Ιαβέρης: Εθνικό θέμα η οδική ασφάλεια, να σταματήσει η γενοκτονία

Ιαβέρης: Εθνικό θέμα η οδική ασφάλεια, να σταματήσει η γενοκτονία

Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας είναι εθνικό δηλώνει στο liberal.gr o παλαιός οδηγός αγώνων Ιαβέρης (Αναστάσιος Μαρκουΐζος) ο οποίος ασχολείται με το θέμα της ασφαλούς οδήγησης. Με αφορμή τη δήλωση του Πρωθυπουργού ότι η οδική ασφάλεια είναι πολιτική προτεραιότητα της κυβέρνησης τονίζει ότι πρέπει να υπάρξει ένα σχέδιο που θα σταματήσει την «γενοκτονία» η οποία συντελείται στους ελληνικούς δρόμους και κάθε παρέμβαση είναι σημαντική.

Ο Ιαβέρης που τα τελευταία χρόνια έχει αφιερώσει τη ζωή του στο συγκεκριμένο θέμα υποστηρίζει πως πρόκειται για γενοκτονία στους δρόμους με τη νεολαία να υφίσταται πρώτη της συνέπειας μιας έλλειψης γενικότερης παιδείας, μιας μαγκιάς με την κακή έννοια και την απουσία εφαρμογής των νόμων.

Τονίζει πως η μείωση του ΦΠΑ στα κράνη είναι μια ένδειξη προθέσεων αλλά πρέπει να γίνουν πολλά και κυρίως να μάθουν οι δικυκλιστές να φορούν κράνος. Να διαμορφώσουν οδική παιδεία και να καταλάβουν όλοι είτε είναι δικυκλιστές είτε οδηγοί οχημάτων πως είναι μοναδικοί. «Πρέπει να ξυπνάμε το πρωί να φεύγουμε από το σπίτι και το βράδυ να γυρίζουμε στους ανθρώπους μας» αναφέρει.

Αιτιολογώντας την αναφορά του στα περί εθνικού θέματος σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια σημειώνει πως από τροχαία τα τελευταία 50 χρόνια έχουν χαθεί περίπου 120 χιλιάδες ζωές έχουν 35ο χιλιάδες έχουν μείνει ανάπηροι και 3 εκατομμύρια περίπου έχουν τραυματιστεί. Την ίδια ώρα από φυσικές καταστροφές όπως οι σεισμοί έχουν χαθεί περίπου 250 και άλλοι τόσοι από πυρκαγιές.

Και χωρίς φυσικά να προβαίνει σε συγκρίσεις σε ό,τι αφορά ανθρώπινες ζωές τονίζει τη σημασία της οδικής ασφάλειας.

«Καλωσορίζω τα όσα είπε ο πρωθυπουργός» καταλήγει και επισημαίνει ότι ο ίδιος επιθυμεί να δει να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση της μάστιγας. Στις ίδιες της οικογένειας, στα σχολεία και οπουδήποτε αλλού.

Συνέντευξη στον Τάσο Ευαγγελίου

Σήμερα ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι τίθεται σε εφαρμογή ένα μακροχρόνιο σχέδιο για την αντιμετώπιση του φαινομένου των τροχαίων ατυχημάτων. Μπορεί ένα σχέδιο να λύσει το πρόβλημα;

Βεβαίως, ένα σχέδιο που θα εφαρμοστεί μπορεί να λύσει το πρόβλημα, αλλά πρέπει να είναι ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει και μια «παρέμβαση» στον άνθρωπο και όχι μόνο στην εφαρμογή των νόμων, στην κατασκευή των δρόμων και τη λήψη μέτρων. Ο άνθρωπος κατασκευάζει τους δρόμους, ο άνθρωπος συντηρεί το αυτοκίνητο και ως εκ τούτου πρέπει να υπάρξει μια αλλαγή Παιδείας και νοοτροπίας. Καλωσορίζω τα όσα είπε ο Πρωθυπουργός, έχω μιλήσει μαζί του, προ ενάμιση περίπου έτους όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Περιμένω να ακούσω ακούσω ότι αποτελεί νούμερο ένα προτεραιότητα η αντιμετώπιση της μάστιγας των τροχαίων και κυρίως του θανάτου των νέων ανθρώπων. Ακούω για νομοθετικές ρυθμίσεις, για τους δρόμους και τις ατέλειες για τα κράνη και τα καλωσορίζω ως θετικά. Περιμένω να είναι άμεση προτεραιότητα.

