Ώρα Αποφάσεων: Οι Θεσσαλονικείς έρμαια του στρεβλού μοντέλου του ΟΑΣΘ, για μία ακόμη φορά

Ώρα Αποφάσεων: Οι Θεσσαλονικείς έρμαια του στρεβλού μοντέλου του ΟΑΣΘ, για μία ακόμη φορά

 

"Ο σχεδιασμός των αστικών συγκοινωνιών της πόλης θα πρέπει να γίνει από την αρχή, με επίκεντρο το Μετρό, το οποίο θα συμπληρώνεται από τα δύο νέα μέσα μεταφοράς, τις ακτοπλοϊκές αστικές συγκοινωνίες και τον δυτικό αστικό σιδηρόδρομο, οι μελέτες των οποίων ήδη ολοκληρώνονται, χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ", αναφέρει σε παρέμβασή της η Ώρα Αποφάσεων σχετικά με το μείζον ζήτημα του Οργανισμού Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Ολόκληρη η παρέμβαση:

Η πόλη της Θεσσαλονίκης κατέληξε να διαθέτει μόνο μια επιλογή μέσου μεταφοράς: τα σημερινά λεωφορεία.

Το μοντέλο της μίας μόνο ιδιωτικής εταιρίας, επιδοτούμενης από το κράτος, που αναλαμβάνει χωρίς ανταγωνισμό, μονοπωλιακά, τις δημόσιες συγκοινωνίες, πρέπει να κλείσει τον κύκλο του σύντομα – αλλά και ομαλά, για να σταματήσει η ταλαιπωρία των πολιτών της Θεσσαλονίκης.

Ο σχεδιασμός των αστικών συγκοινωνιών της πόλης θα πρέπει να γίνει από την αρχή, με επίκεντρο το Μετρό, το οποίο θα συμπληρώνεται από τα δύο νέα μέσα μεταφοράς, τις ακτοπλοϊκές αστικές συγκοινωνίες και τον δυτικό αστικό σιδηρόδρομο, οι μελέτες των οποίων ήδη ολοκληρώνονται, χρηματοδοτούμενες από το ΕΣΠΑ.

Η ιδιωτική επιχείρηση των λεωφορείων, ο σημερινός ΟΑΣΘ, αν θέλει να επιβιώσει, θα πρέπει να μετεξελιχθεί μέχρι το 2021-2 από τους μετόχους του σε μια ανταγωνιστική ιδιωτική εταιρεία που θα έχει την δυνατότητα να συμμετέχει σε διαγωνισμούς για να αναλάβει, με όρους απόλυτης διαφάνειας και προδιαγραφές που εξυπηρετούν πρωτίστως το δημόσιο συμφέρον, ένα τμήμα των συγκοινωνιών της πόλης.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση κινείται σε εντελώς λανθασμένη κατεύθυνση, προκρίνοντας την κρατικοποίηση των σημερινών λεωφορειακών συγκοινωνιών - ενδεχομένως και των μελλοντικών.

Ο ρόλος του κράτους δεν είναι βέβαια να παριστάνει τον επιχειρηματία των μαζικών μεταφορών. Χρέος του είναι να συστήσει έναν εποπτικό φορέα, στα πρότυπα του αθηναϊκού ΟΑΣΑ, ο οποίος θα αναθέσει, μέσω διαγωνισμών, τις συγκοινωνίες στους ιδιωτικούς φορείς που θα δημιουργηθούν. Ένας απ' αυτούς θα μπορούσε φυσικά να είναι και ο σημερινός ΟΑΣΘ, αφού όμως αναδιαρθρωθεί καταλλήλως.

Επιπλέον, η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη γι' αυτό που συμβαίνει σήμερα στην πόλη, αφενός γιατί δεν μπόρεσε να επιλύσει τα αντικειμενικά προβλήματα που υπάρχουν (διαφορές ΦΠΑ, διαιτησίες κλπ) και αφετέρου γιατί με τους λεονταρισμούς του κ. Σπίρτζη, που μιλά για «κατάργηση» του ΟΑΣΘ χωρίς καμία πρόβλεψη για την επόμενη ημέρα, οδήγησε στο σημερινό χάος.

Η Ώρα Αποφάσεων πιστεύει ότι η λύση θα προκύψει από μια ολοκληρωμένη μελέτη των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, από σοβαρούς φορείς (Δήμους, ΕΚΕΤΑ, Πανεπιστήμιο), που θα σχεδιάσουν την επόμενη ημέρα λαμβάνοντας υπόψη και την ολοκλήρωση των νέων συγκοινωνιακών μέσων.

Έως τότε, οι κυβερνώντες έχουν πλήρως την ευθύνη ώστε οι Θεσσαλονικείς να μην μείνουν ούτε μία ώρα χωρίς λεωφορεία!