Από τα Rolex έως τις κάψουλες καφέ - Οι αποφάσεις του Τραμπ που επηρεάζουν τους καταναλωτές
shutterstock
shutterstock
Δασμοί

Από τα Rolex έως τις κάψουλες καφέ - Οι αποφάσεις του Τραμπ που επηρεάζουν τους καταναλωτές

Στο αυξημένο κόστος που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι Αμερικανοί καταναλωτές σε μια σειρά προϊόντων, από πολυτελή ρολόγια και προϊόντα περιποίησης δέρματος έως χειροποίητες σοκολάτες, εφόσον υλοποιηθούν οι απειλές του Ντόναλντ Τραμπ για δασμούς 39% στις εξαγωγές προϊόντων από την ευρωπαϊκή χώρα αναφέρεται το CNBC.

To δημοσίευμα αναφέρει πως η ανακοίνωση την περασμένη εβδομάδα ότι η Ελβετία αντιμετωπίζει έναν από τους υψηλότερους δασμούς των ΗΠΑ στον κόσμο εξέπληξε πολλούς πολιτικούς, αναλυτές και επιχειρήσεις, οι οποίοι πίστευαν ότι η χώρα ήταν κοντά στη διαπραγμάτευση μιας συμφωνίας παρόμοιας με εκείνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίες έλαβαν βασικούς συντελεστές 15% και 10% αντίστοιχα.

Οι ΗΠΑ έχουν ένα μεγάλο εμπορικό έλλειμμα με την Ελβετία, που ανέρχεται συνολικά σε 38,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024. Η ελβετική κυβέρνηση επισημαίνει ότι το έλλειμμα οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η Ελβετία είναι το μεγαλύτερο κέντρο διύλισης χρυσού στον κόσμο, με τεράστιες ποσότητες του πολύτιμου μετάλλου να διέρχονται από τη χώρα για επεξεργασία πριν αποσταλούν σε όλο τον κόσμο. 

Οι ΗΠΑ είναι επίσης σημαντικός εισαγωγέας ελβετικών φαρμακευτικών προϊόντων, ενός κλάδου που έχει βυθιστεί σε σύγχυση σχετικά με τους δασμολογικούς συντελεστές που θα αντιμετωπίσει, καθώς και ιατρικών συσκευών. Τα φαρμακευτικά προϊόντα εξαιρούνται επί του παρόντος από τους δασμούς 39%, αν και οι δασμοί για συγκεκριμένους κλάδους ενδέχεται να υπαχθούν σε ξεχωριστή έρευνα των ΗΠΑ.

Ωστόσο, οι καταναλωτές είναι κυρίως εξοικειωμένοι με τα προϊόντα υψηλής ποιότητας της ελβετικής χώρας, από τα ρολόγια Rolex έως τα προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς.

Οι πωλήσεις ενδέχεται να υποστούν πλήγμα εάν οι δασμοί 39% παραμείνουν σε ισχύ για μεγάλο χρονικό διάστημα — κάτι που οι Ελβετοί διαπραγματευτές προσπαθούν να αποφύγουν, καθώς οι οικονομολόγοι προειδοποιούν για τεράστιο πλήγμα στην ανάπτυξη, την απασχόληση και τις μετοχές.

Ρολόγια

Οι ΗΠΑ ήταν η μεγαλύτερη αγορά για τα ελβετικά ρολόγια το 2024, με εξαγωγές συνολικού ύψους 4,37 δισεκατομμυρίων ελβετικών φράγκων (5,4 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με την Ομοσπονδία Ελβετικής Ρολογοποιίας.

Για να χαρακτηριστεί ένα ρολόι ως ελβετικής κατασκευής, τουλάχιστον το 60% του κόστους παραγωγής του πρέπει να προέρχεται από την Ελβετία, ενώ η τεχνική του ανάπτυξη πρέπει να πραγματοποιείται στη χώρα.