Δηλαδή;

Θέλω να πω ότι στις προτεραιότητες των κυβερνήσεων είναι η αντιμετώπιση εθνικών θεμάτων και φυσικών καταστροφών. Φυσικά φαινόμενα είναι οι σεισμοί, οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες. Είναι και τα εθνικά θέματα και η αποφυγή καταστάσεων που θα προκαλέσουν θύματα. Ομως θέλω να σημειώσω τα εξής: Τα τελευταία 50 χρόνια τα θύματα από σεισμούς είναι περίπου 250, τα θύματα από πυρκαγιές είναι περίπου 250 και από πλημμύρες κεραυνούς και στροβίλους περίπου ίδιο νούμερο. Την ίδια στιγμή μέσα σε 50 χρόνια έχουμε 120000 νεκρούς 350.000 ανάπηρους και 300.000 τραυματίες από τροχαία δυστυχήματα. Χωρίς να παραγνωρίζω όλα τα υπόλοιπα και την αναγκαιότητα να υπάρχουν μέτρα προστασίας και αντιμετώπισης για εμένα εθνική προτεραιότητα είναι τα τροχαία. Είναι μια μάστιγα. Μια γενοκτονία στην κυριολεξία. Πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Τι εννοείτε όταν λέτε πως είναι γενοκτονία;

Κοιτάξτε πρόκειται για γενοκτονία. Σύμφωνα με τις στατιστικές πρώτη αιτία θανάτου είναι τα τροχαία σε ηλικίες από 15 έως 29 ετών. Δηλαδή πεθαίνουν νέοι σε ηλικίες που δεν έχουν κάνει ή απλά έχουν ξεκινήσει τη δημιουργία οικογένειας. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχουν παιδιά. Καταλαβαίνετε ότι είναι χάνονται νέοι άνθρωποι και χάνεται και η δυνατότητα δημιουργίας νέων οικογενειών, νέων γεννήσεων. Μιλάμε για ένα δημογραφικό «πένθος». Στο πλαίσιο αυτό αναμένω να γίνει πρώτη προτεραιότητα το σταμάτημα μιας γενοκτονίας, όσο υπερβολικό και αν ακούγεται αυτό

Ο πρωθυπουργός είπε ότι αποτελεί απόλυτη πολιτική προτεραιότητα το θέμα της οδικής ασφάλειας...

Πολύ καλό αυτό. Όμως πρέπει το μαχαίρι να μπει στο κόκκαλο. Πρέπει τα «κακουργήματα» που γίνονται στους δρόμους να αντιμετωπιστούν με τον ανάλογο τρόπο. Διότι δεν μιλάμε για παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας από αμέλεια που οδηγούν ένα παιδί στον θάνατο. Μιλάμε για πράξεις που θα έπρεπε να επιλαμβάνεται ο ποινικός κώδικας. Ακούγεται υπερβολικό και αυτό αλλά ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Οδηγούμε και φτάνουμε σε ένα φανάρι και ανάβει πορτοκαλί. Οι έλληνες οδηγοί απλά πατάμε το γκάζι. Σχεδόν όλοι. Δεν σταματάμε. Αυτό τι είναι; Αμέλεια; Η μια εντολή που δίνουμε στον εαυτό μας; Μια εντολή ανάγωγη και μηδενιστική που σκοτώνει. Και σκοτώνει με μαγκιά και θα έλεγα με κακουργηματική διάθεση. Άλλο παράδειγμα: Μπαίνουμε στη Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης που δεν πρέπει να μπαίνει κανένας και δεν μπαίνει κανένας στις χώρες που οι πολίτες εφαρμόζουν τη νομοθεσία γνωρίζοντας το πρόβλημα που μπορεί να δημιουργηθεί. Μπαίνουμε επειδή μας ξέφυγε ή επειδή απαξιώνουμε τους άλλους αδιαφορώντας ακόμη και για τα νοσοκομειακά ή τα πυροσβεστικά οχήματα που κινούνται σε αυτή τη λωρίδα; Στην τραγωδία στο Μάτι πιθανότητα να είχαμε ακόμη και λιγότερους νεκρούς αν τα πυροσβεστικά από την Κινέτα δεν είχαν εγκλωβιστεί στη ΛΕΑ.

