Στους δρόμους 740.000 αυτόνομα οχήματα

Στους δρόμους 740.000 αυτόνομα οχήματα

Του Γιάννη Παλιούρη

«Διαβάζουν» τα πάντα γύρω τους: πού τελειώνει ο δρόμος, σε τι απόσταση βρίσκεται το προπορευόμενο όχημα, με τι ταχύτητα κινείται και αν ετοιμάζεται να φρενάρει ή να επιταχύνει. Τα «έξυπνα» αυτόνομα οχήματα θα αλλάξουν τον τρόπο που μετακινούμαστε και μάλιστα πιο σύντομα απ' όσο νομίζουμε αφού έως το 2023, περίπου 740.000 «autonomous-ready» οχήματα θα «σουλατσάρουν» στους δρόμους.

Αυτό υποστηρίζει νέα έκθεση σύμφωνα με τη οποία μόνο το 2019 η παγκόσμια αγορά οχημάτων, με εξοπλισμό που θα μπορούσε να επιτρέψει την αυτόνομη οδήγηση χωρίς ανθρώπινη επίβλεψη, θα ανέλθει στις 332.932 μονάδες.  

«Δεν υπάρχουν προηγμένα αυτόνομα οχήματα εκτός του σταδίου έρευνας και ανάπτυξης που να κινούνται στους δρόμους σήμερα» αναφέρει η σχετική έκθεση. Ωστόσο σημειώνει ότι πολλά από αυτά τα οχήματα διαθέτουν το απαραίτητο υλικό, ήτοι κάμερες, ραντάρ και αποστασιόμετρα λέιζερ, για να υποστηρίξουν πλήρη αυτονομία. Τι απαιτείται; Ένα... download, μια ενημέρωση λογισμικού ώστε να αποκτήσουν ψηλότερα επίπεδα αυτονομίας. Γι' αυτό ακριβώς και χαρακτηρίζονται ως «autonomous-ready».

Οι αναλυτές προβλέπουν ότι μέχρι το 2026 το κόστος των αισθητήρων που απαιτούνται για την αυτόνομη οδήγηση θα είναι περίπου 25% χαμηλότερο από ό,τι το 2020, εξέλιξη που θα δώσει ώθηση στη υιοθέτησή τους. Σε κάθε περίπτωση, το βασικό πρόβλημα σήμερα δεν είναι η έλλειψη σχετικής τεχνολογίας αλλά η απουσία κανονισμών που θα καθορίσουν το πλαίσιο χρήσης των αυτόνομων οχημάτων.

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία είναι η αποδοχή κοινών κριτηρίων για το πότε τα αυτόνομα οχήματα είναι αρκετά ασφαλή για χρήση στο δρόμο. Και αυτό γιατί είναι δύσκολο να υπάρξουν δοκιμές ασφάλειας που να περιλαμβάνουν όλα τα πιθανά σενάρια σε ένα όχημα χωρίς οδηγό. Με άλλα λόγια δεν είναι αρκετό για ένα αυτόνομο όχημα να είναι «ελαφρώς καλύτερο» από τον άνθρωπο στα χαρτιά. Από ψυχολογική άποψη θα πρέπει να καταγράφονται σημαντικά λιγότερα ατυχήματα, ώστε να κερδηθεί η εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού.

Η αγορά αυτόνομων (μερικώς – πλήρως) οχημάτων αναμένεται να φτάσει σε αξία τα 42 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025. Ωστόσο θα γνωρίσει πραγματική έκρηξη, όταν οι μεγαλουπόλεις γίνουν «έξυπνες», όταν δηλαδή τα δίκτυα 5G και ένα πυκνό πλέγμα αισθητήρων θα τροφοδοτούν τα οχήματα με πλήθος δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο, με αξιόπιστο τρόπο, χωρίς καθυστερήσεις. 

Πιο συγκεκριμένα, το 5G θα μπορεί να υποστηρίξει χωρίς δυσκολία μεγάλο αριθμό διασυνδεδεμένων συσκευών σε μια μικρή γεωγραφικά περιοχή (π.χ. ένα στάδιο ή μια πλατεία) και υπόσχεται να μηδενίσει την καθυστέρηση – το λεγόμενο latency - που παρουσιάζουν τα σημερινά δίκτυα. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι απαραίτητα στην αυτόνομη οδήγηση, όπου κάθε εκατοστό στον δρόμο είναι το όριο μεταξύ ζωής και θανάτου.