Κ. Ροζακέας: «Αυτό είναι το “κλειδί” της επιτυχίας της Σαράντης»

Κ. Ροζακέας: «Αυτό είναι το “κλειδί” της επιτυχίας της Σαράντης»

Η ήρεμη - σχεδόν... αθόρυβη - πολυεθνική δύναμη! Αυτός ο τίτλος θα ταίριαζε στην εταιρεία Σαράντης, το εκτόπισμα της οποίας είναι εξαιρετικά μεγάλο, με τον όμιλο εύλογα να θεωρείται από τους πλέον εξωστρεφείς και χρηματοοικονομικά υγιείς της χώρας.

Με αθόρυβα βήματα, η Σαράντης έχει καταστεί μια πολυεθνική δύναμη με εννέα θυγατρικές στο εξωτερικό και εξαγωγές σε περισσότερες από 35 χώρες, από τις οποίες έρχεται περίπου το 60% των εργασιών της, ενώ έχει δημιουργήσει ένα χαρτοφυλάκιο προϊόντων άμεσης ανάγκης, σχεδόν ανελαστικό, πολύ ανθεκτικό δηλαδή στην κρίση.

Άλλωστε, δεν υπάρχουν πολλές – εισηγμένες και μη – εταιρείες στην Ελλάδα που σε τέτοιους καιρούς συνεχίζουν να «τρέχουν» με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας, έχοντας αξιοζήλευτες ταμιακές ροές.

Πλέον, η εταιρεία Σαράντης από τον περασμένο Νοέμβριο συγκαταλέγεται στην... ελίτ του ελληνικού χρηματιστηρίου, καθώς εισήλθε στον FTSE 25, που φιλοξενεί τις εταιρείες μεγάλης κεφαλαιοποίησης, τις κορυφαίες εισηγμένες της χώρας.

Όμως, η Σαράντης, έχει και ένα άλλο χαρακτηριστικό. Είναι απολύτως χαμηλών τόνων, δεν «μιλάει» πολύ, οπότε η συνέντευξη του κ. Κώστα Ροζακέα, Οικονομικού Διευθυντή και Αναπληρωτή Διευθύνοντα Συμβούλου του ομίλου στο Liberal, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη

Κύριε Ροζακέα, πρόσφατα, η μετοχή της Σαράντης μπήκε στο κλαμπ των μεγάλων του ελληνικού χρηματιστηρίου και στον FTSE 25. Μέσα σε λίγα χρόνια, μια μετοχή των small caps και αργότερα των mid caps μπήκε στη μεγάλη κεφαλαιοποίηση. Πως το σχολιάζετε...

Είμαστε περήφανοι που ο Όμιλος Σαράντη συγκαταλέγεται στις 25 μεγάλου μεγέθους εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείες.

Αυτή η επιτυχία αποτελεί πιστοποίηση της υγιούς κατάστασης της εταιρείας και της ορθότητας των αποφάσεων της διοίκησης σε επίπεδο στρατηγικής και υλοποίησης, καθώς και επιβράβευση των προσπαθειών όλων των εργαζομένων του Ομίλου.

Είναι μια αναγνώριση της επιτυχημένης επικοινωνιακής στρατηγικής ετών που έχει προσελκύσει σημαντικούς ξένους θεσμικούς επενδυτές (αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής τους από 30% το 2009 σε 40% το 2016) οι οποίοι σε αυτήν την δύσκολη συγκυρία και παρά το αυξημένο ρίσκο της χώρας συγκαταλέγουν τον Σαράντη στις επενδυτικές τους επιλογές.

Πόσο επηρέασε η κρίση στη χώρα μας το στρατηγικό πλάνο σας για επέκταση στο εξωτερικό, ίσως με μεγαλύτερη ένταση;

Το ενδιαφέρον μας για επενδύσεις στο εξωτερικό παραμένει αμείωτο και είναι ανεξάρτητο της εγχώριας κρίσης, καθώς έχουμε εξασφαλίσει την οικονομική ανεξαρτησία μας και είμαστε σε θέση να αυτοχρηματοδοτούμε τα επενδυτικά μας πλάνα.

