8ος χρόνος, ημέρα 2390η
Τετάρτη, 18 Μαΐου 2022

«meta-synthesis» της Ντένης Θεοχαράκη στην Γκαλερί Ευριπίδης

«meta-synthesis» της Ντένης Θεοχαράκη στην Γκαλερί Ευριπίδης

Το τοπίο σε πρώτο πλάνο θέτει η Ντένη Θεοχαράκη στη νέα της έκθεση ζωγραφικής «meta-synthesis», η οποία εγκαινιάζεται απόψε στην Γκαλερί Ευριπίδη.

Τα έργα της αντλούν την έμπνευση και τη θεματολογία τους από τη γνωριμία της με πολιτισμούς της Άπω Ανατολής και συγκεκριμένα από οπτικά ερεθίσματα και συναισθηματικές παραστάσεις που απεκόμισε ταξιδεύοντας στην Καμπότζη, το Λάος αλλά και την Ιαπωνία και την Κίνα.

Στη νέα της έκθεση ζωγραφικής η Ντένη Θεοχαράκη εστιάζει στην απόδοση του εσωτερικού κάλλους που ενυπάρχει στη φύση. Η απεικόνιση ξεκινά από μια εσωτερική θεώρηση της πραγματικότητας, η οποία εξωτερικεύεται μέσα από την ζωγραφική διαδικασία, με συνέπεια και αυτοπειθαρχία, είτε μέσω της μελάνης πάνω σε χειροποίητο χαρτί, είτε με μικτά υλικά σε μουσαμά, δέρμα ή ξύλο.

Η «meta-synthesis», αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης δουλειάς της, «macro-micro cosmos» και χαρακτηρίζεται από τον απόλυτο σεβασμό στη φύση, αλλά και στον ίδιο τον άνθρωπο. Συνθέσεις δουλεμένες σε ασπρόμαυρες επιφάνειες ιαπωνικού και κινεζικού χαρτιού, των οποίων η συνολική τεχνική αποπνέει, όπως και αυτή των χρωματικών της συνθέσεων, μία αίσθηση περίτεχνης φυσικότητας.

Όπως αναφέρει στο εισαγωγικό κείμενο του καταλόγου της έκθεσης η Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης:

«Εικόνες ακατάστατες στην αρχή, αργότερα ισορροπημένες μεταφορές και μετωνυμίες του φυσικού περιβάλλοντος που την έθελξε. Εικόνες που δεν είναι τυχαίες 'αρπαγές' του βλέμματος. Περισσότερο από άλλες, ανάγονται σε έναν φανερό ή έστω κρυφό διάλογο με την αισθητική σκέψη της Άπω Ανατολής» ενώ παρατηρώντας και εξετάζοντας το χρώμα, το καινούργιο στοιχείο στη σημερινή δουλειά της ζωγράφου, επισημαίνει: «Με τα νέα της υλικά, κυρίως το χρώμα, τοποθετείται σε έναν νέο ενδιαφέροντα άξονα για την εξίσου με το σχέδιο παραμελημένη τοπιογραφία στην εποχή μας, με διατυπώσεις γεμάτες κίνηση, ενέργεια, έμπνευση και ανησυχία».

Καταλήγοντας, η κα Κασιμάτη συμπεραίνει ότι: «Στη μετα-μεταμοντέρνα εποχή μας, μέσα στην απεχθή ρευστότητα της «δημιουργικής ασάφειας», η διατύπωση μιας έντονα εξατομικευμένης εικαστικής γλώσσας δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση για να γίνει η μετάβαση πειστική. Απαιτεί απομόνωση, συγκρότηση και έντονη αυτοπεποίθηση για να ερμηνευθεί το νέο επίτευγμα με έναν πρόσφορο τρόπο, να καταστεί «φυσικό» και εν-διαφέρον μέσα στον εικαστικό χώρο. Η Ντένη Θεοχαράκη μας δίνει όμως το χέρι για να περιπλανηθούμε μαζί της σε έναν μοναχικό κόσμο, σε έναν κόσμο που έπλασε με απέραντη υπομονή, θέληση, κατανόηση, καταθέτοντας –όχι πάντα φανερά– τις δικές της δύσκολες αλλά πάντως λυτρωτικές προτάσεις. Η οπτική απόλαυση εννοείται ότι θα μας αποζημιώσει».

Λίγα λόγια για την καλλιτέχνιδα

Η Ντένη Θεοχαράκη γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Eίναι πτυχιούχος του Tμήματος Οικονομικών Επιστημών της Σχολής Οικονομικών & Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου MBA με ειδίκευση στα Χρηματοοικονομικά, από το Stern Business School of New York University.  Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (2006-2011) με δάσκαλο τον Γιάννη Ψυχοπαίδη στην ζωγραφική και τον Μανώλη Μπαμπούση στη φωτογραφία. Μέσα από τη γνωριμία της με μακρινούς πολιτισμούς, αναζητεί νέα οπτικά ερεθίσματα και συναισθηματικές παραστάσεις τις οποίες και μεταφέρει στη ζωγραφική της.

Εκτός από την ατομική που φιλοξενεί από απόψε η Γκαλερί Ευριπίδη, έχει κάνει ακόμη μία ατομική έκθεση στην Γκαλερί έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου, με τίτλο "macro-micro-cosmos" (2013). Επιπλέον, έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις: στο γαλλικό οίκο δημοπρασιών Piasa (2015), στην Art-Athina 2014, στην έκθεση αποφοίτων Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας σε επιμέλεια Μιχάλη Μανουσάκη (2014), "Μιλώντας για το μέλλον" σε επιμέλεια Ίριδας Κρητικού στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (2013), "12 Νέοι Εικαστικοί Καλλιτέχνες VI" στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (2011), "ImagINation, Εργαστήριο Φωτογραφίας Α.Σ.Κ.Τ. – περιοδικό Μητροπολιτικές Ιστορίες" σε επιμέλεια Μανώλη Μπαμπούση (2011), "Με Ασβέστη και Θάλασσα - Εικαστικές προσεγγίσεις στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, Έκθεση Ζ' Εργαστήριο Ζωγραφικής Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας" σε επιμέλεια Γιάννη Ψυχοπαίδη στο Σπίτι της Κύπρου (2011), "6η Biennale Φοιτητών Ανωτάτων Καλών Τεχνών Ελλάδας" στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης (2011), "Εξορίες-Μνήμες από το Παρόν, Έκθεση Ζ'' Εργαστηρίου Ζωγραφικής ΑΣΚΤ Αθήνας" στο Σπίτι της Κύπρου (2010), Athens Photo-Festival 2008 και 20ή Photo-Biennale Θεσσαλονίκης (2008)

 

Διάρκεια έκθεσης: 11 Μαΐου - 3 Ιουνίου 2017

Περισσότερες πληροφορίες: www.evripides-art.gr