«Τα ελβετικά ρολόγια αποτελούν από καιρό τον ακρογωνιαίο λίθο της αμερικανικής αγοράς και ένας δασμός 39% θα ήταν ένα πραγματικό πλήγμα», δήλωσε ο Πολ Αλτιέρι, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της διαδικτυακής πλατφόρμας μεταπώλησης Bob’s Watches.

«Ξαφνικά, κάθε εισαγωγή θα επιβαρυνθεί με ένα βαρύ επιπλέον κόστος και οι έμποροι θα βρεθούν αντιμέτωποι με δύσκολες επιλογές: να απορροφήσουν τον δασμό, να μειώσουν τα περιθώρια κέρδους τους ή να τον μετακυλήσουν στους πελάτες. 
Πιθανότατα θα δούμε μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης, καθώς οι μάρκες και οι λιανοπωλητές θα αναπροσαρμόσουν τη λογιστική τους, και υψηλότερες τιμές σε όλα τα προϊόντα».

Η λιανική τιμή ενός Rolex Submariner θα μπορούσε να αυξηθεί από 10.000 δολάρια σε σχεδόν 14.000 δολάρια», σημείωσε.

Για τις ελβετικές επιχειρήσεις ρολογιών, ένας δασμός 39% θα ήταν «καταστροφικός», δήλωσε ο Ζαν-Φιλίπ Μπερτσύ, επικεφαλής της ελβετικής έρευνας μετοχών στη Vontobel.

Καφές

Η Nestlé είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της Ελβετίας. Η εταιρεία δηλώνει ότι αντιμετωπίζει ελάχιστες άμεσες επιπτώσεις από τους δασμούς, καθώς παράγει τοπικά περισσότερο από το 90% των προϊόντων που πωλεί στις ΗΠΑ.

Αυτό ισχύει γενικά για τα βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως ο στιγμιαίος καφές ή το εμφιαλωμένο νερό, τα οποία είναι προϊόντα μεγάλου όγκου και χαμηλής τιμής, δήλωσε ο Τζέιμς Έντουαρντς Τζόουνς, διευθύνων σύμβουλος της RBC Capital Markets.

Ωστόσο, η δημοφιλής μάρκα καφέ Nespresso, γνωστή για τις καφετιέρες και τις κάψουλες καφέ για οικιακή χρήση, θα μπορούσε να είναι μεταξύ των προϊόντων που θα υποστούν υψηλότερους δασμούς και, ως εκ τούτου, αυξήσεις τιμών.

«Στην περίπτωση της Nestle συγκεκριμένα, η Nespresso παράγεται εξ ολοκλήρου στην Ελβετία και στη συνέχεια εξάγεται σε όλο τον κόσμο, οπότε φαίνεται πιθανό ότι θα επηρεαστεί σε μικρό βαθμό», πρόσθεσε ο Τζόουνς.

Η εταιρεία δεν προσδιορίζει το επίπεδο των πωλήσεων της Nespresso στις ΗΠΑ, αλλά τα εξαμηνιαία αποτελέσματα της έδειξαν ότι η Βόρεια Αμερική σημείωσε «ισχυρό διψήφιο ρυθμό» ανάπτυξης.

Περιποίηση

Τα παγκοσμίου φήμης προϊόντα ομορφιάς και περιποίησης της Ελβετίας ενδέχεται επίσης να υποστούν αυξήσεις τιμών, καθώς τα brands που δεν περιλαμβάνονται στην εξαίρεση από τους φαρμακευτικούς δασμούς θα επιδιώξουν να αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος εισαγωγής.

Αυτό θα είναι ιδιαίτερα αισθητό για εταιρείες που υπερηφανεύονται για την ελβετική παραγωγή τους, όπως η μάρκα αντιγηραντικών προϊόντων περιποίησης με βάση το χαβιάρι La Prairie, ο προμηθευτής προϊόντων σπα Valmont και η εταιρεία περιποίησης νυχιών Mavala.

