Κυβέρνηση vs Θεσμοί, με απλά λόγια

H ατζέντα των συζητήσεων ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και στους θεσμούς, καλύπτει δυο τομείς. Ο πρώτος τομέας, περιλαμβάνει την πορεία των δημοσιονομικών, την λειτουργία της ΑΑΔΕ και την εκτέλεση  του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Ο δεύτερος τομέας, αναφέρεται στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων και στην διαχείριση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανειακών ανοιγμάτων των τραπεζών. 

Η αλλαγή στην λειτουργία της ΑΑΔΕ, αφορά στην διαμόρφωση και τήρηση συγκεκριμένων ρεαλιστικών ετήσιων στόχων. Αφορά επίσης στην λήψη επιτέλους αποτελεσματικών μέτρων, για την φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο. 

Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αναμένεται η αυστηρότερη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ώστε να μην επιβαρύνεται περαιτέρω ο κρατικός προϋπολογισμός. Στο δε θέμα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων, αναμένεται μια πιο ρεαλιστική διαφοροποίηση στην υιοθέτηση των κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες. Και πάλι όμως με κριτήριο την μη μεταφορά του κόστους και του ρίσκου στο κράτος.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποφάσισε να διεκδικήσει την μεγέθυνση του δημοσιονομικού χώρου, ώστε να απελευθερωθούν κονδύλια για φορολογικές και λοιπές ελαφρύνσεις. Πως θα επιτευχθεί αυτό; Με τρεις τρόπους.

Η κυβέρνηση κατέθεσε προτάσεις για το θέμα της αξιοποίησης των επιστρεφόμενων κερδών του Ευρωσυστήματος από τα ελληνικά ομόλογα, τα περίφημα  ANFAs και SMP. Αυτές οι προτάσεις, αναφέρονται στην αλλαγή χρήσης των κερδών από τα ομόλογα που επιστρέφονται, ώστε να δύνανται να χρηματοδοτήσουν συγκεκριμένες και στοχευμένες επενδύσεις, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που χρειάζεται ενίσχυση μετά από την πολυετή συρρίκνωση του.

Επίσης κατέθεσε προτάσεις για τον μηχανισμό εξομάλυνσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, με αίτημα το δικαίωμα μεταφοράς των υπερπλεονασμάτων από έτος σε έτος, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί, βασιζόμενο στην σχετική συμφωνία που υπάρχει ήδη για το οικονομικό έτος 2019.

Τέλος η Ελληνική κυβέρνηση ζητά την εξαίρεση από το υπολογιζόμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα, του κονδυλίου του προϋπολογισμού για τις μεταναστευτικές ροές που για το 2019 ανήλθε στα 200 εκατ. ευρώ. Δηλαδή ζητά να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό του πλεονάσματος, οι δημόσιες δαπάνες που κατευθύνθηκαν εκτάκτως για την επίλυση του διογκωμένου προσφυγικού προβλήματος, λόγω των αυξημένων και εκτός ελέγχου μεταναστευτικών ροών.

Για το γνωστό αίτημα της μείωσης των πλεονασμάτων από το 2021 και μετά η κυβέρνηση ετοιμάζει μια ειδική έκθεση, μέσω μιας νέας ανάλυσης της βιωσιμότητας του χρέους. Και αυτό διότι όλοι γνωρίζουμε ότι το πλεόνασμα, έτσι όπως έχει θεσμοθετηθεί, κατευθύνεται στην αποπληρωμή του χρέους και μόνον. Οπότε οποιαδήποτε μεταβολή του ποσοστού του πλεονάσματος, περνάει μέσα από την επικαιροποίηση της βιωσιμότητας και της εξυπηρέτησης του χρέους. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να μειωθεί το ποσοστό του πλεονάσματος από το 3,5% στο 2%-2,5% του ΑΕΠ, από το 2021 και μετά. 

Για το θέμα της περαιτέρω μείωσης των συντελεστών του ΕΝΦΙΑ, μεσοσταθμικά κατά 8%, ώστε να καλυφθεί το συνολικό 30% που έχει υποσχεθεί ο πρωθυπουργός και για το θέμα της μείωσης έως κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης, η κυβέρνηση δεν βιάζεται στην παρούσα φάση να θέσει το θέμα στους θεσμούς. Περιμένει την εκτέλεση του προϋπολογισμού και τα αποτελέσματα του κλεισίματος του πρώτου τριμήνου. Αν διαπιστώσει μια προφανή υπέρβαση των στόχων που έχουν τεθεί, τότε θα θέσει το θέμα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Είναι μια από τις λίγες φορές που η κυβέρνηση έχει να επιδείξει χειροπιαστά αποτελέσματα και να παρουσιάσει τις δικές της προτάσεις. Έχει αλλάξει πλέον η στάση της Ελλάδας, η οποία έχει αναλάβει τις πρωτοβουλίες που απαιτούνται στα πλαίσια τήρησης των δεσμεύσεων της προς τους δανειστές, για την αλλαγή της πορείας της οικονομίας και της κοινωνίας.

Ο αρθρογράφος είναι οικονομικός αναλυτής, με ειδίκευση στο σχεδιασμό σύνθετων επενδυτικών στρατηγικών.

Αποποίηση Ευθύνης : Το περιεχόμενο της στήλης, είναι καθαρά ενημερωτικό και πληροφοριακό και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση επενδυτική συμβουλή, ούτε υποκίνηση για συμμετοχή σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Ο αρθρογράφος δεν ευθύνεται για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.