Με Αττική Οδό ανοίγει το 2022 για το ΤΑΙΠΕΔ – Ποιοι διαγωνισμοί προχωρούν, τι «τρέχει» με ΔΑΑ και ΔΕΠΑ Εμπορίας

Το ρόδι της νέας χρονιάς θα σπάσει για το ΤΑΙΠΕΔ η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του «χρυσοφόρου» αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, ενώ πριν την εκπνοή του χρόνου και συγκεκριμένα την προσεχή Πέμπτη και Παρασκευή θα έχουν ολοκληρωθεί οι συμφωνίες για τη Βόρειο Αφάντου στη Ρόδο αλλά και τη ΔΕΠΑ Υποδομών με την Italgas. 

Τον προγραμματισμό αλλά και τους στόχους για το υπόλοιπο της τρέχουσας χρονιάς αλλά και του 2022 που αφορούν σε 2,2 δις. ευρώ παρουσίασαν σε συνάντηση με εκπροσώπους του τύπου οι κ.κ.  Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος και Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ 

Στόχος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι να εκμεταλλευτεί το επενδυτικό momentum για τη χώρα όσον αφορά τις αξιοποιήσεις αλλά και την ωρίμανση έργων, ενώ σημείωσαν ότι η στρατηγική προσέγγιση του ταμείου εστιάζει στην επιτάχυνση των διαδικασιών σε μεγάλα έργα με ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα αλλά εξίσου και σε μικρότερα τα οποία ωστόσο έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Το θετικό επενδυτικό momentum αποτυπώνεται όπως ανέφερε ο κ. Δ. Πολίτης απαντώντας σε σχετική ερώτηση από το γεγονός ότι ξένοι ισχυροί επενδυτές εκφράζουν ενδιαφέρον ακόμη και για assets τα οποία στο ταμείο υπήρχε η εικόνα ότι δεν ήταν ώριμα.

Για τη νέα χρονιά τη σκυτάλη μετά τη νέα σύμβαση για την παραχώρηση της Αττικής Οδού (σ.σ. η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο του 2024), παίρνουν τα λιμάνια και συγκεκριμένα οι δεσμευτικές προσφορές στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου για το Λιμάνι της  Καβάλας και εν συνεχεία της Αλεξανδρούπολης με τους λιμένες Ηρακλείου και Ηγουμενίτσας να ακολουθούν.

Εκτός από τα λιμάνια, στόχος της διοίκησης, είναι να τρέξουν οι διαδικασίες για τις μαρίνες όπως αυτές έχουν ήδη καταγραφεί στο αναθεωρημένο Αsset Development Plan, ADP (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης) του ΤΑΙΠΕΔ με πρώτη την μαρίνα της Κέρκυρας. Οι μαρίνες αποτελούν assets τα οποία έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες καθώς χαρακτηριστικό είναι όπως σημείωσε ο κ. Δημήτρης Πολίτης ότι ένα ευρώ ελλιμενισμού αντιστοιχεί σε 7 ευρώ σε συμπληρωματικές υπηρεσίες που ενισχύουν τις τοπικές κοινωνίες.

Επόμενο στοίχημα είναι οι Ιαματικές πηγές όπου εντοπίζεται μια ανεκμετάλλευτη, έως σήμερα, πηγή εσόδων και ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο και με το νέο έτος αναμένεται να υπάρξουν νεότερα όσον αφορά το μοντέλο αξιοποίησης.

Ποια project «μένουν πίσω» 

Ωστόσο, υπάρχουν και project για το ΤΑΙΠΕΔ στα οποία δυστοκίες του παρελθόντος αλλά και παράγοντες που δεν ελέγχονται από το ταμείο τα μεταθέτουν χρονικά, χωρίς όμως να σταματούν οι διαδικασίες. Σε αυτές κατατάσσονται η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, τα ΕΛΠΕ (η διαδικασία εταιρικής αλλαγής και προσαρμογής πρέπει να ολοκληρωθεί), ενώ και η ΛΑΡΚΟ,  αν και με το νέο έτος θα έρθουν εξελίξεις εμφανίζει σημαντικό βαθμό δυσκολίας τόσο γιατί τρέχουν δύο παράλληλοι διαγωνισμοί όσο και γιατί υπάρχει το θέμα με την DG Comp για τις επιχορηγήσεις.

