Gaia Wines: Κρασί από το... βυθό της Σαντορίνης και τις πλαγιές της Νεμέας

Gaia Wines: Κρασί από το... βυθό της Σαντορίνης και τις πλαγιές της Νεμέας

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Αν το κρασί είναι... κουλτούρα, έργο τέχνης, φορέας πολιτισμού και δημιούργημα που χαρακτηρίζει τόπους, ιστορία, ανθρώπους, συναισθήματα, μεράκι και κόπο, τότε οι δημιουργοί της εταιρείας  GAIA Wines, έχουν βρει το μυστικό. Και τούτο, γιατί η ιδέα τους να παλαιώσουν ποικιλία κρασιού στα ιδιάζοντα – λόγω ηφαιστείου – νερά της Σαντορίνης, στα 25 μέτρα βάθος, για πέντε χρόνια, βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στον οινικό κόσμο και πρόβαλε την εταιρεία σε διεθνές επίπεδο!

Η ιστορία του Βυθισμένου Θαλασσίτη ξεκίνησε προ οκτώ περίπου ετών, το 2009 όταν η εταιρεία αποφάσισε να δοκιμάσει ένα τρόπο παλαίωσης χωρίς την παρουσία οξυγόνου.

Με συνεχείς δοκιμές και συγκρίσεις, οι συνθήκες βελτιώθηκαν, η διαδικασία εξελίχθηκε και η θάλασσα της Σαντορίνης αποδείχθηκε ιδανικό περιβάλλον για την εξέλιξη ενός ήδη επιτυχημένου λευκού κρασιού, του Θαλασσίτη, σε ένα παλαιωμένο κρασί με ώριμη και μεστή γεύση.

Ο Βυθισμένος Θαλασσίτης 2011 της GAIA Wines, προέρχεται από την παραδοσιακή ποικιλία Ασύρτικο της Σαντορίνης, και είναι το μοναδικό κρασί στην Ελλάδα που παλαιώνεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Πεντακόσιες φιάλες παρέμειναν στο βυθό της Σαντορίνης και ωρίμασαν σε βάθος 25 μέτρων για 5 χρόνια.

Η συγκεκριμένη μέθοδος κατατάσσει τη GAIA Wines ανάμεσα στα 10 οινοποιεία του κόσμου που έχουν τολμήσει αυτό το εγχείρημα. Το αποτέλεσμα αυτής της σπάνιας διαδικασίας ωρίμανσης είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν όσοι παρευρέθηκαν στην ειδική εκδήλωση γευσιγνωσίας, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιανουάριο.

Η ίδρυση της εταιρείας και το διεθνοποιημένο προφίλ

Η Gaia Wines ιδρύθηκε το 1994 από το Γεωπόνο Λέων Καράτσαλο και τον Γεωπόνο/Οινολόγο Γιάννη Παρασκευόπουλο. Εκείνη την πρώτη της χρονιά, η εταιρεία διέθεσε στην αγορά περίπου 10.000 φιάλες του Θαλασσίτη... ξηράς!

Σήμερα η εταιρεία κυκλοφορεί πάνω από 350.000 φιάλες ετησίως, έχοντας έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε πολλές και μεγάλες αγορές του εξωτερικού, αλλά και σημαντικές διεθνείς βραβεύσεις.

Εξ αρχής όραμα των ιδιοκτητών ήταν η προβολή της αξίας του ελληνικού κρασιού σε διεθνές επίπεδο και η ανάδειξή του ως ένα ξεχωριστό brand στο χώρο. Πολύ πρόσφατα αυτό επιβεβαιώθηκε (ξανά) με την κατάταξη της ρετσίνας Retinitis Nobilis στο top 10 των πιο αξιομνημόνευτων κρασιών του 2016 από τους «New York Times».

Από την αρχή της ίδρυσής της, η Gaia Wines είχε διεθνή προσανατολισμό και προς αυτή την κατεύθυνση «χτίστηκε» όλη η κουλτούρα και η φιλοσοφία που διέπει κάθε στάδιο δημιουργίας της.

Η εταιρεία εξάγει κρασιά σε 26 χώρες και όλες τις Ηπείρους – Ευρώπη, Βόρεια και Κεντρική Αμερική, Νότια Αμερική, Ωκεανία και Ασία. Πιο αναλυτικά, περίπου το 40% της παραγωγής της εξάγεται, κυρίως στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Βραζιλία.

Το 2016, οι εξαγωγές αποτέλεσαν το 63% του κύκλου εργασιών της, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,5% έναντι του 2015.

Σαντορίνη και Νεμέα

Σήμερα, η Gaia Wines λειτουργεί δύο οινοποιεία, ένα στο Κούτσι Νεμέας, που είναι η καρδιά της εταιρείας, και ένα στην Έξω Γωνία Σαντορίνης. Στη Σαντορίνη παράγονται από την ποικιλία ασύρτικο τα λευκά κρασιά Θαλασσίτης, Θαλασσίτης Βαρέλι και Ασύρτικο της Γαίας (Wild Ferment), καθώς και ένα παλαιωμένο ξίδι πέντε ετών.

Από την ποικιλία αγιωργίτικο και τον ιδιόκτητο αμπελώνα 70 στρεμμάτων στο Κούτσι Νεμέας, παράγεται το πολυβραβευμένο και διεθνώς αναγνωρισμένο Κτήμα Γαίας, ενώ στο ίδιο οινοποιείο παράγονται επίσης τα κρασιά Νότιος, αγιωργίτικο, το αγιωργίτικο της Γαίας, το Γαία S, η ρετσίνα Ritinitis Nobilis και ο γλυκός οίνος Ανατολικός.

