Μια καλύτερη εξήγηση για το χάσμα μεταξύ των φύλων

Μια καλύτερη εξήγηση για το χάσμα μεταξύ των φύλων

Του Alex Tabarrok

Σε μια προηγούμενη ανάρτησή μου με τίτλο "Do Boys Have a Comparative Advantage in Math and Science?" (Έχουν όντως τα αγόρια ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στα μαθηματικά και τις επιστήμες;) επισήμανα στοιχεία που καταδεικνύουν ότι τα αγόρια έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στα μαθηματικά γιατί είναι πολύ χειρότερα από τα κορίτσια στην ανάγνωση. (Τα αγόρια δεν έχουν μεγάλο απόλυτο πλεονέκτημα στα μαθηματικά). Αν οι άνθρωποι εξειδικεύονται στο πεδίο όπου έχουν προσωπικό συγκριτικό πλεονέκτημα, αυτό μπορεί εύκολα να οδηγήσει στο αποτέλεσμα περισσότερα αγόρια απ' ό,τι κορίτσια να εισάγονται σε σχολές μαθηματικών ακόμη κι αν τα κορίτσια είναι εξίσου ή και περισσότερο ταλαντούχα. Όπως έγραψα παλαιότερα:

“Σκεφτείτε τι συμβαίνει ότι λέμε στους μαθητές: Κάνε αυτό στο οποίο είσαι καλύτερος! Χονδρικά, η κατάσταση θα εξελιχθεί ως εξής: τα κορίτσια θα πουν: 'Πήρα 20 στην Ιστορία και τα Αγγλικά και 18 στη Φυσική και τα Μαθηματικά, οπότε θα πρέπει να ακολουθήσω τα ισχυρά μου σημεία και να εξειδικευθώ σε δεξιότητες που μοιάζουν με αυτές της Ιστορίας και των Αγγλικών'. Τα αγόρια θα πουν: 'Πήρα 18 στη Φυσική και τα Μαθηματικά και 16 στην Ιστορία και τα Αγγλικά, συνεπώς θα πρέπει να ακολουθήσω τα ισχυρά μου σημεία και τα κάνω κάτι που σχετίζεται με τη Φυσική και τα Μαθηματικά”.

Ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που αφορά το φύλο

Ένα νέο επιστημονικό άρθρο στο PNAS από τον Thomas Breda και την Clotilde Napp τεκμηριώνει περαιτέρω την υπόθεση του συγκριτικού πλεονεκτήματος. Οι Breda και Νapp εξετάζουν την πρόθεση περίπου 300.000 μαθητών ανά τον κόσμο που έδωσαν τον διαγωνισμό PISA να σπουδάσουν μαθηματικά.

“Ο διαγωνισμός PISA2012 περιλαμβάνει ερωτήματα που αφορούν την πρόθεση να ακολουθήσει κανείς σπουδές και σταδιοδρομίες εντατικές ως προς τα μαθηματικά. Αυτές οι προθέσεις μετριούνται μέσω μιας σειράς πέντε ερωτήσεων που ζητούν από τους μαθητές να απαντήσουν αν είναι πρόθυμοι (α) να μελετήσουν εντατικότερα μαθηματικά έναντι των μαθημάτων Αγγλικών/ανάγνωσης, (β) να πάρουν περαιτέρω μαθήματα μαθηματικών έναντι Αγγλικών/ανάγνωσης αφού τελειώσουν το σχολείο, (γ) να επιδιώξουν ένα πτυχίο μαθηματικών έναντι ενός πτυχίου επιστημών στο πανεπιστήμιο, (δ) να επιλέξουν ένα μέγιστο αριθμό μαθημάτων μαθηματικών έναντι επιστημών, και (ε) να επιδιώξουν μια σταδιοδρομία που περιλαμβάνει μαθηματικά έναντι επιστημών. Ο κύριος δείκτης μας ως προς τις προθέσεις περί τα μαθηματικά κατασκευάζεται από αυτά τα πέντε ερωτήματα και είναι είναι διαθέσιμος για πάνω από 300.000 μαθητές. Καταγράφει την επιθυμία για μαθηματικά έναντι τόσο της ανάγνωσης, όσο και άλλων επιστημών”.

