Black Box: Η μεγάλη μάχη της κορβέτας, η νέα φιλοσοφία της Intrakat και η εταιρεία που… αγαπάς να μισείς

Οι εργολάβοι είναι μία περίεργη φυλή, με τις δικές της ιδιοσυγκρασίες και τους δικούς της νόμους. Από μία πλευρά αυτό είναι λογικό. Τα δημόσια έργα δεν εκτελούνται στο προαύλιο του παρθεναγωγείου και πολλές φορές κινούνται μέσα σε ένα γκρίζο περιβάλλον. Στο παρελθόν, για παράδειγμα, είχαμε μάθει ότι γνωστά ονόματα της νύκτας (της βαθιάς νύκτας) είχαν συστήσει εταιρείες για να κάνουν υπεργολαβίες για λογαριασμό μεγάλων κατασκευαστών της χώρας! Είπαμε!

Δεν κρίνουμε, δεν είμαστε εισαγγελείς. Απλές παρατηρήσεις κάνουμε στα όσα διαδραματίζονται. Η νέα ιδιοκτησία της Ιντρακάτ, πάντως, δεν θέλει να συνεχίσει στον ίδιο δρόμο. Οι άνθρωποι θέλουν κάτι άλλο, πιο business. Κι αυτό, φυσικά, συναντά αντιδράσεις. Οπότε και διαβάζουμε για … κύμα αποχωρήσεων. Μας λένε, δηλαδή, ότι μια εταιρεία με ισχυρούς μετόχους, που έχουν χρήματα και σχέδια για να μετατρέψουν την Ιντρακάτ σε πρωταγωνιστή, προκαλεί … ανησυχία στα στελέχη και αυτά φεύγουν … οικειοθελώς. Με κάτι άλλο μοιάζει όλο αυτό και όχι με κύμα αποχωρήσεων. Με διαζύγιο σίγουρα ναι! Και μάλιστα όχι συναινετικό.

---

Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία επιλογής των κορβετών με τις οποίες θα εξοπλιστεί το Πολεμικό Ναυτικό για την επιτήρηση του ελληνικού θαλάσσιου χώρου στο Αιγαίο και τη διασφάλιση της ελληνικής κυριαρχίας στο σύνολο της νησιωτικής επικράτειας, με τις πιέσεις από κάθε πλευρά να εντείνονται καθώς πρόκειται για ένα πρόγραμμα 2 δισ. ευρώ. Το οποίο και θα προσφέρει τέσσερα πανίσχυρα πλοία που θα υπηρετήσουν το Πολεμικό Ναυτικό για μία περίοδο 40 ετών.

Οι ισορροπίες εκτός από τα κρίσιμα επιχειρησιακά κριτήρια διαμορφώνονται και από το οικονομικό σκέλος της αγοράς, ωστόσο το βασικό κριτήριο που θα κρίνει το νικητή στο νήμα είναι ποιος θα δεσμευτεί στον απαράβατο όρο που έχει θέσει η ελληνική κυβέρνηση στους υποψήφιους πωλητές και αφορά στη ναυπήγηση σε ελληνικά ναυπηγεία των τριών από τις τέσσερις κορβέτες που θα παραγγελθούν.

Με απλά λόγια, το ζήτημα της επιλογής της κορβέτας είναι ευθέως διασυνδεδεμένο με την αναβίωση των ελληνικών ναυπηγείων. Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος αναφερόμενος στις κορβέτες έχει πολλάκις ξεκαθαρίσει την πρόθεση της κυβέρνησης, μέρος αυτών να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.

