Θα δώσει τη λύση στην αγορά η ηλεκτροκίνηση;

Θα δώσει τη λύση στην αγορά η ηλεκτροκίνηση;

Αναπόφευκτα επηρεασμένη από την πανδημία του Covid-19, η αγορά αυτοκινήτου, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, αφού μέτρησε τις εαρινές απώλειές της έδειξε σοβαρά σημάδια ανάκαμψης το καλοκαίρι, με ηλεκτροκίνητα μοντέλα και SUV κάθε μεγέθους να συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Η συνέχεια εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το πόσο ισχυρό θα είναι το δεύτερο κύμα του κορoνοϊού.

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου σε σχέση με το 2019. Η μεγαλύτερη πτώση σημειώνεται στην κορύφωση της πανδημίας, τον Απρίλιο. Ενώ η συνολική μείωση από την αρχή της χρονιάς μέχρι και τον Αύγουστο φτάνει το -32% (πηγή: ACEA)

Καθώς περιμένουμε από μέρα σε μέρα τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων για τις ταξινομήσεις του Σεπτεμβρίου και έχοντας πλέον στη διάθεσή μας τα πλήρη στοιχεία του θέρους για την Ευρώπη, μπορούμε να έχουμε μια σφαιρική εικόνα για το σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς που βρίσκεται στο -32% από την αρχή του χρόνου με 6,55 εκ. μονάδες περίπου, έναντι των 9,79 εκ. του 2019 (στοιχεία ACEA)*

Η εντυπωσιακή αυτή μείωση έχει να κάνει με την καταβαράθρωση της αγοράς τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, που είδαμε αγορές όπως της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Μεγ. Βρετανίας σχεδόν να μηδενίζονται με μειώσεις της τάξης του 95%! Τότε είναι αλήθεια ότι η χώρα μας, έχοντας πληγεί λιγότερο από την πανδημία, είδε την πτώση να «συγκρατείται» περίπου στο -80%. Η άνοδος της θερμοκρασίας και η επαναφορά σε μια σχετική κανονικότητα έφερε είναι αλήθεια, κάποια χαμόγελα στα πρόσωπα των ανθρώπων του αυτοκινήτου, που είδαν την αγορά να «ζεσταίνεται» το καλοκαίρι. Όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που να ανακτήσει το χαμένο έδαφος.

Η Ελλάδα δυστυχώς βρέθηκε τον Αύγουστο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αφού φτάνοντας τα σχεδόν 53.000 κομμάτια από την αρχή του χρόνου, είχαμε μείωση κατά 39,1% έναντι του περυσινού οκταμήνου που είχαν ταξινομηθεί 87.000 καινούρια αυτοκίνητα. Και αυτό παρά το ότι τον Ιούνιο η μείωση περιορίστηκε στο -37,2% και τον Ιούλιο στο -18,8%. Γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στο ειδικό βάρος των πωλήσεων σε εταιρίες rent a car, που φέτος για ευνόητους λόγους δεν προέβησαν σε προγραμματισμένες αγορές. Τον Αύγουστο το ποσοστό της μείωσης αυξήθηκε και πάλι, στο -28,6% με σχεδόν 7.000 καινούρια ΙΧ, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος «περιοριζόταν» στο -18,9% και με 769.000 κομμάτια «ισοφάριζε» σχεδόν την επίδοση του 2015.

Είναι αλήθεια ότι η μείωση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου τον Αύγουστο, σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019 είναι σε κάποιο βαθμό πλασματική, καθώς πέρυσι είχαν ταξινομηθεί εκείνο τον μήνα πολλά αυτοκίνητα που κανονικά θα “περνούσαν” στον Σεπτέμβριο. Όμως λόγω προδιαγραφών ρύπων – που από 1/1/2019 άλλαζαν - έπρεπε να «πινακιδωθούν».

Μέσα σε αυτές τις αναταράξεις πάντως, τα πάσης φύσεως «εξηλεκτρισμένα» οχήματα (στη συγκεκριμένη περίπτωση εννοούμε τόσο τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας [BEV] όσο και τα κάθε τύπου υβριδικά είτε επαναφορτιζόμενα είναι αυτά [plug in – PHEV], είτε πλήρως [full hybrid], είτε ήπια υβριδικά [mild hybrid])** κατάφεραν να βάλουν τη σφραγίδα τους αποτελώντας το 21,4% του συνόλου των πωλήσεων. Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία της εταιρίας Jato Dynamics πουλήθηκαν 188.700 «ηλεκτρικά» (BEV, PHEV κλπ.) αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη, ποσότητα που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 121% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019 και επιτρέπει στους ειδικούς αναλυτές να εκτιμούν ότι η αγορά θα ήταν σε πολύ χειρότερη θέση από τη σημερινή, χωρίς αυτές τις πωλήσεις. Σημειώστε πάντως ότι πλήρως ηλεκτρικά BEV ήταν περίπου τα μισά από αυτά τα αυτοκίνητα.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν στο οκτάμηνο η αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων στη χώρα μας αφού με 221 BEV και 420 Plug In στο 8μηνο είχαμε +108%, ενώ τον Αύγουστο το ποσοστό αυτό εκτοξεύθηκε στο 300%! Δεν ξεχνάμε ότι ξεκινήσαμε από πολύ χαμηλή βάση σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, ωστόσο αυτή η αύξηση δείχνει μια δυναμική που αναπτύσσεται και οπωσδήποτε έχει να κάνει με τα κίνητρα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Αν και φαίνεται ότι τελικά ακόμα πιο ωφελημένη θα βγει από το εν λόγω πρόγραμμα η αγορά του ηλεκτρικού ποδηλάτου (έχουν ήδη υποβληθεί αρκετές χιλιάδες αιτήσεις για ένταξη στο πρόγραμμα) κάτι που πρέπει κανείς να το δει με θετικό μάτι, καθώς έτσι πρoωθείται η βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Πωλήσεις βενζινοκίνητων, diesel και «εξηλεκτρισμένων» ΙΧ στην Ευρώπη τον Αύγουστο. Στην Ελλάδα το 56,8% των αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν ήταν βενζινοκίνητα, το 27,3% diesel, το 11,4% υβριδικά και το 2,1% πλήρως ηλεκτρικά ή PHEV.

Σημειώνουμε, τέλος, την εντυπωσιακή αύξηση του μεριδίου των SUV, που τον Αύγουστο, με σχεδόν 360.000 μονάδες έφτασε το 41% του συνόλου της ευρωπαϊκής αγοράς. Στις τρεις πρώτες θέσεις βρέθηκαν τα Peugeot 2008, Renault Captur και Volkswagen T-Roc στοιχείο που δείχνει με τη σειρά του τη στροφή των καταναλωτών προς τα μικρά SUV (κατηγορία Β-SUV) που λειτουργούν ως εναλλακτική λύση έναντι των «μικρομεσαίων» μοντέλων (Golf, Focus, Corolla, Ceed κλπ.)

*ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

** συνήθως με τον όρο ηλεκτρικά ή ηλεκτροκίνητα εννοούνται τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug In), επειδή έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν για αρκετά χιλιόμετρα αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα τους.