Όσον αφορά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών φαίνεται πως η πανδημία και η εξέλιξη της δεν επιτρέπει την οριστικοποίηση χρονοδιαγράμματος καθώς η αξία του αλλά και η εκδήλωση ενδιαφέροντος εξαρτώνται από την πορεία των εργασιών που έχουν βίαια ανακοπεί ελέω της COVID -19. 

Σε αντίθεση με τη ΔΕΠΑ Υποδομών, αβεβαιότητα εξακολουθεί να συνοδεύει την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, καθώς η δικαστική διένεξη με την ELFE για το ύψος των οφειλών της λιπασματοβιομηχανίας φέρνει «πάγωμα» της διαδικασίας κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών μέχρι νεοτέρας, δηλαδή έως ότου ύπαρξη οριστική δικαστική απόφαση. Εξάλλου το πάγωμα της διαδικασία ιδιωτικοποίησης επηρεάζει αρνητικά τόσο την ίδια την εταιρεία όσο και τα ΕΛΠΕ που αναμένουν το αποτέλεσμα του διαγωνισμού για να ξεκαθαρίσουν τη στρατηγική τους στον τομέα του φυσικού αερίου, καθώς διαθέτουν το 35% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Υπό αυτό το πρίσμα εξετάζονται όλες οι εναλλακτικές που συνοψίζονται στο πάγωμα της διαδικασίας, στην εισαγωγή στο χρηματιστήριο της εταιρείας  ή ακόμη και στην πώληση μόνο φυσικού αερίου. Σε κάθε περίπτωση η απόφαση του δικαστηρίου παραμένει ο καταλύτης για την επίλυση του γρίφου.

Η Εγνατία Οδός και τα υπόλοιπα project 

Στους στόχους του ΤΑΙΠΕΔ για το 2022 είναι εντός του έτους και πιο συγκεκριμένα στο 4 τρίμηνο να μπορέσει να εκταμιευτεί το τίμημα της Εγνατίας Οδού, καθώς πρόκειται για μια πολύπλοκη διαδικασία για την οποία Υπουργείο Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ και ηεταιρεία έχουν προχωρήσει υπό την αιγίδα του Υπουργείου υποδομών στην σύσταση ομάδας «task force» ώστε να παρακολουθούν και να προχωρούν τα προαπαιτούμενα σε πραγματικό χρόνο.

Από την άλλη  η κυβερνητική επιτροπή την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να οριστικοποιήσει νέο γύρο διαγωνισμών που θα αναλάβει να διοργανώσει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ αναμένεται να τρέξουν οι διαγωνισμοί για το Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.

Άμεσα το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει σε δύο ακόμα διαγωνισμούς, που αφορούν στην διάνοιξη δρόμων και τον καθαρισμό 35 εθνικών δρυμών, προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, αλλά και στην συντήρηση του ΟΑΚΑ, έργο ύψους 40 εκατ. ευρώ το οποίο θα ακολουθήσει η κατάρτιση master plan και για την εκμετάλλευση του. 

Τέλος, έως το τέλος του έτους αναμένεται να ωριμάσουν οι διαγωνισμοί για 8 νοσοκομεία στην Αττική, από τα συνολικά 80 σε όλη την χώρα ενώ παράλληλα υπάρχει σχέδιο για την αναβάθμιση άλλων 150 Κέντρων Υγείας, ενώ αναμένεται η μελέτη για τον ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο στην Αθηναική Ριβιέρα μήκους 17 χιλιομέτρων που εκτείνεται από τα Ολυμπιακά Ακίνητα Φαλήρου έως την Βούλα, προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ.