείνων του 2019 για την αεροδιαστημική και στο 40% - 60% για τις αεροπορικές μεταφορές. Το χειρότερο είναι ότι η πανδημία αυτή θα έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, «μέτριες» στην αεροδιαστημική και «υψηλές» στις αεροπορικές μεταφορές. Μάλιστα για τις αεροπορικές μεταφορές, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) κατά την επόμενη χρονιά, αναμένεται να κινηθούν στο 20% έως 40% εκείνων του 2019.

Στους κλάδους που θα χτυπηθούν του χρόνου είναι αναμφίβολα και ο τουριστικός. Τα έσοδα του ξενοδοχειακού κλάδου το 2021 αναμένεται να κυμανθούν στο 60% έως 70% εκείνων του 2019 ενώ η αποκατάστασή της κανονικότητας δεν αναμένεται πριν το 2023. Από τον τουρισμό, ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι εκείνος που έχει χτυπηθεί περισσότερο. Μάλιστα η πανδημική κρίση επηρεάζει αρνητικά το προφίλ του ρίσκου του κλάδου αυτού για τον οποίο η αποκατάσταση των εσόδων και της πιστοληπτικής ικανότητας θα επέλθει μετά το 2023.

Τα τυχερά παίγνια (καζίνο) παρόλο που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία, εκτιμάται ότι το 2022 θα αποκατασταθεί η κανονικότητα. Επίσης η S&P’s εκτιμά ότι το προφίλ του ρίσκου του συγκεκριμένου κλάδου δεν επηρεάζεται μακροπρόθεσμα από την πανδημία.

Ένας τρίτος κλάδος που επηρεάστηκε καθοριστικά από την πανδημία είναι αυτός της ένδυσης και των πολυκαταστημάτων. Η επίδραση της πανδημίας ωστόσο έχει καταλυτικά αποτελέσματα και η S&P’s εκτιμά ότι τα έσοδα του συγκεκριμένου κλάδου για το 2019, δεν θα αποκατασταθούν ποτέ στο μέλλον.

Στην πράξη, ο κλάδος της ένδυσης & πολυκαταστημάτων, μαζί με τις αεροπορικές μεταφορές και την κρουαζιέρα είναι οι τρεις κλάδοι, που σύμφωνα με την S&P’s, η πανδημία έχει μακροχρόνια αρνητική επίδραση στο προφίλ του επιχειρηματικού ρίσκου.

Μικρότερες επιπτώσεις έχει η πανδημία στους παραδοσιακούς βιομηχανικούς κλάδους που αφορούν στα χημικά, τα μέταλλα και το πετρέλαιο & φυσικό αέριο. Οι βιομηχανίες αυτές αν και επηρεάστηκαν από την πανδημία, εν τούτοις η αποκατάσταση της κανονικότητας θα γίνει αρκετά γρήγορα και μέσα στη διετία 2022-23. Για το 2021 τα έσοδα αναμένονται στο 90% έως το 100% των εσόδων του 2019 για τους κλάδους των χημικών και των μετάλλων και στο 80% έως 90% για τη βιομηχανία των ορυκτών καυσίμων.

Ακόμη μικρότερες επιπτώσεις είχε πανδημία στους κλάδους Πληροφορικής και της Υγεία. Η αποκατάσταση της κανονικότητας στους συγκεκριμένους κλάδους αναμένεται μέσα στην επόμενη χρονιά. Τα έσοδα δε θα κυμανθούν στα επίπεδα του 2019. Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι η S&P’s πάει σε μεγαλύτερο βάθος και εξετάζει τους επιμέρους κλάδους της πληροφορικής (υπηρεσίες, hardware, software, ημιαγωγοί) και δείχνει ότι ο κλάδος του λογισμικού παρουσιάζει πολύ καλύτερη πορεία απ’ ότι εκείνον του hardware. Μάλιστα ο διεθνής οίκος αναφέρει ότι η πανδημία ενίσχυσε τον κλάδο λογισμικού (software) και αδυνάτισε τον κλάδο του υλικού (hardware).

Επίσης χαμηλές επιπτώσεις θα έχει η πανδημία στην αξιοποίηση ακινήτων (real estate), στις σιδηροδρομικές μεταφορές και στις τηλεοπτικές/κινηματογραφικές παραγωγές. Η κανονικότητα στις προαναφερόμενες βιομηχανίες θα αποκατασταθεί στην διετία 2021-22. Πολύ καλύτερη πορεία θα έχει ο κλάδος της ναυτιλίας και των θαλάσσιων μεταφορών. Εκεί η S&P’s εκτιμά αύξηση των εσόδων το 2021 σε σχέση με εκείνα του 2019. Στην αύξηση αυτή αναμένεται να συμβάλουν οι εφοπλιστές που διακινούν containers και ξηρό φορτίο, ενώ αρνητικά θα συμβάλει η διακίνηση υγρών καυσίμων (πετρελαίου και LNG). Το τελικό ωστόσο αποτέλεσμα θα είναι θετικό για τις θαλάσσιες μεταφορές.