«Ορισμένοι μας λένε πως πρέπει πρώτα να αγοράσουμε πλοία από αυτούς και μετά να συζητήσουμε για επενδύσεις στα ελληνικά ναυπηγεία. Είμαστε σαφείς, πρώτα πρέπει να υπάρξει δέσμευση για επένδυση και κατασκευή πλοίων στα ελληνικά ναυπηγεία και μετά να συζητήσουμε για το ποια κορβέτα θα πάρουμε. Εμείς, είμαστε διατεθειμένοι να δεχτούμε πως η πρώτη κορβέτα θα φτιαχτεί στα ναυπηγεία της Γαλλίας, της Ολλανδίας ή της Ιταλίας, όμως οι επόμενες θα πρέπει να κατασκευαστούν στην Ελλάδα, στα ελληνικά ναυπηγεία. Με απλά λόγια, όποιος δεσμευτεί ότι θα επενδύσει στα ελληνικά ναυπηγεία, θα αποκτήσει αυτομάτως προβάδισμα έναντι των άλλων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Οι κορβέτες που προσφέρουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Ολλανδία είναι οι τρεις τελικές επιλογές που εξετάζει η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με την αξιολόγηση που έχει κάνει η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού και το ΓΕΕΘΑ. Τόσο οι Γάλλοι της Naval Group, όσο και οι Ιταλοί της Fincantieri επανέρχονται δριμύτεροι με όλο και πιο δελεαστικές προτάσεις προκειμένου να κερδίσουν το προβάδισμα λίγο πριν το «καμπανάκι» που σηματοδοτεί τον τελευταίο γύρο. Την τελική τους πρόταση έχουν ήδη κάνει οι Ολλανδοί της Damen χωρίς όμως μεγάλες πιθανότητες να «σπάσουν» το δίδυμο που κονταροχτυπιέται μπροστά τους.

Όμως ποιοι από τους διεκδικητές φαίνεται να μένουν μόνο σε «υποσχέσεις» σχετικά με το ζήτημα και εμφανίζονται απρόθυμοι να προχωρήσουν στην υπογραφή του Συμφωνητικού ή στη σύναψη συνεργασίας με κάποια από τα εγχώρια ναυπηγεία; «Je ne sais pas mes amis…»

---

Ως πολύ καλές αξιολογούνται οι επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης σε εκδήλωση στη ΔΕΘ. Όπως σημείωσε, τα αεροδρόμια δέχτηκαν απότομα μία μαζική αύξηση των πτήσεων, ύστερα από δύο χρόνια υπολειτουργίας, ενώ η αδυναμία εύρεσης του κατάλληλου προσωπικού αποτέλεσε ένα από τα προβλήματα που έπρεπε να διαχειριστούν. Παρόλα αυτά, παραμένουν ορισμένα δομικά προβλήματα στις εγχώριες αερομεταφορές, όπως, για παράδειγμα, οι επενδύσεις σε σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας ή ο πλήρης διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Ο διαχωρισμός, όπως τόνισε, μεταξύ του παρόχου υπηρεσιών και του ρυθμιστή, ώστε το σύστημα να μπορέσει να διαχειριστεί την οικονομική του αυτοτέλεια. «Μην ξεχνάμε ότι το σύστημα είναι και αυτοχρηματοδοτούμενο και πλεονασματικό» τόνισε.

Για τα της Aegean, o CEO σημείωσε ότι η αεροπορική επένδυσε στο δίκτυό της, αυξάνοντας τα δρομολόγια της και τους προορισμούς, με τη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων να συνεχίζουν να εκτελούνται και το χειμώνα. Αντίστοιχα αύξησε τις διαθέσιμες θέσεις, κυρίως του εξωτερικού με στόχο τη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας εκεί όπου δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν απευθείας πτήσεις.

---

Τα Πλαστικά Θράκης με τα αποτελέσματα εξαμήνου παραμένουν σε τροχιά προ φόρων κερδοφορίας 25 εκατ. ευρώ για το σύνολο της χρήσης. Η εταιρία θέλησε να μετριάσει κάπως την αισιοδοξία για το υπόλοιπο της χρονιάς κάνοντας λόγο για αύξηση του κόστους ρεύματος, καθώς και την επάρκεια στην παροχή ενέργειας. Ωστόσο κρατήστε ότι η βασική πρώτη ύλη (πολυπροπυλένιο) στο τρίτο τρίμηνο είναι 62% χαμηλότερα σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021 και 50% χαμηλότερα σε σχέση με το β’ τρίμηνο. Λόγω της διαφοράς χρονισμού με τη ζήτηση η μείωση του κόστους θα φανεί στο τέταρτο τρίμηνο περιορίζοντας την επίδραση των ενεργειακών τιμών. Από το… quiz που βάζει η εταιρία στους επενδυτές προκύπτει ότι το γ’ τρίμηνο θα κινηθεί σε επίπεδο κερδοφορίας κοντά στα 5 εκατ. ευρώ, αφού αναφέρει ότι τα καθαρά κέρδη κινούνται υψηλότερα από το γ’ τρίμηνο του 2019 (3,8 εκατ. ευρώ) και χαμηλότερα από το β’ τρίμηνο του 2022 (7,1 εκατ. ευρώ).

