Ηλεκτροκίνηση και στη θάλασσα

Ηλεκτροκίνηση και στη θάλασσα

Του Γιάννη Παλιούρη

«Καθαρότερο», αποτελεσματικότερο, με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η «Ελένη» από τη Δανία είναι το πρώτο πλοίο που αποδεικνύει στην πράξη ότι η ηλεκτροκίνηση και στη θάλασσα είναι όχι μόνο εφικτή, αλλά και συμφέρουσα. Το Ellen είναι ένα πρωτοποριακό E-Ferry που συνδέει δύο νησιά της Δανίας χωρίς να εκλύει ούτε ένα γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα. Κάτι που κατέστη εφικτό χάρη στη χρήση της μεγαλύτερης μπαταρίας που κατασκευάστηκε ποτέ για θαλάσσιες μεταφορές.  

Η χρήση μπαταριών σε πλοία δεν είναι πρωτόγνωρη. Για παράδειγμα, τα υποβρύχια κινούνται με μπαταρίες που τροφοδοτούν ηλεκτροκινητήρες, αφού η λειτουργία κινητήρων εσωτερικής καύσης εν καταδύσει είναι αδύνατη. Ωστόσο το υποβρύχιο είναι ένα οπλικό σύστημα και ως τέτοιο, «δικαιολογεί» τη χρήση εξωτικών τεχνολογιών. Συνεπώς ο προβληματισμός για τη χρήση ηλεκτροκίνησης στη θάλασσα για εμπορικούς σκοπούς παρέμενε μεγάλος.

Τουλάχιστον μέχρι την έλευση της Ellen, του ισχυρότερου αμιγώς ηλεκτρικού φέρι που κατασκευάστηκε ποτέ. Η Ellen εκτελεί το δρομολόγιο μεταξύ των νησιών ?ro και Als, διανύοντας 22 ναυτικά μίλια, απόσταση επτά φορές μεγαλύτερη από αυτή που μπορεί να καλύψει ο δεύτερος στη σχετική λίστα ηλεκτρικός ανταγωνιστής.

Tώρα, γιατί η δρομολόγηση του Ellen είναι σημαντική. Γιατί πολύ απλά δεν είναι μια τεχνολογία επίδειξης αλλά ένα κανονικό, πλήρως λειτουργικό πλοίο. Έχει μήκος λίγο κάτω από 60 μέτρα, πλάτος περίπου 13 μέτρων και ταξιδεύει με ταχύτητες μεταξύ 13-15,5 κόμβων. Μπορεί να μεταφέρει 198 επιβάτες τους καλοκαιρινούς μήνες, με τη χωρητικότητα να μειώνεται στους 147 κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Μπορεί επίσης να μεταφέρει 31 αυτοκίνητα ή πέντε φορτηγά στο ανοικτό κατάστρωμα.



Το σύστημα πρόωσης αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής ισχύος 1500 kW, δηλαδή περίπου 2000 ίππων καθώς και δύο κινητήρες ελιγμών, ισχύος 250kW έκαστος. Οι τέσσερις κινητήρες παίρνουν «ζωή» από μια τεράστια συστοιχία μπαταριών, χωρητικότητας 4,3MW. To συνολικό κόστος κατασκευής της Ellen ανήλθε σε 21,3 εκατομμύρια ευρώ, με τα 15 εκατ. να προέρχονται από ευρωπαϊκά κονδύλια στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020.

Σύμφωνα με μελέτες η παγκόσμια ναυτιλία παράγει περί 1 δισεκατομμύριο τόνους διοξειδίου του άνθρακα σε ετήσια βάση. Το ποσό αυτό ισοδυναμεί με το 2,5% των ετήσιων εκπομπών CO2. Φυσικά το Ellen δεν θα ανατρέψει την κατάσταση αυτή, αφού η δρομολόγησή του θα απαλλάξει την ατμόσφαιρα από μόλις 2000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα, ετησίως. Ωστόσο θα αποτελέσει μια πλατφόρμα πάνω στην οποία θα δοκιμαστεί το κατά πόσον η σύγχρονη τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να φέρει την ηλεκτροκίνηση όχι μόνο στους δρόμους, αλλά και στις θαλάσσιες οδούς. Αρχικά σε μικρές αποστάσεις, στο μέλλον στα πέρατα των ωκεανών.