field_kentriki_fotografia
AP
AP
Το πείραμα της Porsche πέτυχε

Δυνατό ήταν το ξεκίνημα της Porsche στη Φρανκφούρτη με τις μετοχές να κερδίζουν παρά το αντίξοο κλίμα στις αγορές μετά το τολμηρό εγχείρημα της Volkswagen να την εισάγει με αποτίμηση στα 75 δις ευρώ, αψηφώντας τις πτωτικές τάσεις.

Η Volkswagen πέτυχε να τιμολογήσει την Porsche στο υψηλό του ενδεικτικού εύρους τιμών στη δημόσια εγγραφή, αντλώντας 19,5 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιήσει για τη μετάβαση της σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι μετοχές της Porsche κέρδιζαν 3% από την τιμή εισαγωγής στα 82,5 ευρώ δίνοντας στην κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων αποτίμηση 77,4 δισ. ευρώ, κοντά στην κεφαλαιοποίηση της Volkswagen που αξίζει 80,1 δισ. στην αγορά και πάνω από αυτήν της Ferrari. Ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή εισαγωγή στη Γερμανία μετά την Deutsche Telekom το 1996.

Οι συνθήκες δεν ήταν ιδεατές για το χρηματιστηριακό ντεμπούτο, αλλά οι μετοχές της Porsche έκαναν δυνατό ξεκίνημα παρά την ευρύτερη αδυναμία στις χρηματιστηριακές αγορές και τα δυσμενή νέα στοιχεία για τον πληθωρισμό στη Γερμανία που χτύπησε διψήφια νούμερα. Συγκριτικά η μετοχή της Volkswagen και της εταιρείας holding Porsche SE που διακρατεί ποσοστό μειοψηφίας στην Porsche AG έχαναν 4,6% και 8% αντίστοιχα. 

Η εισαγωγή της Porsche πέτυχε σε μια περίοδο που οι νέες εισαγωγές στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια καταγράφουν τη χειρότερη χρονιά από το 2009 με τους επενδυτές ανήσυχους με τον υψηλό πληθωρισμό, τα ανοδικά επιτόκια, το ενδεχόμενο ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία και τον πόλεμο στην Ουκρανία να συνεχίζεται.

Γύρω στα $44 δισ. έχουν αντληθεί από τις κεφαλαιαγορές της Ευρώπης αυτή τη χρονιά από τα οποία μόνο $4,5 δισ. αφορούν δημόσιες εγγραφές για εισαγωγή σε χρηματιστήριο. Η Porsche μπορεί να ήταν η εξαίρεση και το πάγωμα να συνεχιστεί. 

Σύμφωνα με τη Volkswagen, η αναστάτωση στην αγορά ήταν ο λόγος που οι διαχειριστές θεσμικών χαρτοφυλακίων χρειάζονταν μια σταθερή και κερδοφόρα επιχείρηση όπως η Porsche για να επενδύσουν κεφάλαια.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Porsche Oliver Blume αντέκρουσε τον προβληματισμό μερικών θεσμικών επενδυτών για τον διπλό του ρόλο ως CEO της Porsche και της Volkswagen, αποκαλώντας την εισαγωγή «ιστορική στιγμή» για την εταιρεία.

«Η Porsche ήταν και είναι το διαμάντι του ομίλου Volkswagen», σχολίασε διαχειριστής της Capitell. «Η δημόσια εγγραφή με διαφάνεια προσδίδει στην εταιρεία την αξία που βλέπει η αγορά». 

Οι επενδυτές αγόρασαν 113,8 εκατομμύρια προνομιούχες άνευ ψήφου μετοχές στη δημόσια εγγραφή. Η τράπεζα Mediobanca ήταν ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος της Porsche με παγκόσμιους συντονιστές της έκδοσης και bookrunners τις Bank of America, Citigroup, Goldman Sachs και JPMorgan. 

Οι οικογένειες Porsche και Piech των οποίων η εταιρεία holding Ρorsche SE ελέγχει τη Volkswagen θα διασφαλίσουν τον έλεγχο και της Porsche καθώς θα διακρατούν το 25% συν μια μετά ψήφου κοινές μετοχές στη μάρκα.

Με τη μετάβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κοστίζει δισεκατομμύρια ευρώ, η διοίκηση της Volkswagen σχεδίαζε εδώ και καιρό την εισαγωγή της Porsche στο χρηματιστήριο, κίνηση που θα φέρει φρέσκο χρήμα στα ταμεία του ομίλου και θα ενισχύσει και την αξία του.