Η τιμή του αργού πετρελαίου Brent έχει αυξηθεί 20% μέχρι στιγμής τον Ιούνιο και όπως δείχνουν τα πράγματα θα σημειώσει το μεγαλύτερο μηνιαίο άλμα από το 2020 λόγω της κλιμάκωσης της σύγκρουσης Ιράν-Ισραήλ.
Μπορεί η άνοδος της τιμής να ήταν σχετικά συγκρατημένη μέχρι τώρα, ωστόσο, δεν παύει να ανησυχεί τις αγορές τρία χρόνια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που πυροδότησε την εκτόξευση των τιμών ενέργειας με αποτέλεσμα έναν παγκόσμιο πληθωρισμό και επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων.
Αυτή τη φορά οι τιμές πετρελαίου κινήθηκαν ανοδικά χωρίς εκτόξευση και για τις αγορές η ανακούφιση είναι ότι δεν έχει υπάρξει διαταραχή στις ροές πετρελαίου.
Όμως, το πριμ στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στο πετρέλαιο Brent για παράδοση σε ένα μήνα σε σχέση με τα συμβόλαια παράδοσης σε έξη μήνες αυξήθηκε σε υψηλό εξαμήνου την εβδομάδα που πέρασε. Η αγορά τιμολογεί αυξημένη πιθανότητα διαταραχών στις προμήθειες πετρελαίου στη Μέση Ανατολή.
Στα $77 το βαρέλι, τα futures στο πετρέλαιο Brent βρίσκονται κάτω από το υψηλό του 2022 στα $139 αλλά προσεγγίζουν επίπεδα άλγους.
Αν η τιμή πετρελαίου αυξηθεί στο εύρος του $80-$100 και παραμείνει εκεί θα υπάρξουν επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία. Σήμερα βρίσκεται λίγο πιο κάτω από το κατώφλι αυτό, εκτιμούν οι αναλυτές στην ABN Amro.
Ένα κύριο ερώτημα είναι αν υπάρξει σοκ προσφοράς.
Περίπου το ένα πέμπτο της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου περνάει από το στενό του Ορμούζ μεταξύ του Ομάν και του Ιράν. Μια διαταραχή στο σημείο αυτό μπορεί να ωθήσει την τιμή πετρελαίου πάνω από τα $100 το βαρέλι, εκτιμούν οι αναλυτές.
Αν μπλοκαριστούν οι θαλάσσιες μεταφορές πετρελαίου το όποιο σοκ προσφοράς θα επιδεινωθεί. Η όποια αύξηση παραγωγής από τα μέλη του ΟΠΕΚ+ δε θα μπορεί να διοχετευτεί στην παγκόσμια αγορά.
Σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση του ΟΠΕΚ+, η παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε τον Μάιο κατά 180.000 βαρέλια ημερησίως στα 41,23 εκατ. βαρέλια, λιγότερο από τον στόχο των 411.000 βαρελιών ημερησίως που είχε θέσει το καρτέλ.
Οι αγορές παρακολουθούν του ναύλους μεταφοράς πετρελαίου. Μέχρι τώρα οι ναύλοι δείχνουν ότι η Κίνα που έχει μεγάλη εφεδρική ικανότητα διύλισης δεν έχει αρχίσει αγορές πανικού, φοβούμενη διαταραχή στην προσφορά πετρελαίου. Αν ξεκινήσει αγορές πανικού, οι ναύλοι θα αυξηθούν και οι τιμές ενέργειας θα ακολουθήσουν.
Η άνοδος της τιμής πετρελαίου ανησυχεί γιατί μπορεί να αυξήσει τον πληθωρισμό βραχυπρόθεσμα και να πλήξει την ανάπτυξη της οικονομίας λόγω της πίεσης στην κατανάλωση.
Οι υψηλές τιμές πετρελαίου λειτουργούν σαν φόρος, ιδιαίτερα στις οικονομίες που είναι καθαροί εισαγωγείς ενέργειας όπως η Ιαπωνία και η Ευρώπη.
Οι οικονομολόγοι στην Lombard Odier εκτιμούν ότι αν οι τιμές πετρελαίου διατηρηθούν πάνω από τα $100 το βαρέλι η επίπτωση θα είναι να μειωθεί η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας κατά 1% και να αυξηθεί ο πληθωρισμός κατά 1%.
Στην αγορά ισοτιμιών έχει αλλάξει το σκηνικό και με το αμερικανικό δολάριο. Τα τελευταία χρόνια το δολάριο ενισχυόταν στα ράλι του πετρελαίου, όμως, στην τελευταία κούρσα του μαύρου χρυσού η ενίσχυση του ήταν πολύ περιορισμένη, μόνο 0,7%.
Το δολάριο έχει εξασθενήσει γύρω στο 9% μέχρι στιγμής φέτος έναντι καλαθιού σημαντικών νομισμάτων. Ένα πιο αδύναμο δολάριο μειώνει το χτύπημα από το ακριβότερο πετρέλαιο το οποίο τιμολογείται σε δολάρια.
Για τις χώρες που το εισάγουν, η πτώση του δολαρίου προσφέρει μια κάποια ανακούφιση καθώς μειώνει την επίπτωση των αυξημένων τιμών πετρελαίου και το πλήγμα στην οικονομία, σύμφωνα με την Unicredit.