Black Box: Ο Εξάρχου με Intracom Holdings. Σίλικον Βάλεϊ της ναυτιλίας η Ελλάδα, deals στην πληροφορική και μετοχικός ακτιβισμός

Τις μετοχές της Intracom Holdings στην Ιντρακάτ και μόνο αυτές διαπραγματεύεται ο Αλέξανδρος Εξάρχου, για λογαριασμό του επιχειρηματικού σχήματος που έχει δημιουργηθεί από τον ίδιο και από τους εφοπλιστές Δημήτρη Μπάκο και Γιάννη Καϋμενάκη. Συμφωνία δεν υπάρχει ακόμη, αλλά οι όποιες συζητήσεις έχουν γίνει μέσα σε ένα καλό κλίμα. Σε κάθε περίπτωση θα είναι μια σημαντική επιχειρηματική εξέλιξη στην Ελλάδα της κρίσης, αν και εφόσον επιτευχθεί τελικά συμφωνία. Να μην ξεχνάμε ότι ο κλάδος της Ενέργειας είναι πολύ hot και η ομάδα των τριών έχει μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Και κυρίως τα αναγκαία κεφάλαια για να τα υλοποιήσει.

---

Ως η Silicon Valley της ναυτιλίας πλασάρεται η Ελλάδα, με όλο και περισσότερες ναυτιλιακές ελληνικών και όχι μόνο συμφερόντων να έρχονται και να εγκαθίστανται στη χώρα μας. Οι λόγοι πολλοί και διαφορετικοί, ωστόσο κοινός τόπος για όλους είναι ότι στην Ελλάδα είναι συγκεντρωμένη η τεχνογνωσία σε επίπεδο operation και τεχνικής διαχείρισης, που περιγράφεται από ναυτιλιακούς παράγοντες ως μια από τις υψηλότερες που μπορείς να βρεις παγκοσμίως. 

Επίσης με την αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μέσα από τη Σύρο, το Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα και τις επενδύσεις που έχουν γίνει, αλλά και προγραμματίζονται στα δύο μεγάλα ναυπηγεία της Αττικής, ο κύκλος ολοκληρώνεται και φέρνει πίσω, ό,τι μέχρι πρόσφατα είχε ξενιτευτεί.

Επίσης, σε κάθε περίπτωση η ελληνική ναυτιλία είναι μια κατηγορία μόνη της και κατέχει πολύ υψηλή θέση σε κάθε είδους μετρήσεις παρά το μικρό μέγεθος της χώρας.

Άλλωστε, για 40 χρόνια η Ελλάδα διατηρεί μία παγκόσμια πρωτοκαθεδρία. Είμαστε μία χώρα με το 0,04% του παγκόσμιου πληθυσμού από την οποία ελέγχετε το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων, δηλαδή 1 στα 5 πλοία στο πλανήτη είναι ελληνικής ιδιοκτησίας. Είναι λοιπόν σαφές γιατί η Ελλάδα προαλείφεται να αποτελέσει την πλουτοπαραγωγική χώρα στο data της ναυτιλίας.

«Γεγονός είναι ότι η ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας επιχειρηματικός κλάδος. Είναι ένας παγκόσμιος οικονομικός, στρατηγικός εταίρος», όπως ανέφερε άλλωστε πρόσφατα η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ, με την  ελληνική ναυτιλία να αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 14,64% μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 15,58% των υγραεριοφόρων (LNG / LPG), το 20,04% μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 9,53% μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ωστόσο, δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας και το γεγονός ότι στην επόμενη μέρα της «πράσινης και έξυπνης ναυτιλίας», οι ελληνικές εταιρείες έχουν τον πρώτο λόγο. Με εταιρείες όπως η The Signal Group της οικογένειας Μαρτίνου, ενώ πολλές είναι οι ελληνικές startup που έχουν έγκαιρα διαβλέψει ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να επικεντρωθεί στη ψηφιοποίηση και στις νέες καινοτόμες τεχνολογίες για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και τη βελτιστοποίηση της απόδοσης. 

