Ύστατη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ για υπονόμευση της συναίνεσης

Ύστατη προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ για υπονόμευση της συναίνεσης

Του Αλεξάνδρου Διαμάντη

Με προσχηματικά επιχειρήματα, στο παρά πέντε της διαδικασίας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να υπονομεύσει τη διακομματική συναίνεση στο ζήτημα της ψήφου των Ελλήνων του Εξωτερικού και να θέσει προσκόμματα παρά τον φόβο της απομόνωσης και τον κίνδυνο να μείνουν με τον… μουντζούρη στα μάτια του απόδημου Ελληνισμού.

Η σκληρή εναντίον της ψήφου των απόδημων διαρροή του Αλ. Τσίπρα από τη Νίκαια δείχνει ότι πιθανών προετοιμάζουν ένα ηχηρό «όχι», αν και στους διαδρόμους της Βουλής ο Γ. Κατρούγκαλος ερωτηθείς  για το αν οι αλλαγές που ζητά θεωρούνται κόκκινη γραμμή, απάντησε «θα δούμε». Δηλαδή, δεν αποκλείεται από την στιγμή που υπάρξει πλήρης συμφωνία των υπόλοιπων κομμάτων και ο ΣΥΡΙΖΑ να κάνει μια νέα κωλοτούμπα, μπροστά σε ένα ακόμη φιάσκο. Όλα, πάντως, θα ξεκαθαρίσουν την ερχόμενη Δευτέρα, στην ψηφοφορία που θα διεξαχθεί αργά το μεσημέρι και αφού νωρίτερα οι πολιτικοί αρχηγοί τοποθετηθούν. Προς ώρας, βέβαια, το σενάριο το άρθρο 34 του Συντάγματος να ψηφιστεί από 300 βουλευτές βρίσκεται στον αέρα.

Ένα δεύτερο ζήτημα, στο οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ, έχει επενδύσει και μέσω του Αλ. Τσίπρα είναι η περιβόητη ερμηνευτική δήλωση για το άρθρο 86 που αφορά την ποινική ευθύνη των Υπουργών. Ωστόσο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, χθες, από το Βήμα της Βουλής αποδόμησε το πυροτέχνημα του πρώην πρωθυπουργού, λέγοντας ότι η διάταξη που έχει ήδη οριοθετηθεί από το ειδικό δικαστήριο. «Αν πάλι με την ερμηνευτική δήλωση επιδιώκεται κάτι άλλο όπως η αναβίωση αδικημάτων για τα οποία έχει παρέλθει η αποσβεστική ημερομηνία τότε εξηγήστε μας πως αυτό δεν καταλύει κάθε έννοια κράτους δικαίου. Σταματήστε αυτή την υποκρισία γύρω από την ευθύνη των υπουργών», προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Την ίδια ώρα, ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται να επιμένει στην δημιουργία πολιτικής αναταραχής με αφορμή την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Επανακαταθέτοντας την αρχική πρότασή του ουσιαστικά απέδειξε ότι ενδιαφέρεται να έχει πάντα ένα… όπλο για τη δημιουργία ενός θεσμικού παραδόξου, που θα οδηγήσει δυνητικά τη χώρα σε νέες εκλογές.

Από την πλευρά της η Νέα Δημοκρατία έδειξε καθ όλη τη διάρκεια της αναθεώρησης ότι στόχος της ήταν η συναίνεση, προκειμένου οι αλλαγές στο Σύνταγμα να είναι περισσότερες. Είπε «ναι» στην πρόταση ΣΥΡΙΖΑ- ΚΙΝΑΛ για τη δυνατότητα, με 500.000 υπογραφές πολιτών, να προχωρά μια νομοθετική πρωτοβουλία ενώ ιδιαίτερα σημαντική θεωρείται η η κατοχύρωση μέσω του Συντάγματος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα τα κόμματα συμφωνούν στα εξής σημεία: 

 1.Καταργείται η σύντομη αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86 περί ποινικής ευθύνης υπουργών

2. Διαχωρισμός της διαδικασίας εκλογής ΠτΔ από τη διάλυση της Βουλής και τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές. Προκρίνεται κατά πλειοψηφία η εκλογή από τη Βουλή με απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία, ώστε να μη διακόπτεται η δημοκρατική λαϊκή εντολή προς μία κυβέρνηση σκοπίμως, για την ανάδειξη ενός προέδρου με περιορισμένες ρυθμιστικές αρμοδιότητες.

3.Σύστημα Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος για τη στήριξη της Ελληνικής Οικογένειας

4. Διευκολύνεται η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού

5. Δυνατότητα σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής ύστερα από πρόταση 10 βουλευτών της αντιπολίτευσης και με παρουσία 120 βουλευτών.

6. Αυστηροποιείται η ασυλία του Βουλευτή 

7. Εξισώνονται οι στρατιωτικοί δικαστές με τους λοιπούς δικαστές (άρθρο 96 παρ. 5 )

8. Διευκόλυνση εκλογής Ανεξάρτητων Αρχών κατά το άρθρο 101Α Σ. Από την ομοφωνία και τα 4/5 που απαιτούνταν, τώρα εκλέγονται με τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων