Ο Joker και ο Μινώταυρος του Νεοφιλελευθερισμού

Ο Joker και ο Μινώταυρος του Νεοφιλελευθερισμού

Του Κωνσταντίνου Χαροκόπου

Στη φαρέτρα των βελών των τοξοτών και στο οπλοστάσιο των πάσης φύσεως όπλων των πολεμιστών κατά του μυθικού τέρατος του Μινώταυρου του Νεοφιλελευθερισμού, εντάχθηκε πλέον ενεργά και ο ήρωας των κινουμένων σχεδίων της Marvel και πρωταγωνιστής της πρόσφατης ομώνυμης ταινίας του Hollywood, Joker.

Δεν θα αναφερθούμε στην κατά 100% αποτυχημένη επικοινωνιακή τακτική κάποιων υπουργών που έδειξαν πως είναι ανέτοιμοι να διαχειρισθούν μια μικρή αναστάτωση στη στάθμη του νερού σε ένα κουτάλι τσαγιού. Δεν θα αναφερθούμε, ούτε στις γραφικές αντιδράσεις του πρώην υπουργού του ΠΑΣΟΚ και νυν στελέχους του Σύριζα, που μέσα στον αγωνιστικό του οίστρο λησμόνησε αυτά που είχε εισηγηθεί και υπογράψει. Και δεν θα αναφερθούμε, στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης, πως επιστρέψαμε στην εποχή της λογοκρισίας που κυριαρχούσε κατά την διάρκεια της μεταπολεμικής και μετεμφυλιακής Ελλάδας.

Θα αναφερθούμε στην εκστατικότητα με την οποία αντιμετώπισαν τη χολλυγουντιανή ταινία, οι πρώην επαναστάτες κατά του ευρωπαϊκού κατεστημένου, που μετατράπηκαν κατά της διάρκεια της παραμονής τους στην εξουσία σε πειθήνια όργανα των ευρωπαϊκών κέντρων αποφάσεων. Φορώντας λοιπόν και πάλι το παλαιομοδίτικο επαναστατικό τους αμπέχονο, ανακάλυψαν ξανά τα αγωνιστικά μηνύματα και τους αγωνιστικούς χαιρετισμούς, που τους έστειλε το Χόλλυγουντ.

Βρήκαν την ευκαιρία να αναλύσουν την ταινία, μέσα από τον παραμορφωτικό φακό τους, να ανακαλύψουν τις χειραγωγήσεις των μαζών, την εξουθένωση των λαών και να εστιάσουν στον μεγάλο φταίχτη και στον μεγάλο εχθρό που δεν είναι άλλος, από τον Μινώταυρο του Νεοφιλελευθερισμού. Έτσι μάθαμε από αυτούς, πως μάλλον άθελα του το Χόλλυγουντ δεν επικέντρωσε την προσοχή του στον πλούσιο και υγιή Μπάτμαν, που κατατροπώνει τις δυνάμεις του κακού. Την επικέντρωσε σε ένα κλόουν, για να θίξει το θέμα της απληστίας των ελίτ, της κοινωνικής δυστυχίας και της πολιτικής εξουσίας. Για να παρουσιάσει το χάσμα πλουσίων και πτωχών. Για την διάλυση της κοινωνικής πρόνοιας, την έλλειψη φαρμάκων και την σκληρότητα της κοινωνίας.

“Για την αδικία που γεννά το ταξικό μίσος και κάποια στιγμή την εξέγερση των από κάτω, σε ένα καλοδουλεμένο κοινωνικό οικονομικό και μιντιακό σύστημα, που παρά τη συντονισμένη προσπάθειά του να προκαλέσει κοινωνικό αυτοματισμό και συγκρούσεις μεταξύ των κοινωνικών ομάδων που ελέγχει, κάποια στιγμή χάνει τον έλεγχο”, αναφέρει ο αρχηγός των υπερασπιστών των καταφρονεμένων και των αδικημένων όλης της γης.

Και παρομοίασαν οι ορδές των αγωνιστών αναλυτών τις σκηνές της ταινίας, με επιλεκτικές εξεγέρσεις και αντιδράσεις σε κάποια σημεία του πλανήτη. Θυμήθηκαν τον Ισημερινό, αλλά όχι την Βολιβία. Θυμήθηκαν την Χιλή, αλλά όχι την Βενεζουέλα. Θυμήθηκαν το Παρίσι, αλλά όχι τον Χονγκ Κονγκ. Γιατί; Μήπως έχουν επιλεκτική μνήμη; Όχι βέβαια. Απλά, μέσα από το τραγικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει αμέσως μετά τις εκλογές και μέσα από το θλιβερό παρασκήνιο στο οποίο ουδείς πλέον τους παρακολουθεί, διότι όλοι εστιάζουν στα θετικά δρώμενα της κυβέρνησης, ψάχνουν την αφορμή για να ανασύρουν και πάλι τους συμβολισμούς που τους έφεραν στην εξουσία.

Και επειδή η πραγματικότητα της Ελλάδας δεν τους κάνει την χάρη, καθώς έχει εμφανώς αλλάξει πορεία, χρησιμοποιούν την εικονική πραγματικότητα που τους προσφέρει το Γκόθαμ Σίτυ και το σκοτεινό εικαστικό και αφιλόξενο περιβάλλον του. Διότι μόνο μέσα σε αυτό το περιβάλλον, μπορούν να αναζητηθούν και να αναδειχθούν οι ιδεοληπτικές και εμμονικές θεωρίες που μισούν την ελεύθερη, την ανοικτή και τη δημιουργική κοινωνία και την οικονομική ελευθερία. Διότι μέσα από αυτό, αναδεικνύεται σύμφωνα με τους όψιμους συριζαίους κριτικούς του κινηματογράφου, η απληστία και η σκληρότητα του νεοφιλελευθερισμού.

Είχαμε καιρό να ακούσουμε για τον Μινώταυρο του Νεοφιλελευθερισμού, στην χώρα μας. Να όμως που ένα αμερικανικό κινηματογραφικό έργο του Χόλλυγουντ και όχι ένα θολό εναλλακτικό κουλτουριάρικο έργο, δίνει την ευκαιρία στα εμμονικά μυαλά, να ανακαλύψουν ξανά, την παρουσία του Μινώταυρου που κρύβεται πίσω από όλα τα δεινά και τις δυστυχίες του Τζόκερ.

*   *   *

Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.