Ως παγκόσμια ηγετική δύναμη στη ναυτιλία, η Ελλάδα προσφέρει πρόσφορο έδαφος στις εταιρείες τεχνολογίας για να καινοτομούν, να παρέχουν λύσεις σε προβλήματα και ταυτόχρονα να αναπτύσσουν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους. Και σε αυτόν τον κλάδο έχουμε πολλά να δούμε...

---

Αρκετά deals κυκλοφορούν το τελευταίο διάστημα και επιπλέον έχουν αναθερμανθεί και κάποια άλλα. Χθες η μετοχή της Byte κινήθηκε έντονα ανοδικά και την ίδια ώρα είχαν κυκλοφορήσει φήμες για επικείμενη επιχειρηματική συμφωνία στον κλάδο της πληροφορικής. Μόνο απαρατήρητη δεν μπορούσε να περάσει μία άνοδος 10% σε μία τέτοια συνεδρίαση. Τα βλέμματα πήγαν στη συγκεκριμένη μετοχή και επανήλθαν οι πληροφορίες που είχαν ακουστεί και στο παρελθόν για προσέγγιση από άλλη εισηγμένη με σκοπό την εξαγορά. Έφτασε τώρα η ώρα ή ήταν τυχαία κίνηση; Κάποιοι πάντως σημείωναν με νόημα πως συνήθως το ταμπλό δύσκολα κάνει λάθος.

---

Πολύ μεγαλύτερο από 1,3 δισ. ευρώ είναι το όφελος για την ελληνική οικονομία, σε βάθος πενταετίας, από την πλατφόρμα gov.gr, όπως λένε όσοι γνωρίζουν. Να υπενθυμίσουμε ότι το ποσό του 1,3 δισ. ευρώ προέκυψε από την έρευνα της Deloitte για λογαριασμό του ΣΕΒ βάσει του πόσες φορές έχουν εξυπηρετηθεί οι χρήστες. Ωστόσο, εάν υιοθετηθεί άλλου είδους μεθοδολογία, όπως αναφέρουν όσοι γνωρίζουν, το όφελος θα μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερο πάντα σε βάθος πενταετίας. Σε κάθε περίπτωση, οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί εάν ληφθεί υπόψη ότι μέσω του gov.gr παρέχονται 1.400 υπηρεσίες, μέσα από τις οποίες οι χρήστες έχουν εξυπηρετηθεί 36,5 εκατ. φορές συνολικά. Επίσης, λόγω της μείωσης του χρόνου φυσικής εξυπηρέτησης των πολιτών από τους δημόσιους υπαλλήλους εκτιμάται ότι το ποσό των 270 εκατ. ευρώ έχει, ήδη, εξοικονομηθεί για την ελληνική οικονομία, εάν ληφθεί υπόψη η μείωση του χρόνου μετακίνησης των πολιτών σε φυσικά σημεία αλλά και η μείωση του χρόνου φυσικής εξυπηρέτησης των πολιτών από τους δημόσιους υπαλλήλους.

---

H σχέση ρίσκου - απόδοσης για τις μετοχές βελτιώνεται, καθώς μπαίνουμε στο δεύτερο εξάμηνο και η ανθεκτικότητα των εταιρικών θεμελιωδών μεγεθών στις ΗΠΑ είναι εντυπωσιακή, εκτιμά η JP Morgan σε ανάλυσή της. Εάν δεν υπάρξει ύφεση, που είναι και το βασικό της σενάριο, τότε οι τιμές των ριψοκίνδυνων περιουσιακών στοιχείων είναι πολύ φθηνές. Οι μετοχές μικρής κεφαλαιοποίησης στις ΗΠΑ βρίσκονται σήμερα κοντά στις χαμηλότερες αποτιμήσεις που έχουν υπάρξει ποτέ. Πολλά τμήματα της αγοράς μετοχών έχουν υποχωρήσει κατά 60% - 80%. Την ίδια στιγμή οι τοποθετήσεις και η ψυχολογία των επενδυτών είναι σε χαμηλά πολλών δεκαετιών.

