Yποχρεωτικά τα «έξυπνα» συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα από το 2022

Yποχρεωτικά τα «έξυπνα» συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα από το 2022

Του Γιάννη Παλιούρη

Την τεχνολογία επιστρατεύει η ΕΕ στην προσπάθειά της να μειώσει τους σοβαρούς τραυματισμούς και τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα. Έτσι, από το 2022 τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στην ΕΕ θα είναι υποχρεωτικά εξοπλισμένα με «ευφυή« συστήματα ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης τεχνολογίας περιορισμού ταχύτητας.

Μεταξύ άλλων από το 2022 καθίσταται υποχρεωτική η χρήση συστήματος «έξυπνου» ελέγχου ταχύτητας, καμερών και αισθητήρων, καταγραφέα δεδομένων ατυχήματος (κάτι σαν το «μαύρο» κουτί των αεροσκαφών), συστήματος προειδοποίησης του οδηγού σε περίπτωση υπνηλίας και υπέρβασης στο αντίθετο ρεύμα. Πολλά από τα παραπάνω συστήματα ήδη παρέχονται ως έξτρα ή στάνταρ εξοπλισμός σε ακριβά μοντέλα, ωστόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να καταστούν υποχρεωτικά σε αυτοκίνητα, μικρά φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία.

Σε χθεσινή της ανακοίνωση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποίησε ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ έχουν καταλήξει σε προσωρινή πολιτική συμφωνία για τα νέα μέτρα και πλέον απομένει η έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, ώστε οι νέες τεχνολογίες να εισαχθούν στα οχήματα από το 2022.

«Κάθε χρόνο, 25.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους μας», δήλωσε η αρμόδια Επίτροπος, Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, τονίζοντας ότι τα «ευφυή» συστήματα ασφαλείας θα βοηθήσουν να σωθούν πάνω από 25.000 ζωές και να αποφευχθούν τουλάχιστον 140.000 σοβαροί τραυματισμοί έως το 2038. Τελικός στόχος της ΕΕ για τις μεταφορές είναι το «Όραμα Μηδέν», σύμφωνα με το οποίο έως το 2050 η πλήρης αυτοματοποίηση της αυτοκίνησης θα οδηγήσει σε μηδενικές απώλειες ανθρώπινων ζωών στους δρόμους της Ευρώπης.

Ενδεικτικό των προθέσεων της ΕΕ είναι και το γεγονός ότι πριν λίγες ημέρες ενέκρινε το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (C-ITS) το οποίο θα υφάνει έναν τεράστιο «έξυπνο» ιστό μεταφορών, όπου οχήματα παντός είδους, σηματοδότες, δρόμοι ακόμη και πεζοί θα «συνομιλούν» μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο.

Οι νέοι κανόνες και οδηγίες της ΕΕ αποτελούν στοίχημα και για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, έναν από τους πυλώνες της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσφέρουν ήδη οχήματα με αντίστοιχες τεχνολογίες ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Volvo ανακοίνωσε ότι θα εγκαταστήσει κάμερες και αισθητήρες εντός της καμπίνας των μοντέλων της για να εντοπίζουν αν ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ και εμφανίζει διάσπαση προσοχής και μειωμένα αντανακλαστικά.

Η αυτοματοποιημένη οδήγηση θα προσφέρει επιπλέον μεγαλύτερη κινητικότητα σε ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, δύο κατηγορίες πολιτών που εκ των πραγμάτων δυσκολεύονται ή αδυνατούν να οδηγήσουν οχήματα.

Οι εξελίξεις αυτές σηματοδοτούν την ανάδυση μιας νέας, τεράστιας αγοράς που θα αναμορφώσει στο σύνολό της την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και τους επιχειρηματικούς τομείς που περιστρέφονται γύρω από αυτήν, όπως ο ασφαλιστικός κλάδος και η διαχείριση των οδικών αξόνων. Σύμφωνα με έρευνα της P&S Intelligence, η παγκόσμια αγορά «ευφυών» οχημάτων αναμένεται να φθάσει τα 156,1 δισ. δολάρια μέχρι το 2023, με ώθηση κατά κύριο λόγο από την αγορά της Ευρώπη και της Ασίας. 

Ακριβώς λόγω της υψηλής τεχνολογίας που θα ενσωματώνουν τα οχήματα αυτού του τύπου, αναλυτές δεν αποκλείουν ένα γενικευμένο disruption της αγοράς, με «παίκτες» από τον τεχνολογικό κλάδο να αποσπούν μερίδιο αγοράς από κλασσικές δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας.