Σε θέση απογείωσης τα ηλεκτρικά αεροπλάνα

Σε θέση απογείωσης τα ηλεκτρικά αεροπλάνα

Του Γιάννη Παλιούρη

Μπορεί η ηλεκτροκίνηση να έχει αναχθεί στο μεγάλο στοίχημα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ταυτόχρονα όμως η ιδέα των ηλεκτρικών κινητήρων κερδίζει έδαφος και στον «αέρα». Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που αρκετά projects ηλεκτρικών αεροσκαφών βρίσκονται στα σκαριά με στόχο να αποδώσουν ένα εμπορικά εκμεταλλεύσιμο μέσο τα επόμενα χρόνια.

Τελευταία εξέλιξη αποτελεί η προ ημερών ανακοίνωση της βρετανικής Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) ότι εργάζεται για την ανάπτυξη ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου αεροσκάφους, με τις πρώτες πτήσεις να πραγματοποιούνται το 2023. Το αεροσκάφος της  CAeS θα αποτελεί μετασκευή του εννιαθέσιου Britten-Norman, που ήδη χρησιμοποιείται συχνά για μικρές πτήσεις μεταξύ νησιών. Η μεγάλη διαφορά θα είναι η ενσωμάτωση ενός ηλεκτρικού συστήματος πρόωσης, που θα αναπτυχθεί με τη συνεργασία της Rolls Royce.

Το πρόγραμμα έχει λάβει επιχορήγηση ύψους 9 εκατομμυρίων λιρών στερλινών από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και οι πρώτες πτήσεις αναμένεται να συνδέσουν την ηπειρωτική Σκωτία και το αρχιπέλαγος Όρκνει. Ο Πωλ Χάτον, διευθύνων σύμβουλος της CAeS, έκανε λόγο για «πράσινη επανάσταση στις μεταφορές», και εκτίμησε ότι οι πρώτες εμπορικές πτήσεις θα μπορούσαν να ξεκινήσουν από την LoganAir, τον αερομεταφορέα της Σκωτίας, μέσα στο 2023.

Η CAeS δεν είναι η μόνη εταιρεία που ανοίγει τα φτερά της προς την «πράσινη» αεροπλοΐα. Η ισραηλινή Eviation Aircraft έχει δηλώσει ότι ο αμερικανικός αερομεταφορέας Cape Air θα είναι ο πρώτος πελάτης για το ηλεκτρικό της αεροπλάνο Alice, που θα πιστοποιηθεί το 2021.

Παράλληλα η Boeing και η JetBlue επένδυσαν πριν από λίγο καιρό ένα άγνωστο ποσό στη startup Zunum, με την υπόσχεση να έχουν κάποια στιγμή στο στόλο τους ένα πλήρως ηλεκτρικό αεροσκάφος με ωφέλιμο φορτίο έως 50 επιβάτες και εμβέλεια 1.700 χιλιόμετρα. Το σχέδιο αφορά ένα αεροσκάφος του οποίου οι ηλεκτροκινητήρες θα τροφοδοτούνται από μπαταρίες, όπως ακριβώς και τα αεροπλάνα μοντελισμού. Ωστόσο θα διαθέτει και συμβατικούς κινητήρες, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.

Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού, η Zunum θα αρχίσει τις επίγειες δοκιμές το 2019 ενώ τα πρώτα αεροσκάφη χωρητικότητας 12 επιβατών θα παραδοθούν το 2022. Τελικά, η πτήση του πρώτου ηλεκτροκίνητου αεροσκάφους 50 επιβατών θα λάβει χώρα σε περίπου 10 χρόνια.

Πέρα από τον προφανή στόχο – δηλαδή την κατασκευή ενός λειτουργικού, αξιόπιστου εναέριου μέσου – η Zunum σχεδιάζει τα αεροσκάφη της να είναι «αναβαθμίσιμα» όπως οι υπολογιστές, ενσωματώνοντας κάθε νέα τεχνολογία που θα προκύπτει με το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, τα πρώτα αεροσκάφη θα διαθέτουν υβριδική πρόωση με 80% χαμηλότερες εκπομπές αερίων σε σύγκριση με τα συμβατικά αεροπλάνα. Αλλά με την πρόοδο στην τεχνολογία των μπαταριών, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα μπορεί να αντικατασταθεί, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές αερίων στο μηδέν.

Φωτογραφία: Eviation