Η αυτοκινητοβιομηχανία ήδη μετράει τον λογαριασμό των δασμών

Η αυτοκινητοβιομηχανία ήδη μετράει τον λογαριασμό των δασμών

Ο Τραμπ έχει αναβάλει την προθεσμία επιβολής δασμών ανά χώρα τρεις φορές από την ανακοίνωσή τους την «Ημέρα Απελευθέρωσης» τον Απρίλιο. Αυτή τη φορά όμως το «κουβαδάκι» δεν θα πάει λίγο παρακάτω για όλους.

Mετά τον Υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ που δήλωσε χθες ότι «τίποτα δεν εμποδίζει τις χώρες να συνομιλήσουν μαζί μας μετά την 1η Αυγούστου, αλλά θα αρχίσουν να πληρώνουν τους δασμούς την 1η Αυγούστου», ήρθε και η σειρά του υπουργού Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ να προλογίσει ότι δεν θα μεταφερθεί εκ νέου η καταληκτική ημερομηνία για τους δασμούς.

Όπως δήλωσε: « η εφαρμογή ενός υψηλότερου επιπέδου δασμών θα ασκούσε μεγαλύτερη πίεση σε αυτές τις χώρες να καταλήξουν σε καλύτερες συμφωνίες».

Τουτέστιν, δεν αποκλείεται κάποιες χώρες να πρέπει να προετοιμαστούν για μεγαλύτερα ποσοστά δασμών για ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά την 1η Αυγούστου,  χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι δεν θα συνεχιστούν οι εμπορικές συνομιλίες. Άλλωστε όπως δήλωσε χθες ο Μπέσεντ στο CNBC:«Το σημαντικό με τις εμπορικές διαπραγματεύσεις του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ είναι η ποιότητα της συμφωνίας, όχι ο χρόνος των συμφωνιών».

Μετά από τις δηλώσεις αυτές, οι περισσότεροι αναλυτές αμφιβάλουν για το κατά πόσον η προθεσμία της 1ης Αυγούστου θα παραταθεί για όλους. Η αμφιβολία αυτή ήταν έκδηλη χθες κυρίως στις ευρωπαϊκές αγορές από άποψη δεικτών, με αιχμή του δόρατος την αυτοκινητοβιομηχανία από πλευράς κλάδων.

Στην «γωνία» οι αυτοκινητοβιομηχανίες

Το γράψαμε και χθες, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι από την πρώτη στιγμή ο μεγάλος χαμένος της εμπορικής σύγκρουσης, δεδομένου ότι ο κλάδος είναι στην κυριολεξία ο καθρέφτης της παγκοσμιοποίησης.

Βλέπετε, ένα μεσαίο αυτοκίνητο αποτελείται από περίπου 30.000 εξαρτήματα που η προμήθεια τους γίνεται μέσω ενός πολυεπίπεδου δικτύου προμηθευτών σε όλο τον κόσμο και πολλά από αυτά τα εξαρτήματα διασχίζουν πολλά σύνορα κατά τη διαδρομή τους προς τη γραμμή συναρμολόγησης. 

Λόγω λοιπόν αυτής της περίπλοκης και πολυεθνικής αλυσίδας εφοδιασμού, κάθε φορά που οι δασμοί ανεβαίνουν, η αυτοκινητοβιομηχανία δέχεται ισχυρό πλήγμα.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε δασμούς 25% σε οχήματα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο εξωτερικό στις αρχές Απριλίου, επιδιώκοντας να προστατεύσει και να ενισχύσει τον αμερικανικό αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ αύξησε επίσης τους δασμούς στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου στο 50% για τις περισσότερες χώρες, κάτι που επίσης έχει επηρεάσει τον κλάδο, δεδομένου ότι ο χάλυβας και το αλουμίνιο είναι απαραίτητα υλικά για τα αυτοκίνητα.

Τόσο οι ανακοινώσεις τριμήνου λοιπόν, όπως εκείνες της Volvo Cars, όσο και τα προειδοποιητικά σημειώματα αρκετών εταιρειών όπως των Stellantis και Renault, αποκαλύπτουν τον αντίκτυπο των δασμών του Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ, στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, στον χάλυβα και το αλουμίνιο.

Σε μια απροσδόκητη προειδοποίηση τη Δευτέρα, ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis δήλωσε ότι οι δασμοί του Τραμπ έχουν ήδη κοστίσει στην εταιρεία εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.