Η επενδυτική τράπεζα εκτιμά ότι τα κέρδη ανά μετοχή του S&P 500 θα μειωθούν ελαφρώς φέτος και η τιμή στόχος για το τέλος του 2022 είναι οι 4.800 μονάδες. Η πτώση έχει οδηγήσει σε απότομη υποτίμηση ολόκληρη την αγορά (Ρ/Ε του S&P 500 από 22 φορές σε 15 φορές) και στα τρέχοντα επίπεδα οι μετοχές ήδη τιμολογούν μια επιθετική Fed.

«Ενώ η πιθανότητα ύφεσης έχει αυξηθεί σημαντικά, δεν τη βλέπουμε ως βασικό ενδεχόμενο για τους επόμενους 12 μήνες. Στην πραγματικότητα, βλέπουμε την παγκόσμια ανάπτυξη να επιταχύνεται από 1,3% το πρώτο εξάμηνο σε 3,1% το δεύτερο εξάμηνο. Ομοίως, βλέπουμε τον πληθωρισμό να μειώνεται από ένα 9,4% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο σε 4,2% το δεύτερο εξάμηνο, γεγονός που θα επιτρέψει στις κεντρικές τράπεζες να αποφύγουν την πρόκληση οικονομικής ύφεσης», εξηγεί η αμερικανική επενδυτική τράπεζα.

---

Η αμερικανική Albermarle (ALB), είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εξόρυξης λιθίου στον κόσμο. Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και η ανάγκη για μαζική παραγωγή μπαταριών, έχει φέρει την υπεραιωνόβια εταιρεία στο επιχειρηματικό προσκήνιο. Οι απόψεις της για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να αναπτυχθεί η βιομηχανία κατασκευής μπαταριών, μαζί με τις απαραίτητες εφοδιαστικές αλυσίδες, έχουν προφανώς ενδιαφέρον. Σε συνέντευξή του στο περιθώριο ενός επιχειρηματικού συνεδρίου στο Φοίνιξ της Αριζόνας, ο επικεφαλής του τμήματος λιθίου της εταιρείας ήταν αρκετά ξεκάθαρος: οι ΗΠΑ πρέπει οπωσδήποτε να πάψουν να εξαρτώνται από την Ασία για τις προμήθειές τους σε λίθιο και την παραγωγή μπαταριών. Υπενθυμίζουμε πως η Κίνα κυριαρχεί στον τομέα της επεξεργασίας λιθίου, ενώ η ίδια χώρα, μαζί με την Ιαπωνία και την Νότια Κορέα παράγουν κοντά στο 90% των μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Έρικ Νόρις κατηγορηματικά υποστήριξε πως ο μόνος τρόπος να γίνει αυτό είναι η ανέγερση εργοστασίων μπαταριών και η λειτουργία ορυχείων λιθίου μέσα στις ΗΠΑ, με την προϋπόθεση πως θα βοηθήσει αποφασιστικά η ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Όχι μόνο σε επίπεδο χρηματοδότησης αλλά και σε πιο πρακτικά ζητήματα, όπως είναι ο περιορισμός της γραφειοκρατίας. Όσον αφορά στην χρηματοδότηση, η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν έχει μείνει με σταυρωμένα χέρια. Τροποποίησε ένα διάταγμα που ισχύει από το 1950, το οποίο προβλέπει την χρηματοδότηση επιχειρήσεων που έχουν σχέση με την άμυνα της χώρας. Με αυτήν την τροποποίηση, θα διατεθούν 750 εκατομμύρια δολάρια για την οικονομική ενίσχυση των εταιρειών που έχουν αυτή την στιγμή σε λειτουργία ή θέλουν να επαναλειτουργήσουν, ή σκοπεύουν να αναπτύξουν νέα, ορυχεία λιθίου.

