Τα δύο πρόσωπα του σεξισμού: Αποκλεισμός και εκμετάλλευση

Τα δύο πρόσωπα του σεξισμού: Αποκλεισμός και εκμετάλλευση

Της Sarah Skwire*

Όχι πάλι τα ίδια!

Ο αντιπρόεδρος Mike Pence δεν θα συναντά μόνος του γυναίκες.

Στο μεταξύ, τύποι σαν τον Donald Trump και τον Harvey Weinstein δεν μπορούν να κρατηθούν ώστε να μην απλώνουν τα χέρια τους.

Το 2017 είναι η χρονικά των αυστηρών διπόλων. Οι ρόλοι των γυναικών δεν αποτελούν εξαίρεση.

Το στρατόπεδο του Pence θα ήθελε οι γυναίκες να μένουν σε κάποιου είδους επαγγελματικό γυναικωνίτη αποκομμένες από ουσιαστική πρόσβαση στην επιρροή του κοινού και στην εξουσία καθώς είναι υπερβολικά ηθικώς επικίνδυνο να συναναστρέφεται κανείς με γυναίκες ισότιμα. Ο Trump και ο Weinstein θα ήθελαν οι γυναίκες να βγουν μπροστά - αρκεί να δείχνουν πολύ κρέας και να επιτρέπουν το χούφτωμα - αλλά μόνο ως σύμβολα της αρρενωπής τους ισχύος και επιτυχίας.

Γυναίκες του 2017, ποιον από τους δύο ρόλους θέλετε; Μπορείτε να διαλέξετε έναν. Ή μάλλον, οφείλετε να διαλέξετε έναν. Έτσι έχουν τα πράγματα εν έτει 2017.

Δεν λέω κάτι το περίπλοκο. Δεν υπάρχει κάτι που χρήζει ανάλυσης. Το να επισημαίνει κανείς τη φύση αυτού του προβλήματος δεν συνιστά καν κάποιον στοιχειώδη φεμινισμό - είναι ένας διορθωτικός φεμινισμός για τους ανθρώπους που δεν είναι σίγουροι αν οι γυναίκες θα έπρεπε να έχουν δικαίωμα ψήφου ή να μαθαίνουν ανάγνωση.

Μπορούμε να πούμε ότι είναι διορθωτικός, καθώς ο παρατηρήσεις που κάνουν εδώ και αιώνες οι κλασικοί φιλελεύθεροι για τις γυναίκες φαίνονται ξανά επίκαιροι.

Στο δοκίμιο της “Το δικαίωμα ψήφου των γυναικών” (The Enfrachisement of Women), του 1851, η Harriet Taylor γράφει: “Όταν όμως ρωτάμε γιατί η ύπαρξη του μισού της ανθρώπινης φυλής θα πρέπει να είναι απλώς βοηθητική προς το άλλο μισό - γιατί η κάθε γυναίκα θα πρέπει να είναι ένα απλό προσάρτημα κάποιου άνδρα… ο μόνος λόγος που μπορεί να μας δοθεί είναι γιατί έτσι αρέσει στους άνδρες. Τους είναι ευχάριστο να ζουν για τους εαυτούς τους και οι γυναίκες για τους άνδρες: και αυτές τις ποιότητες και την συμπεριφορά των υπηκόων που είναι ευχάριστες στους ηγεμόνες,, καταφέρνουν για πολύ καιρό να κάνουν τους υπηκόους να τις θεωρούν ως αρμόζουσες”.

Αυτό το απόσπασμα περιγράφει εξίσου εναργώς την παγίδα που περικυκλώνει τις γυναίκες του 21ου αιώνα όσο και οτιδήποτε που δημοσιεύθηκε χθες. [Για όσους από σας διαβάζουν αυτό το άρθρο και επισημαίνετε ότι δεν είναι όλοι οι άνδρες το ίδιο ή ετοιμάζεστε να γράψετε κάποιο σχόλιο που θα υπογραμμίζει ότι και οι άνδρες μπορούν να υποστούν, και υφίστανται, παρενόχληση και αντικειμενοποίηση, σας παρακαλώ να αντικαταστήσετε στο σχόλιο της Taylor τη λέξη “άνδρες” με τη φράση “άνθρωποι με εξουσία, και τη λέξη “γυναίκες” με τη φράση “άνθρωποι με λιγότερη εξουσία”]. Αυτοί που πιστεύουν ότι οι γυναίκες πρέπει να απομονώνονται από τους άνδρες γιατί παρουσιάζουν υπερβολικά πολλούς επικίνδυνους πειρασμούς, ή αφορμές για φήμες μπορεί να φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν τις γυναίκες διαφορετικά από όσους πιστεύουν ότι οι γυναίκες είναι σπουδαίες αρκεί οι ίδιοι να μπορούν να τις συμπεριφέρονται σαν λούνα παρκ. Αλλά στην πραγματικότητα όλοι αυτοί κάνουν αυτό που είπε η Taylor πριν από σχεδόν 170 χρόνια - αντιμετωπίζουν τις γυναίκες ως βοηθητικές προς στους άνδρες.

Φυσικά έχει σημασία το γεγονός ότι τύποι σαν τον Weinstein είναι σεξουαλικά αρπακτικοί, ενώ τύποι σαν τον Pence απλώς ζητούν τον αποκλεισμό των γυναικών. Το πρώτο είναι παράνομο. Το δεύτερο είναι μόνο αποκρουστικό.

Ευτυχώς, υπάρχει μια λύση και για τα δύο την οποία διατύπωσε η Mary Wollstonecraft το 1792: “Σκεφτείτε τις γυναίκες υπό το λαμπρό φως των ανθρώπινων πλασμάτων που, όπως και οι άνδρες, ήρθαν στη γη για να ξεδιπλώσουν τις ικανότητές τους”.

Μην τις απομονώνετε πίσω από κλειδωμένες πόρτες, ούτε και να τις χουφτώνετε εκεί.

Αντιμετωπίστε τις ως ανθρώπινα πλάσματα που έχουν τις δικές τους ικανότητες να ξεδιπλώσουν και τους δικούς τους σκοπούς να επιδιώξουν.

Σίγουρα θα μπορούσαμε να το έχουμε πετύχει αυτό μέχρι σήμερα. Άλλωστε, έχουμε 2017.

--

Η Sarah Skwire είναι senior fellow του Liberty Fund Inc., ποιήτρια και συγγραφέας του εγχειριδίου γραφής Writing with a Thesis.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στα αγγλικά στις 12 Οκτωβρίου 2017 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του libertarianism.org και τη συνεργασία του ΚΕΦΙΜ “Μάρκος Δραγούμης”.