Το πόρισμά τους είναι ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα (η ικανότητα στα μαθηματικά σε σχέση με την αντίστοιχη στην ανάγνωση) εξηγεί καλύτερα τις προθέσεις περί τα μαθηματικά απ' ό,τι η πραγματική ικανότητα στα μαθηματικά ή την ανάγνωση. Ακόμη, το συγκριτικό πλεονέκτημα είναι καλύτερος προβλεπτικός δείκτης των προθέσεων περί τα μαθηματικά απ' ό,τι η πρόσληψη περί της ικανότητας στα μαθηματικά (οι γυναίκες έχουν την εικόνα ότι η ικανότητά τους στα μαθηματικά είναι χαμηλότερη από την πραγματική απ' ό,τι η εικόνα που έχουν οι άνδρες για τους εαυτούς τους, αλλά το αποτέλεσμα της πρόσληψης είναι λιγότερο σημαντικό απ' ό,τι του συγκριτικού πλεονεκτήματος). Σε ένα άλλο σύνολο δεδομένων, οι συγγραφείς καταδεικνύουν ότι οι προθέσεις περί τα μαθηματικά προβλέπουν την εκπαίδευση στα μαθηματικά.

Ακολουθήστε το χρήμα

Έτσι, ολοένα και περισσότερα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η υπερεκπροσώπηση των αρρένων στα πεδία STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά) ίσως πλαισιώνεται καλύτερα ως υποεκπροσώπηση των αρρένων στα πεδία της ανάγνωσης, και αυτό το τελευταίο οφείλεται στις σχετικά χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση μεταξύ των αρρένων.

“Καθώς το χάσμα των φύλων στις επιδόσεις στην ανάγνωση είναι πολύ μεγαλύτερο απ' ό,τι στις επιδόσεις στα μαθηματικά, οι σχεδιαστές πολιτικής μπορεί να θελήσουν να εστιάσουν κυρίως στη μείωση του πρώτου. Η συστηματική ενισχυμένη διδασκαλία σε όσους, κυρίως άρρενες, έχουν χαμηλές επιδόσεις στην ανάγνωση, θα ήταν για παράδειγμα ένας τρόπος να βελτιωθούν αυτές οι επιδόσεις των αγοριών. Ένας περιορισμός αυτής της προσέγγισης όμως, είναι ότι θα περιορίσει το χάσμα μεταξύ των φύλων στα πεδία που βασίζονται έντονα στα μαθηματικά κυρίως ωθώντας περισσότερα αγόρια στις ανθρωπιστικές επιστήμες, και μειώνοντας έτσι το ποσοστό των μαθητών των δύο φύλων συνολικά που επιλέγουν τα μαθηματικά”.

Οι συγγραφείς της έρευνας δεν το διατυπώνουν τόσο ωμά, αλλά μια άλλη προσέγγιση είναι να σταματήσουμε να λέμε στους ανθρώπους να κάνουν αυτό στο οποίο είναι καλοί και να τους λέμε αντιθέτως να κάνουν αυτό που πληρώνει καλά. Τα πεδία STEM αμείβουν καλύτερα από τις ανθρωπιστικές επιστήμες κι έτσι, αν οι άνθρωποι ακολουθούσαν αυτή τη συμβουλή, περισσότερες γυναίκες θα τα ακολουθούσαν. Πιστεύω ότι τα θετικά αποτελέσματα διάχυσης της εκπαίδευσης είναι μεγαλύτερα στα πεδία STEM και συνεπώς αυτή η προσέγγιση θα ωφελούσε και την κοινωνία. Λιγότερο ξεκάθαρο είναι το αν θα ωφελούσε εξίσου και τις γυναίκες.

Αναδημοσίευση από το Marginal Revolution.

--

O Alex Tabarrok είναι καθηγητής οικονομικών στο George Mason University. Αρθρογραφεί στο μπλογκ Marginal Revolution με τον Tyler Cowen. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στις 2 Οκτωβρίου 2019 και παρουσιάζεται στα ελληνικά με την άδεια του Foundation for Economic Education και τη συνεργασία του ΚΕΦίΜ - Μάρκος Δραγούμης.