Οπότε τι γίνεται;

Το θέμα των τροχαίων και της οδικής ασφάλειας είναι ένας εμφύλιος πόλεμος, στον οποίο χρησιμοποιούμε ως όπλο το αυτοκίνητο ή το δίκυκλο. Κανένας μας δεν δεσμεύεται ότι φεύγοντας το πρωί από το σπίτι πρέπει το απόγευμα να γυρίσει. Είναι θέμα ίσως χαμηλής αυτοεκτίμησης, αφού δεν συνειδητοποιούμε ότι είμαστε μοναδικοί. Το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι η ενημέρωση. Όλα τα κανάλια πρέπει κατά τη γνώμη μου να μεταδίδουν μηνύματα με σποτάκια συγκλονιστικά που δεν δείχνουν τη σύγκρουση αλλά το μετά, όπως γίνεται και στο εξωτερικό. Να δείχνουν το φέρετρο, το αναπηρικό καροτσάκι την τετραπληγία τον ακρωτηριασμό. Ο κόσμος τρομάζει μεν αλλά γίνεται πιο συνετός. Και γίνονται πιο συνετά και τα παιδιά, με τα οποία ασχολούνται οι δάσκαλοι πέραν της ίδιας της οικογένειας, για να διαμορφώνουν την απαραίτητη συνείδηση και τη νοοτροπία.

Η παρουσία της αστυνομίας έρχεται μετά. Και μπορεί να λειτουργήσει και στην Ελλάδα αποτρεπτικά. Η παρουσία των οργάνων όταν οι πολίτες γνωρίζουν πως ο νόμος θα εφαρμοστεί είναι σημαντική.

Φυσικά υπάρχει και το θέμα των ποινών για τους αμετανόητους. Αυτοί πρέπει να υπόκεινται σε εξαντλητικές ποινές και να χάνουν διπλώματα να τους αφαιρείται ακόμη και η ακόμη και τις άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων τους. Ελπίζω να συνεχίσει η κυβέρνηση προ αυτή την κατεύθυνση.

Πρέπει όμως όλοι μας να καταλάβουμε ότι όταν φεύγουμε το πρωί από το σπίτι πρέπει και να ξαναγυρίσουμε.

Ανακοινώθηκε η μείωση του ΦΠΑ στα κράνη. Είναι ένα δείγμα αυτό δεδομένου ότι τα κράνη φορολογούνται ως είδος πολυτελείας;

Βεβαίως δεν είναι λίγο. Το ίδιος όμως θα έπρεπε να γίνει και για τα λάστιχα των αυτοκινήτων και των δικύκλων και αλλά και για όσα αφορούν στην ασφάλεια των οχημάτων, παθητική και ενεργητική. Είναι μια θετική κίνηση.

Πρέπει όμως να τονίσω και το εξής: Όσοι έχουν άθλια συμπεριφορά, είναι ασυνείδητη και να τους το χαρίσεις δεν θα το βάλουν. Για αυτούς είναι θέμα Παιδείας και νοοτροπίας που πρέπει να αλλάξει έστω και δια των ποινών. Διότι αυτοί πιστεύουν πως δεν θα συμβεί ποτέ κάτι στους ίδιους, έχουν κάκιστη συμπεριφορά και το βλέπουν και ως μαγκιά. Άλλωστε το έχει πει και ο πρωθυπουργός όταν είχε αναφερθεί στην οδηγική συμπεριφορά των οδηγών στην Κρήτη κάνονας λόγο για κακώς εννοούμενη μαγκιά. Αυτό μου άρεσε πολύ.

Με βάση αυτό να ξεκινήσει κάποιος. Να δει τους πολίτες ως υπεύθυνους της δυστυχίας που ζουν.

