Πόσα χρόνια ποσοτικής χαλάρωσης αντέχει το ταμείο της ΕΚΤ

Πόσα χρόνια ποσοτικής χαλάρωσης αντέχει το ταμείο της ΕΚΤ

Της Μαίρης Βενέτη

Ο Super Μάριο αποχωρώντας από το τιμόνι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει φροντίσει να «κλειδώσει» τη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ για τα επόμενα τρία χρόνια.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Bloomberg, σύμφωνα με την οποία οι περισσότεροι οικονομολόγοι που συμμετείχαν, δήλωσαν ότι αναμένουν παγωμένα επιτόκια έως τα τέλη του 2022, με τις αγορές περουσιακών στοιχείων όμως να ολοκληρώνονται λίγους μήνες νωρίτερα.

Στις 24 Οκτωβρίου που θα συναντηθούν οι αξιωματούχοι της ΕΚΤ, ενδεχομένως να προκύψουν και νέες λεπτομέρειες για το τι μέλλει γενέσθαι, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι παραπάνω εκτιμήσεις έχουν ένα απόλυτα λογικό υπόβαθρο.

Σύμφωνα με τη διάμεσο των εκτιμήσεων των οικονομολόγων, η Κεντρική Τράπεζα έχει περίπου 320 δισεκατομμύρια ευρώ για να προβεί σε αγορές στοιχείων ενεργητικού. (σ.σ : Μη ξεχνάμε ότι έχει ήδη συσσωρεύσει χρέη ύψους 2,6 τρισεκατομμυρίων ευρώ).

Λαμβάνοντας υπόψιν ότι οι αγορές των αποδεκτών περιουσιακών στοιχείων θα γίνονται με ένα μηνιαίο ρυθμό της τάξης των 20 δισ. ευρώ, η ΕΚΤ θα μπορεί να αγοράζει περιουσιακά στοιχεία μέχρι το πρώτο τετράμηνο του 2021.

Όσον αφορά τώρα στο ποιά περιουσιακά στοιχεία θα εντάσσονται στο νέο QE- επίμαχο ερώτημα άλλωστε και για την χώρα μας- οι ερωτηθέντες στο πλαίσιο της έρευνας προβλέπουν μια αλλαγή στους κανόνες αγοράς περιουσιακών στοιχείων μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Οι αλλαγές στην καθοδήγηση της ΕΚΤ αναμένονται σε κάθε περίπτωση πριν από τις αρχές του 2021, αν και η επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών θα μπορούσε να προκαλέσει τη λήψη πολιτικών αποφάσεων πολύ νωρίτερα.

Ήδη άλλωστε την Τρίτη το ΔΝΤ μείωσε τις προβλέψεις ανάπτυξης για τη ζώνη του ευρώ, τοποθετώντας την αύξηση για το 2019 στο 1,2% και για το 2020 μόλις στο 1,4%.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης το 2018 ήταν στο 1,9%.

Η επιβράδυνση είναι μάλιστα συγχρονισμένη καθώς η γερμανική οικονομία προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό μόλις 0,5% φέτος και να ανακάμψει του χρόνου με ρυθμό 1,2%. Χαμηλή θα είναι η «πτήση» και της γαλλικής οικονομίας, με ρυθμό ανάπτυξης 1,2% φέτος και 1,3% το 2020. Για την Ιταλία, το Ταμείο προβλέπει ουσιαστικά στασιμότητα, με μηδενικό ρυθμό ανάπτυξης φέτος και 0,5% το 2020

Έτσι ενώ οι οικονομολόγοι θεωρούν ότι οι κίνδυνοι από τις εμπορικές εντάσεις και το Brexit έχουν αρχίσει να υποχωρούν, εντούτοις οι νέες προβλέψεις του ΔΝΤ παρέμειναν δυσοίωνες και από τον Δεκέμβριο, ενδέχεται να είναι ακόμα πιο μίζερες.

Εκ των πραγμάτων λοιπόν η νέα πρόεδρος της ΕΚΤ από την 1η Νοεμβρίου, παραλαμβάνει ένα εξαιρετικά δύσκολο χαρτοφυλάκιο, με τον πληθωρισμό να τρέχει στο μισό του στόχου του 2% που έχει θέσει η ΕΚΤ, την οικονομία να επιβραδύνει ολοένα και περισσότερο, ενώ ταυτόχρονα οι κυβερνήσεις δεν έχουν ακόμα κατανοήσει την ανάγκη ενίσχυσης της πολιτικής δημοσιονομικών κινήτρων.

Χαρακτηριστικές πάντως ήταν οι δηλώσεις του αυστριακού διοικητή Ρόμπερτ Χόλζμαν, ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα πρότεινε να μειωθεί ο στόχος του πληθωρισμού, εκτιμώντας ότι η τεράστια νομισματική προσπάθεια που έχει διενεργηθεί -και θα εξακολουθήσει να διενεργείται- ακυρώνεται ως ένα βαθμό από την κυκλική ύφεση που έχει πλήξει την Ευρώπη και ως εκ τούτου ο στόχος για έναν πληθωρισμό γύρω στο 2% είναι εξαρχής καταδικασμένος.

Από την άλλη το ΔΝΤ κάλεσε τα κράτη να ακολουθήσουν επεκτατική δημοσιονομική πολιτική, ώστε να υποστηρίξουν την οικονομία, ενώ άσκησε εκ νέου πίεση προς τη Γερμανία να ενισχύσει την εσωτερική ζήτηση, μιας και διαθέτει τον εξαιρετικό συνδυασμό χαμηλού δημόσιου χρέους, δημοσιονομικού πλεονάσματος και αδύναμων υποδομών.

Η απάντηση της Γερμανίας δια στόματος του Υπουργού Οικονομικών, Όλαφ Σόλτς;

«H Γερμανία θα επιμείνει, προς το παρόν, στην πολιτική του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού και θα ενισχύσει τις επενδύσεις χωρίς να εκδώσει νέο χρέος. Φυσικά στην περίπτωση οικονομικής κρίσης, η οποία δεν διαφαίνεται προς το παρόν, διαθέτουμε όλες τις δημοσιονομικές επιλογές».

Η μετάφραση είναι ότι η γερμανική κυβέρνηση είναι έτοιμη να χρησιμοποιήσει όλο το δημοσιονομικό περιθώριο που διαθέτει αν εξελιχθεί η επιβράδυνση σε οξεία οικονομική κρίση.

Προφανώς και δεν συντάσσεται με την άποψη ότι το προλαμβάνειν είναι πολύ καλύτερο-και εφικτότερο πολλές φορές - του θεραπεύειν.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων.
Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες