Τουρισμός: Μπροστάρης στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας

Τουρισμός: Μπροστάρης στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Τη νέα ολιστική προσέγγιση της μεγάλης βιομηχανίας της χώρας, του τουρισμού, μέσα από την εστίαση στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην ποιότητα, στην αύξηση εσόδων αλλά και την ανάδειξη όλων των επιμέρους πλεονεκτημάτων ολόκληρης της Ελλάδος και όχι μόνο των πέντε περιφερειών που ελέγχουν το 87% της τουριστικής κίνησης εξήγγειλε χθες το υπουργείο τουρισμού σε συνεργασία με τον ΕΟΤ.

«Δίνουμε το έναυσμα της στροφής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στη βιώσιμη, ποιοτική, πολυσχιδή τουριστική ανάπτυξη. Αυτό το ταξίδι θέλει χρόνο, επιμονή, στρατηγική στόχευση. Έχουμε την ομάδα, τη θέληση και έχουμε αποδείξει πόσο αποτελεσματικοί είμαστε. Ξεκινάμε».

Με αυτά τα λόγια ο Υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης έκλεισε τη συνέντευξη Τύπου του Υπουργείου Τουρισμού, που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα «Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή», και στην οποία εκτός από τον Υπουργό συμμετείχαν ο Υφυπουργός Τουρισμού, Μάνος Κόνσολας και η Πρόεδρος του Ε.Ο.Τ. Άντζελα Γκερέκου.

Ο Υπουργός Τουρισμού παρουσίασε τους στρατηγικούς στόχους του ελληνικού τουρισμού για το 2020, «που απώτερο σκοπό έχουν τη μεγιστοποίηση των ωφελειών για τον κλάδο και την εθνική οικονομία γενικότερα».

Οι στόχοι, όπως είπε ο κ. Θεοχάρης, αφορούν στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, με τον εμπλουτισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών και τη βελτίωση της ποιότητας, στην ενίσχυση της προστιθέμενης αξίας στον τουρισμό, με την αναβάθμιση του επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων των ανθρώπων που παράγουν το τουριστικό προϊόν και την προώθηση του ελληνικού τουριστικού brand και της εικόνας της χώρας.

Για το 2019 ο υπουργός τόνισε ότι ήταν μια πολύ καλή χρονιά, παρά τις αρνητικές αρχικές εκτιμήσεις, παρά τις διεθνείς αναταράξεις λόγω της Thomas Cook και παρά τις εκλογές.

Για το 2020 έθεσε ως προτεραιότητα την διψήφια αύξηση των εισπράξεων (10%), την μονοψήφια αύξηση των αφίξεων (5%), τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου μέσω αύξηση αφίξεων τους μήνες Απρίλη, Μάη, και Σεπτέμβρη, Οκτώβρη, αλλά και την αύξηση στις διανυκτερεύσεις κατά 5%.

Ο κ. Θεοχάρης αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι το μέσο έσοδο ανά τουρίστα στην Ελλάδα είναι μικρότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου κατά 70%. Στην Ελλάδα η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη κάθε επισκέπτη είναι περίπου στα 570 δολάρια, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι στα 800 δολάρια. «Είμαστε 13οι στον κόσμο σε αφίξεις, αλλά 23οι σε έσοδα. Αυτό, πρέπει να αλλάξει» τόνισε συμπληρώνοντας ότι «στόχος είναι έως το 2023 να ξεπεράσουμε τα 20 δισ. έσοδα από τον τουρισμό».

Μ. Κόνσολας: Λίαν ελπιδοφόρα τα στοιχεία

Ο Υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας, επεσήμανε ότι η τελική εκτίμηση προβλέπει το 2019 να κλείσει με έσοδα 18,145 δισ. ευρώ, με το ποσό της αύξησης να κινείται στο 12,6%, αφού τα έσοδα το 2018 είχαν κλείσει στα 16,11 δισ. ευρώ. Και όλα αυτά, παρά τις αναταράξεις που προκλήθηκαν λόγω της Thomas Cook.

Τόνισε ότι η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων και η καλή πορεία του τουρισμού, συνέβαλε στο να υπερβεί η οικονομία μας το όριο του 2% στο ρυθμό ανάπτυξης για το 2019. Οι χώρες «αιμοδότες» του τουριστικού συναλλάγματος προήλθαν κατά κύριο λόγο από την Ε.Ε. που είναι η κύρια αγορά της Ελλάδος. Η Γερμανία συνεισέφερε με 2,5 δισ. ευρώ, η Βρετανία, με 2,3 δισ. Ευρώ, ενώ τρίτη χώρα είναι οι ΗΠΑ με 1 δισ. ευρώ.

Χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι για πρώτη φορά, το 2019, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη κάθε επισκέπτη στη χώρα μας ήταν αυξημένη κατά 12,3%, φτάνοντας τα 559 ευρώ από 498 ευρώ που ήταν το 2018 ενώ αναφέρθηκε και στην άνοδο της κρουαζιέρας με δεδομένο ότι οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε 43 λιμάνια της χώρας ανήλθαν το 2019 στις 3.899 έναντι 3.410 κρουαζιεροπλοίων το 2018, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό ανόδου 14,34%.

Αντίστοιχη αύξηση καταγράφηκε και στον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας, που ανήλθαν στις 5.537.500 για το 2019 έναντι 4.788.642 επιβατών το 2018, με το ποσοστό ανόδου να φτάνει στο 15,64%.

Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε, η τουριστική ανάπτυξη συνέχισε και το 2019 να αποτελεί προνόμιο συγκεκριμένων περιοχών της χώρας, με πέντε περιφέρειες (Νότιο Αιγαίο, Κεντρική Μακεδονία, Κρήτη, Αττική και Ιόνια νησιά) να συγκεντρώνουν το 87% της τουριστικής κίνησης αλλά και την μερίδα του λέοντος από άποψη εσόδων.

Για τον λόγο αυτό μάλιστα, όπως διευκρίνισε ο κ. Κόνσολας συστάθηκε και το περιφερειακό συμβούλιο τουρισμού, το οποίο σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση θα εκπονήσει σχέδιο για την αξιοποίηση και των λοιπών περιφερειών της χώρας.

Ο κ. Κόνσολας τόνισε ότι εντολή του Πρωθυπουργού αλλά και πρόσταγμα των καιρών είναι η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης που θα πρέπει να καταστεί συμβατή με τις προκλήσεις του μέλλοντος και να μετατραπεί σε υπεραξία για τον τουρισμό μας. Με βάση αυτή την εντολή, ολοκληρώθηκε η διαμόρφωση ενός νέου νόμου-πλαίσιου για την τουριστική εκπαίδευση σε ό, τι αφορά στις δομές του Υπουργείου Τουρισμού, τον οποίο ο κ. Κόνσολας χαρακτήρισε ως την πιο σημαντική μεταρρυθμιστική προσπάθεια που έχει γίνει στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης.

Άντ. Γκερέκου: Ο ΕΟΤ εξελίσσεται σε σύγχρονο οργανισμό marketing

Η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κα Άντζελα Γκερέκου αναφέρθηκε στο μετασχηματισμό του ΕΟΤ σε ένα σύγχρονο ψηφιακό Οργανισμό, στην έγκαιρη έναρξη της διαφημιστικής καμπάνιας φέτος, στο άνοιγμα σε νέες αγορές – στόχους, και στις συντονισμένες ενέργειες που γίνονται για τη μεγιστοποίηση των ήδη θετικών αποτελεσμάτων στον ελληνικό τουρισμό.

Για πρώτη φορά έτρεξε από τον Ιανουάριο η νέα καμπάνια της χώρας με σύνθημα "Always In Season", ενώ η κα Γκερέκου στάθηκε στην ανάγκη μετασχηματισμού του οργανισμού σε έναν οργανισμό marketing που με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία θα προβάλλει την Ελλάδα στις αγορές του κόσμου. Για το λόγο αυτό προωθείται και η αναβάθμιση του Visit Greece.

Ακόμη επισήμανε ότι πλέον η Ελλάδα καλείται να κινηθεί στο δρόμο της βιωσιμότητας σε κάθε πτυχή της οικονομίας, και Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη σημαίνει ξεκάθαρα σταθερή αύξηση στα έσοδα και στον αριθμό των διεθνών επισκεπτών με ταυτόχρονη προώθηση και εφαρμογή πρακτικών βιωσιμότητας σε όλη την τουριστική διαδικασία.

Παρουσιάζοντας τους στόχους marketing, ανάφερε μεταξύ άλλων ότι περιλαμβάνουν: την αύξηση της τουριστικής δαπάνης ανά επισκέπτη με ταυτόχρονη αύξηση των άμεσων τουριστικών εσόδων, και την ενίσχυση roadshows με ανάδειξη τοπικών χαρακτηριστικών, κάθε φορά, σε χώρες στόχους σε συνεργασία με tour operators και έξυπνες συνεργατικές προσπάθειες.

Τέλος, ο κ. Θεοχάρης προανήγγειλε και τη μεταστέγαση των υπηρεσιών του υπουργείου Τουρισμού και τη συστέγαση με τις αντίστοιχες του ΕΟΤ σε κτίριο στην περιοχή της Ομόνοιας, και συγκεκριμένα εκεί που στεγαζόταν το ξενοδοχείο "Ambassadeurs", το οποίο μετά έγινε το παλιό Εφετείο Αθηνών. Γεγονός που θα εξασφαλίσει ετήσια εξοικονόμηση πόρων του δημοσίου της τάξεως του 1,8 εκατ. ευρώ.