Αποτελεί λοιπόν άξονα μελλοντικής ανάπτυξης η περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας μας στην περιοχή όπου δραστηριοποιούμαστε τόσο μέσω οργανικής ανάπτυξης όσο και μέσω εξαγορών.

Το σημείο στο οποίο η ελληνική οικονομική κρίση επηρέασε το στρατηγικό μας πλάνο αφορά στην προσέγγισή μας απέναντι στην ελληνική αγορά. Προσαρμόστηκε όχι μόνο ο τρόπος προσέγγισης του καταναλωτή, αλλά και η διείσδυση μας στα σημεία πώλησης, καθώς και η πιστωτική μας πολιτική.

Οι αλλαγές στο λιανεμπόριο, τόσο αυτές που έχουν ολοκληρωθεί, όσο και αυτές που είναι υπό εξέλιξη, απαιτούν γρήγορους χειρισμούς και μια οργάνωση έτοιμη να ανταποκριθεί στην αλλαγή και στα εμπόδια.

Πιστεύω ότι η ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης της Σαράντης, παρά τις δυσκολίες που έχει δημιουργήσει η κρίση, αποτελεί το επιστέγασμα προσπαθειών ετών και μελετημένης στρατηγικής, ενός Ομίλου που προσαρμόζεται εγκαίρως, που χαρακτηρίζεται από ευελιξία, διορατικότητα και που είναι σε θέση να αξιοποιήσει νέες τεχνολογίες και καινοτομίες.

Επειδή ο πολύς κόσμος δεν το ξέρει, τι προϊόντα εμπορεύεται ή παράγει συνολικά η Σαράντης;

Τα προϊόντα που παράγουμε και αντιπροσωπεύουμε ανήκουν στις κατηγορίες καλλυντικών ευρείας διανομής (είδη προσωπικής περιποίησης και φροντίδας), οικιακής και επαγγελματικής χρήσης, προϊόντα υγείας και φροντίδας, (βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής, διαγνωστικά, καλλυντικά φαρμακείου) και καλλυντικά επιλεκτικής διανομής (επώνυμα αρώματα, κρέμες περιποίησης, μακιγιάζ).

Στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο του Ομίλου ανήκουν πάνω από 80 ευρέως γνωστά σήματα που αποτελούν ορόσημα στην κατηγορία τους. Το NOXZEMA, το CARROTEN, το BIOTEN, το ORZENE, το STR8, το BU, το C-THRU, το PROSAR, το SANITAS, το AVA, το ΤΕΖΑ, το PYROX, το CAMEL, το AFROSO είναι μερικά από τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα που διατηρούν υψηλή αναγνωσιμότητα και σημαντικά μερίδια αγοράς.

Εξάλλου, μέσω συμφωνιών αποκλειστικής διανομής η Σαράντης εμπορεύεται ισχυρά σήματα όπως τα LA PRAIRIE, PRADA, NINA RICCI, CARTIER, CAROLINA HERRERA, TRUSSARDI, JOHNSON & JOHNSON, DENIM, LANES, CLEARBLUE, BIO-OIL κ.λπ. Στο δυναμικό του Ομίλου προστίθενται και τα προϊόντα της εταιρείας ESTEE LAUDER μέσω της κοινοπραξίας με την ESTEE LAUDER COMPANIES.

Κύριε Ροζακέα, ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία για μια εταιρεία όπως η Σαράντης στο να μπορέσει να συγκεράσει τόσο το παραγωγικό όσο και το εμπορικό κομμάτι, άρτια και αποτελεσματικά;

Οι δύο δραστηριότητες του Ομίλου μας, παραγωγική και εμπορική, αλληλοσυμπληρώνονται. Σήμερα, έχουμε καταφέρει πολλά από τα προϊόντα μας να είναι πρώτα στις προτιμήσεις εκατομμυρίων καταναλωτών και να αποτελούν σημείο αναφοράς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό όπου διατηρούμε παρουσία μέσω των θυγατρικών μας. Το γεγονός ότι ελέγχουμε άμεσα τόσο το παραγωγικό όσο και το εμπορικό κομμάτι έχει δράσει καταλυτικά στο επίτευγμα αυτό.

Η εμπειρία, η έρευνα αγοράς που διεξάγεται από το εμπορικό τμήμα, οι σχέσεις με τους καταναλωτές αλλά και τους πελάτες μας, μεταδίδονται άμεσα στην έρευνα και στην παραγωγή και μετουσιώνονται σε προϊόντα πλήρως εναρμονισμένα με τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού, τις σύγχρονες τάσεις της αγοράς και σαφώς τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις.

Εξάλλου, πλεονέκτημα της in house παραγωγής είναι αφενός ο αμεσότερος έλεγχος της ποιότητας, αφετέρου δε η επίτευξη οικονομιών κλίμακας.

Πόσες θυγατρικές διαθέτει η Σαράντης στο εξωτερικό; Ποια ή ποιες χώρες είναι πιο αποδοτικές;

Η διεθνής παρουσία του Ομίλου έχει να επιδείξει εννέα θυγατρικές εταιρείες σε χώρες της Ευρώπης - Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ουγγαρία, Π.Γ.Δ.Μ., Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Πορτογαλία -, ένα rep-office στην Σλοβακία, και εξαγωγές σε περισσότερες από 35 χώρες.

Η δραστηριότητα του εξωτερικού αντιπροσωπεύει περίπου 60% του συνολικού κύκλου εργασιών, ενώ η περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας μας διεθνώς αποτελεί στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης.

Η διεθνής μας παρουσία είναι πολύ σημαντική ιδιαιτέρως αν σκεφτεί κανείς ότι πριν το 2005 το ποσοστό συμμετοχής των θυγατρικών μας ήταν κάτω του 50% καθώς επίσης και το γεγονός ότι οι χώρες αυτές εμφανίζουν ανάπτυξη με διψήφιο ρυθμό κατά τα τελευταία χρόνια.

Πως επιλέγετε τις αγορές, αλλά και τις εταιρείες που συχνά εξαγοράζετε;

Τα βασικά κριτήρια για τα εξαγορασθέντα προϊόντα- σήματα είναι η ομοιογένεια με το υπόλοιπο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου, τα μερίδια αγοράς, η κερδοφορία καθώς και οι προσφερόμενες συνέργειες τόσο σε εμπορικό όσο και σε παραγωγικό επίπεδο. 

Μας ενδιαφέρει να προστεθεί ένα σήμα το οποίο όχι μόνο θα ενισχύσει το μερίδιο αγοράς και την κερδοφορία της Σαράντης, αλλά και θα επιτρέψει την επεκτασιμότητά μας είτε σε νέες «συγγενικές» υποκατηγορίες είτε σε νέες αγορές.

Οι πρόσφατες εξαγορές του Ava και του Noxzema στην Ελλάδα αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα εξαγορών οι οποίες είναι απόλυτα συνυφασμένες με την στρατηγική μας, προσφέρουν συνέργειες και αποφέρουν ήδη σημαντικά κέρδη.

Πόσο άγγιξε η 7ετής οικονομική κρίση της χώρας τον όμιλο; Ποιες άμυνες επιστρατεύσατε για θωράκιση;

Κόντρα στο δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον εντός και εκτός Ελλάδος, ο Όμιλος μας εξελίσσεται με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας, δημιουργώντας ελεύθερες ταμειακές ροές και θετική καθαρή ταμειακή θέση, ενώ παράλληλα μειώνει τις ανάγκες του σε λειτουργικό κεφάλαιο κίνησης.