Σε επιμέρους δραστηριότητες ικανοποιητική εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος συσκευασίας με σταθερά λειτουργικά κέρδη (10,1 εκατ. ευρώ), ενώ όπως είχε επισημανθεί τα τεχνικά υφάσματα που είχαν επηρεαστεί θετικά από τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας εμφανίζουν λειτουργική κερδοφορία 19,8 εκατ. ευρώ. Για βιομηχανική εταιρία με κύκλο εργασιών κοντά στα 450 εκατ. ευρώ ο καθαρός δανεισμός των 22 εκατ. ευρώ είναι ιδιαίτερα χαμηλός, ενώ τα προσδοκώμενα καθαρά κέρδη των 23 εκατ. ευρώ για την κεφαλαιοποίηση των 180 εκατ. ευρώ βάζουν την αποτίμηση της εταιρίας στη ζώνη του «φθηνού».

---

Σε χαμηλή πτήση και τον Αύγουστο οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς εμφανίζοντας κάμψη στην κίνηση εμπορευματοκιβωτίων 12,3%. Στο οκτάμηνο η μείωση είναι στο 10% το οποίο μεταφράζεται σε 2,9 εκατ. TEUs. Παρά την μειωμένη κίνηση κατά 9,6% που έχει καταγραφεί στο εξάμηνο στην διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων (λόγω και της απεργίας τον Απρίλιο) τα έσοδα αναμένεται να καταγράψουν αύξηση 7,4% λόγω της αύξησης στα τιμολόγια και στα έσοδα φύλαξης. Τα αποτελέσματα εξαμήνου θα δημοσιευθούν στις 26 Σεπτεμβρίου.

---

Τελειώνει σήμερα η περίοδος αποδοχής της προαιρετικής δημόσιας πρότασης της Byte από την Ideal Συμμετοχών. Η πρόταση σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση της Ideal έχει ξεπεράσει το επιθυμητό ποσοστό για να θεωρηθεί επιτυχημένη και ως εκ τούτου αυτό που απομένει είναι να μάθουμε την ερχόμενη Παρασκευή πόσοι μέτοχοι δεν αποδέχθηκαν την πρόταση. Οι νέες μετοχές της Ideal θα ξεκινήσουν να διαπραγματεύονται στις 26 Σεπτεμβρίου. Ωστόσο καλό είναι όσοι λάβουν τις μετοχές του ανταλλάγματος να δώσουν στις επενδυτικές τους αποφάσεις ένα περιθώριο 2 ημερών μέχρι να ανακοινωθούν τα μεγέθη εξαμήνου της Ideal.

---

Αποτελέσματα εξαμήνου έχει και η Jumbo σήμερα το απόγευμα με το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται σε δύο μετρήσεις: Στο μικτό και λειτουργικό περιθώριο όπου θα φανούν οι επιδράσεις των αυξημένων ναύλων, του ενεργειακού κόστους και της ανατίμησης του δολαρίου. Επίσης στο λειτουργικό αποτέλεσμα δεν θα υπάρχουν οι περυσινές ενισχύσεις από τα προγράμματα επιδοτήσεων των ενοικίων και των προγραμμάτων απασχόλησης. Αν η Jumbo δείξει χαρακτήρα και δεν παρουσιάσει φθορά στα περιθώρια κερδοφορίας της, τότε θα μιλάμε για ένα ακόμα άθλο και επιδόσεις πρωταθλητισμού σε μια άκρως απαιτητική συγκυρία. Είπαμε: Η εταιρία που αγαπάς να μισείς.

