Ο αμερικανικός οικονομικός δείκτης της γαλοπούλας
Τhanksgiving

Ο αμερικανικός οικονομικός δείκτης της γαλοπούλας

Δεν είναι ο Dow Jones, δεν είναι ο S&P500, δεν είναι ο Nasdaq, δεν είναι το ύψος των επιτοκίων της Fed, δεν είναι ο πληθωρισμός, δεν είναι το ύψος των στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαίου και δεν είναι αριθμός των αιτήσεων των επιδομάτων ενεργείας. Είναι το κόστος του δείπνου της Ημέρας των Ευχαριστιών, της περίφημης Thanksgiving Day, που αποτελεί την κορυφαία συμβολική εορτή των ΗΠΑ.

To κόστος του δείπνου της Ημέρας των Ευχαριστιών, αποτελεί για την αμερικανική κοινωνία, ένα σημαντικότατο σημείο αναφοράς και ένα συγκριτικό οικονομικό στοιχείο που βγάζει νόημα για τη πορεία του κόστους διαβίωσης των νοικοκυριών στις ΗΠΑ. Παρακολουθείται δε επιμελώς, μαζί με όλους τους υπόλοιπους οικονομικούς δείκτες της χώρας. Στο ακόλουθο γράφημα βλέπουμε την πορεία του κόστους του «Thanksgiving Dinner» κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας, όπως παρουσιάζεται από το  American Farm Bureau.

Ο πληθωρισμός που εμφανίζεται στις ΗΠΑ, μετά από σχεδόν σαράντα χρόνια, όπως φαίνεται και στο ακόλουθο διάγραμμα του US Bureau of Labor Statistics και του Tradingeconomics.com, έχει οδηγήσει τον δείκτη τιμών καταναλωτή στον χώρο των τροφίμων κατά 12% μέσα στο τελευταίο δωδεκάμηνο.

Όμως το κόστος του συγκεκριμένου δείπνου εμφανίζεται φέτος αυξημένο κατά 20%, αισθητά υψηλότερο από το 12% όπως απεικονίζεται και στο ετήσιο γράφημα που εκδίδει για 37η χρονιά το American Farm Bureau. Και που αφορά το κόστος ενός δείπνου δέκα συνδαιτυμόνων.

Στο ακόλουθο γράφημα που δημοσιεύτηκε στις 10 Νοεμβρίου 2022 από το U.S. Bureau of Labor Statistics' Consumer Price Index, βλέπουμε τις αυξήσεις των απαραίτητων τροφίμων που συνοδεύουν τη προετοιμασία του Thanksgiving Dinner, μη συμπεριλαμβανομένης της κλασσικής γαλοπούλας της οποίας η τιμή είναι αυξημένη κατά 23% σε σχέση με πέρσι. Η αύξηση της τιμής της γαλοπούλας οφείλεται ως ένα βαθμό σε μια νέα γρίπη των πουλερικών.

Βλέπουμε πως η αύξηση στην τιμή των αυγών ξεπέρασε το 40%, του βουτύρου το 30%, των αλεύρων το 20%, σε μια χώρα που χαρακτηρίζεται από επάρκεια στον διατροφικό κλάδο και από σχετικά λογικές αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος.

Παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον η ανταπόκριση των αμερικανικών νοικοκυριών στις αυξήσεις των τιμών, σύμφωνα με καταγραφή των προθέσεων τους από την Morning Consult. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας αυτής, το 87% των νοικοκυριών δεν σκοπεύουν να μεταβάλουν τις συνήθειες τους όσον αφορά το δείπνο της Ημέρας των Ευχαριστιών, λόγω της σημαντικότητας της εορτής. Ωστόσο το  42%, ανέφερε πως θα ζητήσει από τους καλεσμένους να συμβάλλουν οικονομικά στην προετοιμασία του δείπνου.

Σύμφωνα με ανάλυση Wells Fargo, για την βιομηχανία τροφίμων και την αγροτική παραγωγή, το κόστος προετοιμασίας ενός γεύματος κατ’ οίκον έχει αυξηθεί κατά 12,4% μέσα σε ένα έτος, ενώ αντίθετα το κόστος που θα καταβάλει ο καταναλωτής για το ίδιο γεύμα σε ένα εστιατόριο έχει αυξηθεί κατά 8,6%. Η μεγάλη αυτή διαφορά οδήγησε τον τηλεοπτικό σταθμό CNBC να συμβουλεύει τους καταναλωτές να εορτάσουν το Thanksgiving, εκτός σπιτιού.

Για να αντιληφθούμε ακόμα καλύτερα το πόσο σημαντικό είναι για τη αμερικανική κοινή γνώμη το κόστος του Thanksgiving Dinner, αναρτούμε και ένα γραφικό της moneygeek που αναφέρεται στις υψηλότερες και χαμηλότερες τιμές των συνοδευτικών πιάτων σε σημαντικά αστικά κέντρα των ΗΠΑ.

Μπορεί ο δείκτης του Thanksgiving Dinner να καταγράφεται μόνο σε ετήσια βάση και να μην ενδιαφέρει άμεσα τους επενδυτές. Ωστόσο αντικατοπτρίζει σε σημαντικό βαθμό την πορεία της αμερικανικής οικονομίας και τη συμπεριφορά των Αμερικανών καταναλωτών.