«Ενώ οι ελβετικές εταιρείες μπορούν γενικά να αντέξουν έναν δασμό 10-15% χωρίς σημαντική μείωση των περιθωρίων κέρδους ή απώλεια ζήτησης, το 39% θέτει τον πήχη πολύ ψηλότερα», ανέφερε η Lombard Odier.

Η Galderma, με έδρα τη Λωζάννη, της οποίας τα προϊόντα περιλαμβάνουν ενέσιμα αισθητικά προϊόντα και το προϊόν καθαρισμού προσώπου Cetaphil, δήλωσε εν τω μεταξύ ότι δεν παράγει στην Ελβετία και ότι επί του παρόντος εξαιρείται σε μεγάλο βαθμό από τους παγκόσμιους δασμούς βάσει των φαρμακευτικών εξαιρέσεων.

Ωστόσο, η μεγάλη παραγωγική της ικανότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά θα μπορούσε να υπόκειται σε υψηλότερους δασμούς, με πιθανές επιπτώσεις στο κόστος για τους καταναλωτές.

Είδη πολυτελείας

Οι υψηλότεροι εισαγωγικοί δασμοί αναμένεται επίσης να ωθήσουν προς τα πάνω τις τιμές των πολυτελών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των επώνυμων κοσμημάτων Cartier και Van Cleef & Arpels, που ανήκουν στην Richemont.

Η BofA Securities ανέφερε σε σημείωμα την Τρίτη ότι το 7% του κόστους των εισροών της Richemont θα υπόκειται σε υψηλότερους ελβετικούς δασμούς, γεγονός που πιθανόν θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών καταναλωτή. «Η αύξηση των τιμών θα ήταν ο πιο προφανής τρόπος για να μετριαστούν οι αντίξοες συνθήκες», έγραψαν οι αναλυτές.

Η Richemont επισήμανε στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε «αύξηση των τιμών», η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζήτηση των καταναλωτών.

Η Lombard Odier σημείωσε ότι ένα «μικρό ποσοστό» των εξαγωγών πολυτελών προϊόντων θα μπορούσε να δει αύξηση της ζήτησης για τα προϊόντα τους με την αύξηση των τιμών, αλλά σε γενικές γραμμές οι αυξήσεις των τιμών θα έπλητταν τη ζήτηση των καταναλωτών.

Σοκολάτα

Ο Ρότζερ Βέρλι, διευθυντής της Chocosuisse, της ένωσης ελβετών σοκολατοποιών, δήλωσε ότι ο δασμός 39% θα μετακυληθεί στις τιμές και θα προκαλέσει σοβαρές απώλειες στις δραστηριότητες πολλών μελών της ένωσης στις ΗΠΑ. Η πρόσφατη ανατίμηση του ελβετικού φράγκου έναντι του δολαρίου, η οποία οδηγεί σε αύξηση του κόστους των εισαγωγών, σημαίνει ότι η πραγματική αύξηση των τιμών θα είναι κοντά στο 55%, σημείωσε.

Ο κύριος αντίκτυπος θα είναι στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τις εγκαταστάσεις παραγωγής στις ΗΠΑ όπως οι μεγάλες πολυεθνικές.

«Κολοσσοί» όπως η Lindt & Sprüngli και Barry Callebaut διαθέτουν ήδη εργοστάσια στις ΗΠΑ, ενώ μικρότερα μέλη της Chocosuisse, όπως η Camille Bloch και η Läderach, παράγουν αποκλειστικά στην Ελβετία.

Αυτοί οι κανόνες καταγωγής ανάγκασαν την Toblerone, που ανήκει στον αμερικανικό όμιλο Mondelez International, να αλλάξει τη συσκευασία της το 2023, ώστε να αναφέρεται ως «εγκατεστημένη στην Ελβετία» και όχι ως «ελβετική σοκολάτα», μετά τη μεταφορά μέρους της παραγωγής της από την ελβετική πρωτεύουσα Βέρνη στη Σλοβακία.