---

Η αναστροφή σε ένα κομμάτι της γερμανικής καμπύλης αποδόσεων την περασμένη Πέμπτη μπορεί να ήταν σύντομη, αλλά αποτελεί ένδειξη ότι εντείνονται οι ανησυχίες στην αγορά πως οι ταχύτερες αυξήσεις επιτοκίων της ΕΚΤ για να πιεστεί ο πληθωρισμός χαμηλότερα θα οδηγήσουν σε σημαντική επιβράδυνση της οικονομίας.

Η απόδοση στα διετή γερμανικά ομόλογα αυξήθηκε σε υψηλό 11ετίας στο 1,539% με τη διαφορά ανάμεσα στα 10ετη και τα 30ετη ομόλογα, σημείο αναφοράς για την ευρωζώνη, να γυρίζει αρνητική στις -1,6 μονάδες βάσης πριν διορθωθεί στις 0,6 μβ. Το spread ανάμεσα στα διετή και τα 10ετη γερμανικά ομόλογα συρρικνώθηκε στις 20 μβ, στο χαμηλότερο σημείο από το 2021.

Φαίνεται ότι η αγορά εφαρμόζει το σενάριο της Fed στην ευρωζώνη και είναι πιθανό η αναστροφή να διευρυνθεί μετά την κίνηση αυτή, εκτιμούν οι αναλυτές στη Danske Bank.

Η αναστροφή της καμπύλης απεικονίζει τις ανησυχίες των επενδυτών για τις προοπτικές της οικονομίας και το φόβο ότι η αντίδραση της κεντρικής τράπεζας στην άνοδο του πληθωρισμού μπορεί να αποδειχθεί ένα «γερακίσιο» λάθος που θα φρενάρει την ανάπτυξη.

Τα σχόλια του επικεφαλής οικονομολόγου της ΕΚΤ Philip Lane επιδείνωσαν το κλίμα στην αγορά ομολόγων, καθώς επανέλαβε τη δέσμευση της ΕΚΤ ότι θα συνεχίσει να ανεβάζει τα επιτόκια και ότι οι επόμενες κινήσεις θα είναι μεγαλύτερες. Οι δηλώσεις του φαίνεται ότι εγκρίνουν τη σημαντική στροφή της ΕΚΤ στην αντίδραση της στον πληθωρισμό, επισημαίνουν οι αναλυτές στην ING.

Στην Commerzbank εντύπωση έκαναν οι δηλώσεις του Martins Kazaks, κεντρικού τραπεζίτη στο συμβούλιο της ΕΚΤ, ότι πρόσθετες αυξήσεις επιτοκίων μπορεί να είναι αναγκαίες μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023 δεδομένων των ρίσκων δευτερογενών συνεπειών λόγω του υψηλού πληθωρισμού. Η απόδοση στο ιταλικό 10ετές ομόλογο αυξήθηκε στο 4,0% και το spread με τα αντίστοιχα γερμανικά στις 227 μβ.

---

Η ώρα της αλήθειας για το γαλλικό καλαμπόκι έφθασε. Καθώς οι καλλιεργητές έχουν αρχίσει να μαζεύουν τα καλαμπόκια τους από τα μέσα του Αυγούστου, φαίνεται πως οι χειρότεροι φόβοι επαληθεύονται: Η φετινή σοδειά θα είναι πολύ μικρότερη από την περσινή. Για την ακρίβεια, όπως ανακοίνωσε την προηγούμενη Τρίτη το υπουργείο Γεωργίας, η φετινή συγκομιδή των 11,25 εκατομμυρίων τόνων θα είναι η χειρότερη από το 1990 και θα είναι μειωμένη κατά 25% από την περσινή.

Η ανακοίνωση του υπουργείου βασίστηκε στα στοιχεία που είχαν στα χέρια τους οι υπηρεσίες του την 1η Σεπτεμβρίου. Από τους πίνακες που περιλαμβάνονται σε αυτή την ανακοίνωση βλέπουμε πως η μεγάλη ξηρασία που έπληξε την Ευρώπη έκανε πολύ μεγάλη ζημιά όχι μόνο στο γαλλικό αλλά και στο ρουμανικό καλαμπόκι. Αναφέρουμε το ρουμανικό καλαμπόκι διότι η Ρουμανία και η Γαλλία είναι με διαφορά οι μεγαλύτεροι παραγωγοί καλαμποκιού στην Ευρωπαϊκή Ένωση αφού η κάθε μία παράγει σχεδόν το 20% της συνολικής παραγωγής.