Όπως εξηγεί στο Liberal o κ. Λέων Καράτσαλος, συνιδιοκτήτης της Gaia Wines, το ελληνικό κρασί, παρ'' ότι έχει ακόμη δρόμο να καλύψει για τη διεθνή καταξίωση, εντούτοις τα τελευταία 7-8 χρόνια η εικόνα έχει αρχίσει σταδιακά να αλλάζει. Αυτό έγινε κυρίως λόγω της ανάδειξης του ελληνικού αμπελώνα από τους «wine experts», που διαμορφώνουν τις τάσεις διεθνώς και πλέον έχουν εντοπίσει και βάλει στο χάρτη το ελληνικό κρασί.

«Υπάρχει μια γενιά ειδικών του κρασιού, που περιλαμβάνει από απλούς καταναλωτές μέχρι εμπόρους και σομελιέ, οι τελευταίοι πιστοποιημένοι από διεθνώς καταξιωμένους θεσμούς.

Πρόκειται για ανθρώπους που γράφουν σε έγκριτα και αντικειμενικά έντυπα και blogs κρασιού ανακαλύπτοντας και παρουσιάζοντας διαρκώς καινούρια προϊόντα, οι οποίοι έχουν συμβάλει στην αύξηση της αναγνωρισιμότητας του ελληνικού κρασιού», αναφέρει ο κ. Καράτσαλος και συμπληρώνει ότι «αυτός είναι πλέον ο δρόμος της διεθνούς προβολής, οπότε οι Έλληνες οινοποιοί οφείλουν να στοχεύουν σε αυτό το εξειδικευμένο κοινό.

«Leader προϊόν το ελληνικό κρασί»

Όσον αφορά στην κατάσταση της ελληνικής αγοράς κρασιού συνολικά, ο κ. Καράτσαλος είναι αισιόδοξος και κατηγορηματικός στο ότι το ελληνικό κρασί είναι leader προϊόν με σαφές στρατηγικό σχέδιο, τόσο σε ποιότητα όσο και σε όγκο παραγωγής.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «δεν πρέπει να παραβλέπουμε το γεγονός ότι η πλειοψηφία των οινοποιείων στην Ελλάδα διοικούνται ακόμα από την 1η γενιά παραγωγών, όταν στο εξωτερικό συναντάμε επιχειρήσεις 6ης και 7ης γενιάς.

Χρειάζεται υπομονή, δεν μπορούμε να έχουμε υπερβολικές αξιώσεις. Η προσπάθεια που γίνεται από τους Έλληνες οινοποιούς είναι σπουδαία. Σκεφτείτε μόνο αυτό για παράδειγμα, ότι στην Ελλάδα πρέπει εμείς οι ίδιοι, χειροκίνητα, να βάζουμε τις ειδικές ταινίες Ονομασίας Προέλευσης Ανωτέρας Ποιότητας για τα κρασιά μας, όταν αλλού αυτή η στοιχειώδης διαδικασία είναι αυτοματοποιημένη».

Μιλώντας για τη Gaia Wines και τη διείσδυσή της στις απαιτητικές διεθνείς αγορές, ο κ. Καράτσαλος τονίζει ότι η προσπάθεια εστιάζεται στο δίπτυχο «high-end προϊόντα και υψηλή συνέπεια», μαζί με έναν διαρκή και δημιουργικό πειραματισμό με μεθόδους παλαίωσης και τα όρια των ελληνικών ποικιλιών.

Εγκαταστήσαμε τα οινοποιεία μας σε δύο κορυφαίες αμπελουργικά περιοχές της Ελλάδας, τη Σαντορίνη και τη Νεμέα, με τις αντίστοιχες ποικιλίες τους να προσφέρουν την πολύ ιδιαίτερη βάση πάνω στην οποία δημιουργούμε τα κρασιά μας».

Οι πολλαπλές βραβεύσεις και τα επόμενα βήματα

H Gaia Wines είναι η πρώτη που έβγαλε τις ποικιλίες Ασύρτικο Σαντορίνης και Αγιωργίτικο εκτός ελληνικών συνόρων, τοποθετώντας τες στο διεθνή χάρτη. Είναι ενδεικτικό ότι το μεν Ασύρτικο έχει βραβευθεί τρεις συνεχόμενες χρονιές από τα Decanter World Wine Awards, ενώ η βράβευση του Κτήματος Γαίας 2001, 100% Αγιωργίτικου βαθιάς παλαίωσης, στην ίδια διοργάνωση το 2003 έστρεψε για πρώτη φορά την προσοχή των wine experts διεθνώς στη συγκεκριμένη ποικιλία.

Η εταιρεία έχει, επιπλέον, βραβευθεί έξι φορές σαν ένα από τα 100 καλύτερα οινοποιεία του κόσμου από Wines and Spirits Magazine.

Στα επόμενα βήματα για τη Gaia Wines περιλαμβάνεται η προσθήκη καινούριων προϊόντων και μια νέα σειρά entry-level κρασιών, με στόχο να διευρυνθούν περαιτέρω οι επιλογές για τις αγορές του εξωτερικού. Στόχος της εταιρείας είναι να προσθέσει νέες ελληνικές ποικιλίες τα επόμενα χρόνια, μερικές μάλιστα λιγότερο γνωστές, και να τις παρουσιάσει, να τις προβάλει σε διεθνές επίπεδο.

Ταυτόχρονα, δε σταματά να ψάχνει νέες μεθόδους παλαίωσης, να εξελίσσει τεχνολογίες και να αποκτά τεχνογνωσία. Μια από αυτές τις μεθόδους, ήταν και η ιδέα για την... υποβρύχια παλαίωση, που έδωσε το Βυθισμένο Θαλασσίτη.