Πιο συγκεκριμένα, ο πολυεθνικός όμιλος, ο οποίος πέραν της Jeep κατέχει και άλλα γνωστά ονόματα όπως Dodge, Fiat, Chrysler και Peugeot, ανέφερε ότι έχει υποστεί ένα αρχικό πλήγμα περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ λόγω των δασμών που επιβλήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Η Stellantis αναμένει καθαρές ζημίες 2,3 δισεκατομμυρίων ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του έτους και ο οικονομικός διευθυντής, Doug Ostermann, προχώρησε στην εκτίμηση ότι ο αντίκτυπος των δασμών των ΗΠΑ σε ολόκληρο το έτος θα μπορούσε να ανέλθει σε 1-1,5 δισ. ευρώ. (σ.σ: Yπενθυμίζουμε ότι τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα δημοσιευτούν στις 29 Ιουλίου).

Η σουηδική Volvo Cars, η οποία θεωρείται μία από τις πιο εκτεθειμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στους δασμούς των ΗΠΑ, ανακοίνωσε πρόσφατα απότομη μείωση των λειτουργικών κερδών σε ετήσια βάση κατά το δεύτερο τρίμηνο.

Η εταιρεία ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι τα λειτουργικά κέρδη του δεύτερου τριμήνου, μειώθηκαν στις 2,9 δις σουηδικές κορώνες από 8 δις την ίδια περίοδο πέρυσι.

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault με τη σειρά της μείωσε τις προβλέψεις της για το 2025, παρά το γεγονός ότι τα πήγε καλύτερα από πολλούς Ευρωπαίους ανταγωνιστές της τους τελευταίους μήνες, με μια πληθώρα νέων λανσαρισμάτων να ενισχύουν τις πωλήσεις σε βασικές αγορές.

Η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία δεν έχει άμεση παρουσία στην αγορά των ΗΠΑ, έχει χαρακτηριστεί από πολλούς αναλυτές ως μια εταιρεία σχετικά απομονωμένη από την αναστάτωση που έχουν φέρει στο εμπόριο οι δασμοί του Τραμπ.

Παρόλα αυτά, η Renault εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πιέσεις από την υποτονική ευρωπαϊκή ζήτηση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Το τοπίο αναμένεται να γίνει ακόμα πιο σκοτεινό αν ο Τραμπ υλοποιήσει τις απειλές του και αυξήσει τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ στο 30% από την 1η Αυγούστου, προκειμένου να εντείνει την πίεση στο εμπορικό μπλοκ των 27 κρατών και να οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, σε μια πιο διαλλακτική διάθεση όσον αφορά την εμπορική της συμφωνία με τις ΗΠΑ.

Θύματα και οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Όπως εξηγήσαμε πιο πάνω, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο ορισμός της παγκοσμιοποίησης. Ως εκ τούτου, το κόστος των δασμών αφορά και τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. 

Η General Motors ανακοίνωσε τα κέρδη του δεύτερου τριμήνου την Τρίτη, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις της Wall Street χάρη στην προνοητικότητα του διευθύνοντος συμβούλου να μειώσει τον Μάιο τις προβλέψεις για το σύνολο του έτους, προκειμένου να συμπεριλάβει μια πιθανή επίπτωση 4-5 δις δολαρίων σε ετήσια βάση από τους δασμούς στα αυτοκίνητα. 

Η αυτοκινητοβιομηχανία επιβεβαίωσε λοιπόν την Τρίτη τις μειωμένες προβλέψεις του Μαΐου, τουτέστιν η εκτιμώμενη επίπτωση των δασμών παραμένει αμετάβλητη στα 4 εως 5 δις δολάρια παρά τις αποζημιώσεις που εξήγγειλε ο Τραμπ για ορισμένα ανταλλακτικά.

Την ίδια στιγμή η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε ότι τα βασικά κέρδη της εταιρείας μειώθηκαν κατά 31,6%, στα 3,04 δισ. δολάρια. Ο μέχρι τώρα αντίκτυπος των δασμών φτάνει τα 1,1 δισ. δολάρια.

Η General Motors σημείωσε ότι το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα είναι περισσότερο εκτεθειμένο σε δασμούς ενώ ειδικό βάρος έχει η παρατήρηση ότι το περιθώριο κέρδους της μειώθηκε κατά 44%.

Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι το νέο νομοσχέδιο του Τραμπ όσον αφορά τη φορολογία και τις δαπάνες πρόκειται να τερματίσει τη φορολογική πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την πίστωση των 4000 δολαρίων για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά τις 30 Σεπτεμβρίου.

Η κατάργηση των κυβερνητικών κινήτρων θα οδηγήσει σε χαμηλότερο όγκο πωλήσεων από τον Οκτώβριο και μετά. Πόσο χαμηλότεροι θα είναι αυτοί οι όγκοι θα το πληροφορηθούμε τον Ιανουάριο του 2026.

 


[email protected]

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.