Το 2021 η κάθε μία σχεδόν το ίδιο ύψος συγκομιδής με 15.190 τόνους, ενώ η συνολική παραγωγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχε φθάσει τους 72.700 τόνους. Για το 2022, με την Ρουμανία και την Γαλλία να έχουν παρόμοια πτώση στην παραγωγή τους, η συνολική συγκομιδή της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να φτάσει περίπου στους 59.200 τόνους, θα είναι μειωμένη δηλαδή κατά 18,5% περίπου. Ευτυχώς, από τις εκτιμήσεις για την συνολική φετινή συγκομιδή στην Ευρωπαϊκή Ένωση που περιλαμβάνονται στους πίνακες του Γαλλικού Υπουργείου δεν φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί παρόμοια προβλήματα στην συγκομιδή του σιταριού, του κριθαριού, της ελαιοκράμβης και του ηλίανθου.

Στο εσωτερικό της Γαλλίας όμως είναι εμφανής η ζημιά που έχει γίνει από την πολύ έντονη ξηρασία, που σύμφωνα με το Bloomberg δεν αποκλείεται να είναι η χειρότερη των τελευταίων πεντακοσίων ετών. Τα προβλήματα εντοπίζονται στις καλλιέργειες οσπρίων, φασολιών, αρακά κ.λ.π., της πατάτας και των ζαχαρότευτλων, όπως και στα δημητριακά που προορίζονται για ζωοτροφές.

Βέβαια, κάτω από τις παρούσες συνθήκες, η υστέρηση στο ύψος και την ποιότητα της φετινής συγκομιδής καλαμποκιού στην Ε.Ε. δεν φαίνεται ακόμα να δημιουργεί προβλήματα στην παγκόσμια αγορά. Κάτι τέτοιο θα γίνει αν η τελική συγκομιδή αμερικανικού καλαμποκιού είναι τελικά σημαντικά μικρότερη από την αναμενόμενη. Εφόσον δεν συμβεί αυτό, μπορούμε να κοιμόμαστε σχετικά ήσυχοι. Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη αναποδιά!

---

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της πλέον χρεοκοπημένης κρυπτοτράπεζας Celsius, Alex Mashinsky, λέει ότι η ειδική διαδικασία του πτωχευτικού κεφαλαίου 11 είναι απλώς μια ακόμα δοκιμασία για την εταιρεία, και ισχυρίζεται ότι έχει ένα σχέδιο τριών σημείων για την επιτυχή «επανεκκίνηση» της επιχείρησης. Ο Mashinsky αποκάλυψε το φιλόδοξο σχέδιο σε μια συνάντηση με υπαλλήλους της Celsius νωρίτερα αυτόν το μήνα, ενώ αργότερα η ηχογράφηση της συνάντησης διέρρευσε στον τύπο.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο Mashinsky ισχυρίστηκε ότι η κήρυξη πτώχευσης του Celsius είναι παρόμοια με άλλες διάσημες εταιρείες που αντιμετώπισαν οικονομικές δυσκολίες.

«Πόσοι από εσάς πίνετε Pepsi; Λοιπόν, η Pepsi υπέβαλε αίτηση πτώχευσης δύο φορές. Κάνει τη γεύση της Pepsi λιγότερο καλή; Η Delta κήρυξε πτώχευση, σωστά; Δεν πετάτε με την Delta επειδή κήρυξε πτώχευση; Οπότε το θέμα είναι ότι μια κατάθεση πτώχευσης είναι μια δοκιμασία για την εταιρεία, από την οποία πρέπει να βγεις ή να εξαφανιστείς» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η Celsius εξακολουθεί να χρωστά σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια στους χρήστες της. Σύμφωνα με τον Mashinsky, οι χρήστες της πλατφόρμας φαίνεται να είναι συντριπτικά υπέρ της εξόδου της εταιρείας από τη διαδικασία χρεοκοπίας και να συνεχίσει τη λειτουργία της.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.