Ο Νόρις όμως επισημαίνει πως αυτό δεν φτάνει, αφού η τροποποίηση του διατάγματος δεν προβλέπει επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης, ειδικά όσον αφορά στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ούτε την παροχή φορολογικών κινήτρων. Δύσκολο να πούμε αν η κυβέρνηση Μπάιντεν θα ακούσει τις προτάσεις της Albermarle, αφού δεν θέλει να κατεβάσει το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος, πιθανότατα όμως θα προσπαθήσει να βοηθήσει ουσιαστικά τις επιχειρήσεις που εξορύσσουν λίθιο και αυτές που το επεξεργάζονται, αφού αντιλαμβάνεται πως δεν μπορεί να υπάρξει επιτυχημένη αμερικανική βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων όσο η Κίνα και η Ασία κυριαρχούν στην παγκόσμια αγορά λιθίου και μπαταριών. Δεν θα αργήσουμε να μάθουμε αν οι προσπάθειες της αμερικανικής κυβέρνησης θα στεφθούν από επιτυχία. Η Albermarle πάντως, δίνοντας το καλό παράδειγμα, ετοιμάζεται για την επαναλειτουργία ενός παλαιού ορυχείου λιθίου στην Βόρεια Καρολίνα και για την ανέγερση εργοστασίου για την επεξεργασία του λιθίου και την παραγωγή των χημικών που είναι απαραίτητα για την κατασκευή των μπαταριών.

---

Οι μετοχές της κινεζικής κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων NIO υποχώρησαν περισσότερο από 11% στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, μετά την έκθεση που δημοσιεύτηκε από την εταιρεία Grizzly Research ,που έχει ανοιχτή θέση short, και ισχυρίζεται ότι η ΝΙΟ υπερβάλλει για τα έσοδα και τα περιθώρια κέρδους. Στην έκθεσή της η Grizzly Research πιστεύει πως η NIO παίζει «λογιστικά παιχνίδια για να διογκώσει τα έσοδα και να ενισχύσει τα καθαρά περιθώρια κέρδους για την επίτευξη των στόχων».

Η έκθεση συγκεκριμένα αναφέρεται στην εταιρεία που έχει δημιουργήσει η ΝΙΟ, την Wuhan Weineng Battery Assets Company. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2020 και περιλαμβάνει μετοχικά την NIO, τον γίγαντα μπαταριών EV Contemporary Amperex Technology και άλλους μετόχους. Η επιχείρηση αγοράζει μπαταρίες για τις οποίες οι οδηγοί αυτοκινήτων NIO μπορούν ουσιαστικά, να πληρώνουν μια μηνιαία αμοιβή στο πρόγραμμα που η NIO αποκαλεί BaaS.

Η NIO πρωτοστάτησε στο διαχωρισμό της αγοράς αυτοκινήτου από την αγορά μπαταρίας. Ένας πελάτης μπορεί να επιλέξει να αγοράσει ένα EV σε χαμηλότερη τιμή και στη συνέχεια να πληρώνει για τη χρήση της μπαταρίας σε μηνιαία βάση. Η NIO αναγνωρίζει ως πωλήσεις όταν πουλά μπαταρίες στη Weineng. Αυτό είναι το πρόβλημα που έχει η Grizzly με την εταιρεία. Η επιχειρηματική συμφωνία γνωστοποιείται στις οικονομικές εκθέσεις της NIO. Προσφέροντας επταετείς συνδρομές μπαταρίας μέσω της Weineng, η έκθεση κατηγορεί τη Nio ότι λογιστικοποιεί ψευδώς τα μελλοντικά έσοδα επτά ετών.

Ισχυρίζεται επίσης ότι η Nio προμήθευσε υπερβολικά πολλές μπαταρίες την Weineng για να διογκώσει περαιτέρω τα έσοδα της, καθώς η εταιρεία πούλησε πάνω από 35.000 μπαταρίες τα δύο τελευταία τρίμηνα του 2021 που παρέμειναν στο απόθεμα της Weineng... Η έκθεση ισχυρίζεται ότι η δόλια σχέση της Nio με τη Weineng αύξησε τεχνητά τα έσοδα της εταιρείας κατά περίπου 10% και τα καθαρά έσοδα της εταιρείας κατά 95%. Ισχυρίζεται επίσης ότι η δόλια σχέση της εταιρείας με τη Weineng αντιπροσωπεύει το 60% των εσόδων της Nio το 2021, αξίας άνω των 21,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η NIO απάντησε πως η έκθεση «είναι αβάσιμη και περιέχει πολλά λάθη, μη υποστηριζόμενες εικασίες και παραπλανητικά συμπεράσματα και ερμηνείες σχετικά με πληροφορίες που σχετίζονται με την εταιρεία».

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.