Το κράνος όντως σώζει. Αλλά πρέπει να το φοράς. Επίσης να είναι δεμένο. Πολλοί το φορούν και δεν το δένουν και η αστυνομία αυτό δεν το ελέγχει. Αν δεν είναι δεμένο είναι σαν να μη το φοράς

Επίσης τι κράνος φορά κάποιος έχει μεγάλη σημασία. Είναι για τα σκουπίδια; το αγόρασε σε κουτί που γράφει «εύθραυστο»; Το κράνος πρέπει να είναι καλό και η αξία του όσο η ζωή του κάθε δικυκλιστή.

Χρειάζεται και διαπαιδαγώγηση, να σταματήσουν να οδηγούν οι δικυκλιστές όπως οδηγούν.

Το ξαναλέω. Καλωσορίζω όσα είπε ο πρωθυπουργός αλλά πρέπει να γίνουν και άλλα..

Επίσης να σημειώσω ότι ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το υπουργείο Μεταφορών. Δεν είναι αυτό το μόνο αρμόδιο. Σε όλο τον κόσμο επιλαμβάνεται επί των θεμάτων των τροχαίων ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Πρέπει και στην Ελλάδα όλοι να συμβάλλουν όλοι να συνεργαστούν. Υπουργείο Μεταφορών, Εσωτερικών Υγείας Προστασίας του Πολίτη και της Παιδείας

Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον κακό μας εαυτό. Να γίνουμε πριν απ όλα καλύτεροι άνθρωποι. 

Έχετε δηλώσει πως 8 στους 10 εμπλεκόμενους σε τροχαίο που δεν φορούν κράνος σκοτώνονται επιτόπου

Πράγματι το ποσοστό είναι μεγάλο και είναι λογικό. ΟΙ νέοι έχουν πρότυπο τους μεγαλύτερους αν δεν το βλέπουν στους μεγαλύτερους, στην οικογένεια μέσα δεν θα το κάνουν και οι ίδιοι. Είναι η μαγκιά του δεν φοβάμαι.

Σε κάθε περίπτωση το κράνος το φοράς όχι μόνο για να μη χτυπήσεις όταν πέσεις αλλά και για να μην πέσεις. Και εξηγώ. Πως μπορεί να οδηγήσει κάποιος τη μηχανή αν δεν φορά κράνος, όταν ο αέρας αλλοιώνει την όραση όταν στα μάτια μπορεί να μπει από σκόνη μέχρι οτιδήποτε άλλο; Χάνεις τον έλεγχο.

Οι οδηγοί μοτοσυκλέτας στους αγώνες φορούν το κράνος όχι μόνο για προστασία αλλά για να μπορέσουν να τρέξουν και οδηγήσουν. Σε κάθε περίπτωση να ξέρουμε ένα πράγμα. Οι μεγαλύτεροι φτιάχνουν την παιδεία των παιδιών. Από εκεί ξεκινούν όλα. Και από την πολιτεία φυσικά.

Στο εξωτερικό πάντως οι Έλληνες όταν βρίσκονται δεν κάνουν αυτά που κάνουν εδώ.

Αυτοί που διαμένουν εκεί έχουν ανάλογη παιδεία. Αυτοί που επισκέπτονται άλλες χώρες ξέρουν ότι εφαρμόζεται ο νόμος. Στο εξωτερικό οι ίδιοι οι πολίτες θα καταγγείλουν αυτόν που παρανομεί στο δρόμο. Αυτόν που πάει να οδηγήσει έχοντας πιει. Διότι γνωρίζουν ότι ένας οδηγός που παρανομεί ή οδηγεί πιωμένος αποτελεί εν δυνάμει δολοφόνο. Και αντιδρούν ανάλογα.

Σε κάθε περίπτωση καλωσορίζω, το ξαναλέω, τα όσα είπε ο Πρωθυπουργός. Θέλω να δω να εφαρμόζεται ένα σχέδιο και να ληφθούν όλα, συνολικά, τα απαιτούμενα μέτρα για να αντιμετωπιστεί αυτή η μάστιγα, αυτή η γενοκτονία όπως τη χαρακτηρίζω, των τροχαίων ατυχημάτων. Η οδική ασφάλεια είναι θέμα εθνικό.