Μπαράζ επενδύσεων σε Μακεδονία - Θράκη

Μπαράζ επενδύσεων σε Μακεδονία - Θράκη

Ένα μεγάλο επενδυτικό δίπολο, το οποίο περιλαμβάνει εκτός των άλλων σημαντικά έργα υποδομής δημιουργείται στη Βόρεια Ελλάδα, με πυρήνες ανάπτυξης τη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη. 

Ξεκινώντας από την ακριτική πρωτεύουσα του νομού Έβρου οι επενδύσεις που προγραμματίζονται εκεί, υπολογίζονται σε ένα συνολικό ύψος 400 εκατ. ευρώ, και αφορούν στις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Μάλιστα, όπως είχε αναφέρει και ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Σταύρος Καλαφάτης, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, πριν λίγο καιρό σε ειδική εκδήλωση, οι επενδύσεις αυτές αλλάζουν ριζικά το παρόν και, κυρίως, το μέλλον του τόπου. 

Αντίστοιχες προοπτικές υπάρχουν και στη Δυτική Μακεδονία όπου η κυβέρνηση έχει βάλει σε προτεραιότητα τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της χώρας, με εφαρμογή πρωτοποριακών πράσινων πολιτικών - έργο που θα φθάσει τα 7,5 δις ευρώ. Επιπλέον, ο κ. Καλαφάτης επεσήμανε την εγκατάσταση και ανάπτυξη επενδύσεων από εταιρείες κολοσσούς της παγκόσμιας οικονομίας, την ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού και στο σημαντικό ρόλο που παίζουν τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Μακεδονίας και της Θράκης.

Όπως είπε, στόχος της κυβέρνησης είναι να επανατοποθετηθούν η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία και η Θράκη στον χάρτη της ευρύτερης περιοχής και ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση: ενδεικτικά ανέφερε την ανάπτυξη ψηφιακού hub καινοτομίας στην περιοχή και την εγκατάσταση επενδύσεων από εταιρείες-κολοσσούς, όπως οι Cisco, Deloitte, Pfizer και Microsoft, οι οποίες αξιολογώντας «ολιστικά» το επενδυτικό περιβάλλον, εκτίμησαν τις δυνατότητες της περιοχής, την ποιότητα ζωής, το ανθρώπινο δυναμικό, τη γεωπολιτική της θέση και την ασφάλεια. 

Σε ό,τι αφορά τον τερματικό σταθμό του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) ,το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή πλωτού σταθμού παραλαβής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου LNG (FSRU), σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων Νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης και 10 χιλιομέτρων από την πλησιέστερη ακτή, και θα μπορεί να παραδίδει μέχρι και 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα Φυσικού Αερίου ετησίως.

Με τον νέο τερματικό σταθμό, που είναι προγραμματισμένο να λειτουργήσει τον Δεκέμβριο του 2023, επιτυγχάνονται τα εξής:

  • Ενισχύεται η ενεργειακή επάρκεια και ενεργειακή ασφαλεία της χώρας.
  • Διαμορφώνονται εναλλακτικοί τρόποι προμήθειας Φυσικού Αερίου.
  • Μειώνεται η εξάρτηση της χώρας απο το ρωσικό Φυσικό Αέριο.
  • Η Ελλάδα αποκτά στρατηγικό ρόλο και γίνεται ενεργειακός κόμβος.
  • Δημιουργούνται ενεργειακοί διάδρομοι που δεν διέρχονται από τουρκικό έδαφος.
  • Δημιουργούνται εργαλεία περιφερειακής συνεργασίας στα Βαλκάνια με βάση τις συνεργασίες των χωρών στον τομέα της ενέργειας.

Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, εκτός από τα έργα στους οδικούς άξονες, το Flyover και το Μετρό που μετατρέπουν τη συμπρωτεύουσα σε μία σύγχρονη πόλη, αλλά οι οκτώ αναπλάσεις που σχεδιάζει ο δήμος και οι οποίες βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης. Μαζί με τα έργα των οδικών αξόνων η συνολική επένδυση υπερβαίνει τα 2,5 δισ .ευρώ. 

Η πρώτη από αυτές αφορά στην ανάπλαση της Αριστοτέλους. Ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε, το 2022 αναμένεται να προκηρυχθεί το έργο, ενώ το 2023 με 2024 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση. Εντός του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει η δημοπράτηση και κατασκευή του έργου για το «Μουσείο Ολοκαυτώματος». Η εν λόγω ανάπλαση συζητείται για αρκετά χρόνια, ωστόσο διάφορες δυσκολίες που υπήρξαν φαίνεται πως ξεπερνιούνται.

Μία τρίτη ανάπλαση που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2024 αφορά στο deck της παλιάς παραλίας. Η διαδικασία σήμερα βρίσκεται στις πρόδρομες μελέτες, ενώ μέσα στο 2022 αναμένεται να περάσει στην τελική φάση το έργο. Σε ό,τι αφορά στην Πλατεία Διοικητηρίου, εκπονούνται οι αρχιτεκτονικές και η στατική μελέτη σε συνεργασία με την «Εγνατία Οδό» και μέσα στο 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Στόχος είναι έως το 2025 να έχει κατασκευαστεί η νέα πλατεία.

Στην πλατεία Ελευθερίας, μέσα στο επόμενο έτος αναμένεται να υπάρξει ανάδοχος με απώτερο στόχο να κατασκευαστεί υπόγειο parking και ισόγειας πλατείας. Εντός του έτους αναμένεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες για τους Στάβλους Παπάφη και του χρόνου να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Η παρέμβαση στο Καπάνι ύψους 2 εκατ. ευρώ έχει ως στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ιστορικής αγοράς στην καρδιά της Θεσσαλονίκης και εκτός από τα έργα εξωραϊσμού, θα γίνουν και παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των υποδομών, αλλά και διασφάλισης της υγιεινής των καταστημάτων που λειτουργούν. Η παρέμβαση περιλαμβάνει όλους τους πεζοδρόμους που περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου.

Σε ό,τι αφορά στην ανάπλαση του άξονα της Δημητρίου Γούναρη, το έργο έχει προϋπολογισμό 1,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων, μεταξύ των οποίων η κατασκευή υπερσύγχρονης παιδικής χαράς, δρόμου ήπιας κυκλοφορίας, αναβάθμιση των προσόψεων των εμποριών καταστημάτων, αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού και του πρασίνου.