Αυτό δεν είναι τυχαίο, αλλά αποτέλεσμα έγκαιρης αντιμετώπισης, αποτελεσματικών χειρισμών και στοχευμένης στρατηγικής της διοίκησης του Ομίλου.

Βλέποντας νωρίς τα σημάδια της κρίσης και τον αντίκτυπο που αυτή θα είχε στην κατανάλωση και την οικονομική και επιχειρηματική ζωή της χώρας, έγινε άμεση προσαρμογή σε επίπεδο εξορθολόγισης των δαπανών, πιστωτικού ελέγχου, πολιτικής πωλήσεων και ενσωμάτωσης των νέων καταναλωτικών δεδομένων. Επίσης υπήρχε η οικονομική δυνατότητα να υποστηριχθεί το παρόν προϊοντικό χαρτοφυλάκιο και να εμπλουτιστεί με νέα σήματα μέσω εξαγορών.

Με αυτόν τον τρόπο οχυρώσαμε τον Όμιλό μας και καταφέραμε να είμαστε σε θέση να συνεχίζουμε απρόσκοπτα με ποιοτικό τρόπο την δουλειά μας, εξασφαλίζοντας την σταθερά αναπτυξιακή πορεία του Ομίλου.

Στην Ελλάδα, μετά την απόκτηση των σημάτων ΑVA και NOXZEMA στοχεύετε σε κάτι άλλο; Υπάρχουν ευκαιρίες;

Σε ένα περιβάλλον ανακατατάξεων και αστάθειας, η αγορά σίγουρα επιφυλάσσει εκπλήξεις.

Παρότι οι συνθήκες την Ελλάδα δρουν ανασταλτικά στις επενδύσεις, θα μπορούσαν, υπό συνθήκες, να υπάρξουν μελλοντικά ευκαιρίες για τον Όμιλο μας και εντός Ελλάδας.

Οι όποιες κινήσεις μας αποφασίζονται κάτω από αυστηρές προϋποθέσεις όσον αφορά στην συμβατότητα και την δυνατότητα προσφοράς προστιθέμενης αξίας.

Πως έκλεισε το 2016 σε οικονομικό επίπεδο; Θέλετε να μας κάνετε – χοντρικά – μια αναφορά; Για το 2017 τι εκτιμάτε για τον όμιλο;

Το 2015 ο Όμιλος Σαράντη παρουσίασε 278 εκατ. ευρώ πωλήσεις και 19,78 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη, σημειώνοντας διψήφια ποσοστά ανόδου.

Το 2016 ήταν άλλη μια χρονιά σημαντικής ανοδικής πορείας για τον Όμιλο, με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο καθαρών κερδών, και διατήρηση της υγιούς οικονομικής του θέσης.

Παρατηρούμε σημαντική άνοδο σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες και γεωγραφικές περιοχές του Ομίλου, καθώς οι ενέργειες υποστήριξης των προϊόντων, η συνεχής ανανέωση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου και οι νέες προσθήκες στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου, συντελούν στην αύξηση της αναγνωρισιμότητας των εμπορικών σημάτων και στηρίζουν την περαιτέρω ανάπτυξή του.

Όσον αφορά στο 2017, παρ'' ότι η αβεβαιότητα συνεχίζεται, ως διοίκηση είμαστε αισιόδοξοι καθώς ο Όμιλος έχει ισχυροποιήσει περαιτέρω την θέση του στην αγορά και είναι κατάλληλα τοποθετημένος για περαιτέρω αύξηση των μεριδίων αγοράς του καθώς και για την αξιοποίηση ευκαιριών που θα του προσδώσουν επιπλέον αξία.

Πόσα άτομα απασχολεί ο όμιλος;

Περίπου 1.600, εκ των οποίων τα 600 στην Ελλάδα.