Renault, Nissan (και Google) vs Uber

Renault, Nissan (και Google) vs Uber

Του Γιάννη Παλιούρη

Το κεφάλαιο αυτόνομα οχήματα έχει αρχίσει να αποκτά εξαιρετικό ενδιαφέρον, αφού σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις το μέλλον της αυτοκίνησης θα γραφτεί σε μικρό ή μεγάλο βαθμό χωρίς οδηγό. Το ενδεχόμενο αυτό φαίνεται πως λαμβάνουν σοβαρά υπόψη επιχειρηματικοί κολοσσοί από διαφορετικούς τομείς, συνάπτοντας συνεργασίες που σε άλλες εποχές θα φάνταζαν «ανάρμοστες».

Πιο πρόσφατο παράδειγμα, η συμμαχία Renault, Nissan και Waymo. Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες και η θυγατρική της Google συζητούν το ενδεχόμενο σύστασης μιας κοινοπραξίας για την ανάπτυξη και χρήση υπηρεσιών αυτόνομων μεταφορών στη Γαλλία και την Ιαπωνία, αρχικά.

Με δεδομένο το μέγεθος των εν λόγω εταιρειών, η υλοποίηση μιας τέτοιας συνεργασίας θα είχε συνέπειες για όλους τους παίκτες του κλάδου, με πρώτη και… ατυχέστερη την Uber. Η εταιρεία έχει δηλώσει σε όλους τους τόνους πως το μέλλον των μεταφορών θα είναι αυτόνομο και προσανατολίζει μεγάλο μέρος των προσπάθειών της προς αυτή την κατεύθυνση. Μάλιστα, πριν λίγες ημέρες σε συνεργασία με τη Volvo παρουσίασαν ένα πλήρως αυτόνομο XC90 το οποίο σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους είναι έτοιμο για την παραγωγή.

Στην Ιαπωνία, ένας δυνητικός ανταγωνιστής θα είναι η Monet Technologies, μια άλλη σύμπραξη, μεταξύ Toyota και Honda, με τη βοήθεια των κεφαλαίων της SoftBank Group.

Το ενδιαφέρον στην προσέγγιση Renault, Nissan και Waymo είναι ότι δεν περιορίζονται στην ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων, αλλά συζητούν για το επόμενο βήμα: την ανάπτυξη αυτόνομων υπηρεσιών μεταφορών. Η Waymo ξεκίνησε στα τέλη του περασμένου έτους να προσφέρει μια αντίστοιχη υπηρεσία στην Αριζόνα, την Waymo One, αλλά με την παρουσία ανθρώπου στο όχημα.

Πέρα από το κομμάτι της ασφάλειας, τα «έξυπνα» και τελικά τα αυτόνομα οχήματα θα οδηγήσουν σε μια διαφορετική αντίληψη για τον ρόλο του αυτοκινήτου. Το ενδιαφέρον των καταναλωτών θα μετατοπιστεί από την ιδιοκτησία στη χρήση του αυτοκινήτου σαν υπηρεσία. Το κόστος χρήσης θα μειωθεί σημαντικά ενώ σε συνδυασμό με τη δυνατότητα προγραμματισμού της καθημερινής μετακίνησης, οι μεταφορές θα επιτελούνται από κλάσμα των οχημάτων που σήμερα κατακλύζουν τις πόλεις.

Μέχρι το 2025 η Navigant Research προβλέπει ότι περισσότερα από 1,2 δισεκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως θα συνδεθούν με το περιβάλλον τους ή και μεταξύ τους. Η παγκόσμια αγορά του Intelligent Transportation System αναμένεται να φθάσει τα 66,5 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2024, δημιουργώντας μια νέα οικονομία.

Δεν είναι τυχαία άλλωστε η επιλογή της ΕΕ να καθορίσει τις εξελίξεις σε αυτό το πεδίο. Μηδέν θάνατοι και ελάχιστοι σοβαροί τραυματισμοί από τροχαία: αυτός είναι ο τελικός στόχος για το «Όραμα Μηδέν» της Ευρώπης αναφορικά με τις μεταφορές. Ένα όραμα που τίθεται σε άμεση εφαρμογή αφού πριν από λίγο καιρό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα Συνεργατικά Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (C-ITS). Οι νέοι κανόνες είναι σύμφωνοι με τις προτάσεις σχετικά με την «αυτοματοποιημένη κινητικότητα» που εισηγήθηκε η Επιτροπή Γιούνκερ και η υλοποίησή της απλώνεται έως το έτος 2050.