Σχολειά ανοικτά, σχολειά κλειστά

Μίλησα με την Κεραμέως. Την ρώτησα αν θα ανοίξουν τα σχολεία, καθώς όποιος με συναντά στον δρόμο κι έχει παιδιά στην εκπαίδευση, αυτή την ερώτηση κάνει απ’ ευθείας. Μου είπε απλά και καθαρά την σκέψη της. «Νιώθω πολύ πιο σίγουρη όταν ο μαθητικός πληθυσμός κάνει υποχρεωτικά δυο τεστ την εβδομάδα, απ’ ότι σήμερα που τα παιδιά είναι διασκορπισμένα στα σπίτια και στις παρέες τους δίχως να ελέγχονται. Σήμερα επικρατεί χάος, όχι όταν τα παιδιά μαζεύονται στο σχολείο.»

Δίκιο έχει. Σήμερα που τα παιδιά είναι ξέμπαρκα, αν οι γονείς τους έχουν υψηλή υπευθυνότητα τους κάνουν πότε-πότε κανένα self test. Στην χάση και στην φέξη, ανάλογα με την ηλικία τους, το πόσο βγαίνουν με τις παρέες τους και ανάλογα με τις επαφές των ίδιων των γονιών. Στα παιδιά του γυμνασίου-λυκείου που τριγυρίζουν έξω μπορεί να κάνουν σποραδικά κανένα test, στα παιδάκια του νηπιαγωγείου και του δημοτικού δεν κάνουν. Αν ελεγχθούν οι ίδιοι οι γονείς, θεωρούν ότι ξέρουν και την υγειονομική κατάσταση των παιδιών τους.

Αυτή είναι η εικόνα σήμερα, δηλαδή στην περίοδο των εορτών με τα κλειστά σχολεία. Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος όσων ζητούν να μην ανοίξουν τα σχολεία. Λένε ότι στις τάξεις και στα προαύλια των σχολείων τα παιδιά κολλάνε μεταξύ τους, αφού υποχρεωτικώς μαζεύονται πάρα πολλά μαζί. Αυτό ισχύει, αλλά είναι η μισή αλήθεια. Διότι όσοι το λένε αντιπαραβάλλουν λανθασμένα τις γεμάτες τάξεις και τα βουερά σχολικά προαύλια, με μια αποστειρωμένη σπιτική απομόνωση των παιδιών που στην πραγματικότητα δεν υφίσταται.

Το δίλημμα δεν είναι «στο σχολειό για να κολλήσουν ή στο σπίτι για να προφυλαχτούν;». Το πραγματικό δίλημμα είναι «συστηματικός έλεγχος και μάθημα» ή «οπισθοδρόμηση στα μαθήματα μαζί με ελάχιστους ή καθόλου ελέγχους;» Διότι όσοι λένε ότι τα παιδιά τους στο σπίτι είναι προφυλαγμένα, λένε μπούρδες. Τα παιδιά, ακόμα και τα μικρότερα είναι πλήρως εκτεθειμένα στην οικογένεια και στις παρέες τους. Και τέλος πάντων, υπάρχει και η επισήμανση της Παγώνη ότι σε καμιά χώρα του κόσμου δεν έκλεισαν τα σχολεία λόγω της Όμικρον.

Να αλλάξουν τα πρωτόκολλα, ποιος διαφωνεί; Να αυξηθούν τα tests και να γίνουν rapid αντί για self, όπως διαβάζω ότι σχεδιάζεται. Μακάρι να γίνει εφικτό αυτό, διότι τόσες εκατοντάδες χιλιάδες rapid μου φαίνεται κομμάτι δύσκολο εγχείρημα. Αλλά να τριπλασιαστεί το εκπαιδευτικό προσωπικό της χώρας ή να τετραπλασιαστούν οι τάξεις όπως ζητούν ορισμένοι ως προϋπόθεση για να δουλέψουν τα σχολεία, απλώς δεν γίνεται. Αφήστε που όσοι φωνάζουν σήμερα να μείνουν κλειστά τα σχολειά, δεν έχουν ιδέα πόσες χιλιάδες mail καταφθάνουν στο υπουργείο παιδείας, με το απλό ερώτημα «τι θα τα κάνω τα παιδιά μου, όταν εγώ θα είμαι στην δουλειά;»