Ο γερμανικός αυτοκινητοβιομηχανικός κολοσσός Volkswagen ανακοίνωσε την Τετάρτη σημαντική πτώση των κερδών του για το πρώτο τρίμηνο του 2025, καθώς ο όμιλος προσπαθεί να διαχειριστεί τις επιπτώσεις των δασμών των ΗΠΑ και τη γενικότερη αναταραχή στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης κατέγραψε λειτουργικά κέρδη 2,9 δισ. ευρώ για το πρώτο τρίμηνο, μειωμένα κατά 37% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024.
Παρά την κάμψη στα κέρδη, τα έσοδα από πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,8%, αγγίζοντας τα 77,6 δισ. ευρώ. Η Volkswagen αποδίδει την άνοδο στην αυξημένη ζήτηση σε αγορές εκτός Κίνας.
Ήδη από τις αρχές Απριλίου, η εταιρεία είχε προειδοποιήσει ότι τα λειτουργικά κέρδη του πρώτου τριμήνου θα διαμορφώνονταν κοντά στα 2,8 δισ. ευρώ, επικαλούμενη «ειδικά αποτελέσματα» ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Σε ad hoc ανακοίνωση στις 9 Απριλίου, η VW παραδέχθηκε ότι τα προκαταρκτικά αποτελέσματα αποκλίνουν σημαντικά από τις προσδοκίες των αναλυτών, που έκαναν λόγο για κέρδη κοντά στα 4 δισ. ευρώ.
«Όπως αναμενόταν, η έναρξη του οικονομικού έτους ήταν μικτή», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής και COO της εταιρείας, Άρνο Άντλιτς. «Μέσα σε αυτό το ασταθές παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να επικεντρωνόμαστε σε αυτά που μπορούμε να ελέγξουμε — δηλαδή, να πλαισιώνουμε την ισχυρή γκάμα προϊόντων μας με μια ανταγωνιστική κοστολογική βάση».
Βασικά σημεία τριμήνου:
- Η Volkswagen πούλησε 2,1 εκατ. οχήματα, αύξηση 0,9% σε ετήσια βάση.
- Οι νέες παραγγελίες στη Δυτική Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 29% έναντι του 2024.
- Οι ταμειακές ροές ήταν αρνητικές (-0,8 δισ. ευρώ), ωστόσο καλύτερες από το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
- Τα λειτουργικά κέρδη του 2024 ήταν 4,59 δισ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο και 6,15 δισ. στο τέταρτο.
- Η εταιρεία προειδοποιεί ότι, λόγω πολιτικής αβεβαιότητας, περιορισμών στο παγκόσμιο εμπόριο και αυστηρότερων κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων, οι βασικοί χρηματοοικονομικοί της δείκτες (όπως το λειτουργικό περιθώριο κέρδους και οι καθαρές ροές) ενδέχεται να κινηθούν στο κατώτερο εύρος των ετήσιων προβλέψεων.
Παρ' όλα αυτά, η μετοχή της Volkswagen έχει ενισχυθεί σχεδόν κατά 10% από την αρχή του έτους.
Αβεβαιότητα λόγω δασμών
Τα αποτελέσματα έρχονται σε μια στιγμή που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε τροχιά αβεβαιότητας λόγω της πολιτικής των ΗΠΑ για τους δασμούς του Τραμπ.
Ο τομέας είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένος στις εμπορικές μεταβολές, καθώς βασίζεται σε παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και έχει έντονη βιομηχανική παρουσία στη Βόρεια Αμερική.
Ο Τραμπ υπέγραψε την Τρίτη προεδρικό διάταγμα με στόχο τη μερική χαλάρωση κάποιων από τους δασμούς στα εισαγόμενα οχήματα. Οι βασικοί δασμοί 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ διατηρούνται, αλλά οι νέες ρυθμίσεις μειώνουν τον συνολικό φορολογικό συντελεστή που είχε προκύψει από τη συσσώρευση επιμέρους επιβαρύνσεων (π.χ. οι επιπλέον 25% σε χάλυβα και αλουμίνιο).
Παράλληλα, οι νέοι δασμοί 25% σε εισαγόμενα ανταλλακτικά, που επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ στις 3 Μαΐου, θα εφαρμοστούν κανονικά. Ωστόσο, οχήματα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ θα δικαιούνται μερική επιστροφή για δύο χρόνια.