Ας δούμε τον τουρισμό ως επένδυση και όχι μόνο ως προϊόν

Εξαιρετική η δουλειά που έχει κάνει η "Marketing Greece", με το λανσάρισμα της πρωτοβουλίας, "Greece from Home". H νέα επικοινωνιακή δράση προβολής της χώρας μας, ως τουριστικού προορισμού, φαίνεται ότι βρίσκει σημαντική παγκόσμια απήχηση. Η πώληση του τουριστικού προϊόντος στους ξένους, είναι η πλευρά του νομίσματος που πάντα φωτίζεται τα τελευταία χρόνια.

Κατά την γνώμη μας, έφτασε η στιγμή να φωτίσουμε και την άλλη πλευρά του νομίσματος. Να πουλήσουμε δηλαδή τον τουρισμό και ως επένδυση, στους ξένους. Μέχρι σήμερα, κάθε δράση στόχευε στο συναίσθημα του δυνητικού τουριστικού πελάτη. Μήπως έφτασε η στιγμή να στοχεύσουμε στον ρεαλισμό του επενδυτή και να παρουσιάσουμε την Ελλάδα, ως μια τουριστική ευκαιρία με την επενδυτική έννοια;

Η έννοια της Ελλάδας ως τουριστικού επενδυτικού προορισμού, πέρα από το οικονομικό σκέλος, που θα αναλύσουμε κατωτέρω, έχει και ένα σκέλος που άπτεται της αμυντικής πολιτικής της χώρας μας.

Έτσι, ας σκεφτούμε υποθετικά, ότι παράλληλα με τις σημαντικές αμερικανικές στρατιωτικές και ενεργειακές επενδύσεις που γίνονται στην Αλεξανδρούπολη, να προχωρούσαν και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Όπως δεν πρόκειται, ο ξένος παράγοντας να επιτρέψει την δημιουργία προβλημάτων εκεί όπου διαθέτει στρατιωτικές εγκαταστάσεις και κομβικές ενεργειακές υποδομές, έτσι δεν πρόκειται να επιτρέψει την αμφισβήτηση εδαφών, την δημιουργία προκλήσεων και την άσκηση μεταναστευτικών πιέσεων, σε περιοχές στις οποίες έχει επενδύσει τουριστικά.

Είναι σίγουρο ότι αν υπήρχαν ξένες επενδύσεις στον χώρο του τουρισμού, της τεχνολογίας, της έρευνας και της εκπαίδευσης στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, η πρόκληση της Τουρκικής πλευράς θα αντιμετωπιζόταν με διαφορετικά τρόπο. Τι θέλουμε να πούμε; Ότι η αμυντική πολιτική της χώρας περνάει και μέσα από την ύπαρξη οικονομικών και επιχειρηματικών συμφερόντων, που θα απέτρεπαν σε μεγάλο βαθμό όλα όσα βιώνουμε καθημερινά, εξ ανατολών.

Όσον αφορά στην οικονομική διάσταση του προϊόντος «τουρισμός», εκτός από το γενικό διαφημιστικό σλόγκαν που συγκλίνει στο «έλα στην Ελλάδα, για να περάσεις καλά», είναι εξ ίσου σημαντικό να κτίσουμε ένα νέο σλόγκαν. Το σλόγκαν του «έλα στην Ελλάδα, για να ευημερήσεις». Όλοι ανά τον κόσμο γνωρίζουν, ότι η επικοινωνία των ξένων επισκεπτών με τους ντόπιους κατοίκους είναι μοναδική και δεν συναντάται στον ίδιο αυτό βαθμό, στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Καιρός είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε να μάθουν, ότι και η επενδυτική εμπειρία των ξένων στη χώρα μας, θα είναι θετική και θα υπόσχεται κέρδη. Θα είναι επίσης θετική και η εμπειρία της διαμονής και της δραστηριοποίησης από την Ελλάδα, για τα μέλη της ευάριθμης κοινότητας των επαγγελματιών από το εξωτερικό, που παρέχουν μέσω τηλεργασίας, τις υπηρεσίες τους σε όλον τον κόσμο.

Στην χώρα μας, αν εξαιρέσουμε δυο – τρία παραδείγματα, η απουσία ξένων επενδυτών από τον χώρο του τουριστικού οικοσυστήματος είναι μεγάλη. Γιατί όμως ενώ στο μυαλό των ξένων, η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό, δεν συμβαίνει το ίδιο και στο μυαλό των επενδυτών, που δεν προσεγγίζουν τον τουρισμό από την επενδυτική σκοπιά του;

Πέρα από όλα τα γενικότερα θέματα που διαχρονικά βάλουν κατά των ξένων επενδύσεων, θυμάμαι σε συζήτηση με υποψήφιους επενδυτές στο χώρο του τουρισμού, που είχε γίνει στο Λονδίνο, να τίθεται το θέμα του υγιούς ανταγωνισμού και της λειτουργίας της αγοράς. Όταν οι μισές από τις μεγαλύτερες εγχώριες ξενοδοχειακές μονάδες είναι ουσιαστικά πτωχευμένες και στηρίζονται στην αναβλητικότητα των τραπεζών, να ξεκαθαρίσουν τα χαρτοφυλάκια των μη εξυπηρετούμενων δανείων τους, λειτουργεί ο ανταγωνισμός; Όταν το παιχνίδι των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών είναι κλειστό, με τους μικροεφοπλιστές να εκβιάζουν για επιδοτήσεις και με την ΠΝΟ να κλείνει τα λιμάνια, λειτουργεί ο ανταγωνισμός; Όταν οι τουριστικοί προορισμοί, ανοίγουν ουσιαστικά τρεις μήνες τον χρόνο, συντηρώντας τις ντόπιες κοινωνίες για τους επόμενους εννέα μήνες, λειτουργεί η αγορά;

To "Greek Summer is a state of mind", είναι όντως πολύ ενδιαφέρον. Θα είναι ακόμα πιο επιτυχές, αν το καλοκαίρι γίνει δώδεκα μήνες τον χρόνο. Και θα είναι ακόμα καλύτερο όταν το "visit Greece" που έχουν οι ξένοι στο μυαλό τους, μεταλλαχθεί στο "invest in the Greek Tourism Sector".

Τα κεφάλαια που θα έλθουν τα επόμενα χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι σημαντικά για την επούλωση των πληγών από την πανδημία. Η ορθή διαχείριση τους, πιθανότατα να συμβάλλει στην επιτυχή επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και στην αλλαγή σιδηροτροχιάς. Όμως ο πραγματικός Game Changer της οικονομίας θα είναι ο ερχομός άμεσων ξένων επενδύσεων.

Ο χώρος του ευρύτερου τουρισμού θα μπορούσε να είναι, ένας από τους βασικούς αποδέκτες αυτών των επενδύσεων. Εάν οι ξένοι έχουν πεισθεί, ότι η Ελλάδα είναι ένας τουριστικός παράδεισος, γιατί να μην επενδύσουν σε αυτόν τον παράδεισο; Γιατί να μην γίνουν μέρος αυτού του επιχειρηματικού οικοσυστήματος; Αρκεί το παιχνίδι να ανοίξει και να τερματιστεί το καθεστώς της προστασίας των πτωχευμένων και ζημιογόνων ξενοδοχειακών και τουριστικών επενδύσεων. Η παρουσία φαντασμάτων, μόνο αποτρεπτικά λειτουργεί.

* Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

** Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Διαβάστε Περισσότερα