Ο Τσίπρας του 2014 εκθέτει τον Τσίπρα του 2018

Ο Τσίπρας του 2014 εκθέτει τον Τσίπρα του 2018

Του Γιάννη Κ.Τρουπή

Πόσες πιθανότητες έχει ένα πολιτικό πρόσωπο να γίνει πιστευτό όταν για το ίδιο θέμα άλλα υποστήριζε πριν από μόλις μερικά χρόνια και άλλα υποστηρίζει σήμερα; Πόσες πιθανότητες έχε να μπορέσει να πείσει για τις καλές προθέσεις του, όταν ο ίδιος έκανε στο παρελθόν το αντίθετο, από αυτό που διακυρρήτει σήμερα;

Ο κ.Τσίπρας στο ζήτημα της συνταγματικής αναθεώρησης, την οποία καθιστά πλέον αιχμή της πολιτικής του, έχει δώσει δείγματα γραφής ο ίδιος στο πρόσφατο παρελθόν, κάνοντας επιλογές που καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό τις πολιτικές εξελίξεις.

Κορυφαίο παράδειγμα η στάση που κράτησε πριν από τέσσερα χρόνια, αρνούμενος να ψηφίσει τον Σταύρο Δήμα με αποτέλεσμα την πρόκληση πρόωρων καλπών, με αφορμή την προεδρική εκλογή.

«Όταν η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού είναι αποφασισμένη να μπει ένα τέρμα στις πολιτικές των μνημονίων και της λιτότητας, τότε οι βουλευτές δεν μπορούν παρά να ανταποκριθούν στο καθήκον, να εναρμονιστούν στη λαϊκή βούληση» έλεγε ο κ.Τσίπρας στις 29/12/2014, δείχνοντας το δρόμο της προσφυγής στην λαϊκή ετυμηγορία, «πατώντας» πάνω στην συγκεκριμένη συνταγματική πρόνοια.

Όλα αυτά όμως μέχρι προχθές, όταν και από τη θέση πλέον του προέδρου της κυβέρνησης, μιλώντας στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ πρότεινε την αποσύνδεση της διαδικασίας εκλογής προέδρου της Δημοκρατίας από την προκήρυξη εκλογών.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ η όλη διαδικασία αλλαγής άρθρων του συντάγματος έχει τρία «ευάλωτα» σημεία, τα οποία ουσιαστικά καθιστούν ανεδαφική την όλη επιχειρηματολογία που αναπτύσσει το κυβερνών κόμμα. Κομβικό σημείο, τα πεπραγμένα του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ:

-Επιχειρεί να αποσυνδέσει την προεδρική εκλογή από τις εθνικές εκλογές, όταν την έχει ήδη χρησιμοποιήσει το 2014 για να τερματίσει την κυβέρνηση Σαμαρά.

- Επιχειρεί να περάσει το μήνυμα πως θέλει να προστατεύσει το δημόσιο χαρακτήρα του νερού και του ηλεκτρισμού, όταν έχει ήδη παραχωρήσει τη δημόσια περιουσία για 99 χρόνια, μέσα από την υπογραφή του μνημονίου.

- Επιχειρεί να δώσει την εντύπωση πως ενδιαφέρεται για την αλλαγή του άρθρου περί ευθύνης υπουργών, όταν κανείς από τον ΣΥΡΙΖΑ, το 2006 δεν είχε στηρίξει την πρόταση αναθεώρησης που είχε κάνει ο τότε βουλευτής της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με άλλους έξι συναδέλφους του.

Όλα τα παραπάνω ανήκουν στην επιχειρηματολογία που αναπτύσσει η αξιωματική αντιπολίτευση, με στόχο όπως σημειώνουν πηγές της Πειραιώς, την αποδόμηση σημείο προς σημείο της τακτικής του κ.Τσίπρας στο εξαιρετικά ευαίσθητο αυτό θέμα. Σύμφωνα μάλιστα με τις ίδιες πηγές η ΝΔ ετοιμάζεται να προσέλθει στην συζήτηση με «άγριες» πολιτικά διαθέσεις, με τις βασικές γραμμές της «γαλάζιας» πρότασης να είναι:

- Η διασφάλιση της προβλεπόμενης από το Σύνταγμα θητείας της Βουλής με κατάργηση της δυνατότητας προσχηματικών πολιτικών ελιγμών που κατατείνουν στην πρόωρη διάλυση της με επίκληση εθνικού θέματος ή λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας.

- Η αναβάθμιση του Κοινοβουλίου με εκσυγχρονισμό των νομοθετικών και ελεγκτικών διαδικασιών του και ενίσχυση του ρόλου των κοινοβουλευτικών μειοψηφιών.

- Η δραστική περιστολή της δικαστικής προστασίας πολιτικών προσώπων με την αφαίρεση δικαστικών αρμοδιοτήτων από τη Βουλή και την κατάργηση του άρθρου 86 περί ευθύνης Υπουργών.

- Η αναπτυξιακή ώθηση με κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων με ασφαλές φορολογικό και ασφαλιστικό περιβάλλον και περαιτέρω προστασία της ιδιοκτησίας.

- Η ενίσχυση της λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας των δικαστών.

- Η κατάργηση του μονοπωλίου της Ανώτατης Δημόσιας Εκπαίδευσης.

- Η απλούστερη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.

- Η κατάργηση περιττών και γραφειοκρατικών διατάξεων που δεν συνεισφέρουν στην ανθεκτικότητα και στην ευκρίνεια ενός σύγχρονου Συντάγματος.

Πιο συγκεκριμένα, η αξιωματική αντιπολίτευση δε θα επιμείνει μόνο στο άρθρο 16 για την ίδρυση και μη κρατικών πανεπιστημίων. Όπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές είναι πολλά τα άρθρα τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει εντάξει καν στη ενδοκομματική του συζήτηση, τα οποία εκτιμούν στην αξιωματική αντιπολίτευση πως πρέπει να αναθεωρηθούν.

Στην ΝΔ μιλούν συγκεκριμένα για:

- το άρθρο 103, μέσω του οποίου θέλουν στην αξιωματική αντιπολίτευση να ενισχύσουν τις αρμοδιότητες των Δήμων και την οικονομική τους αυτοτέλεια

- Το 106, που η ΝΔ θεωρεί αναγκαίο προκειμένου να περιλάβει κίνητρα για την οικονομική ανάπτυξη και ένα ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον.

- Το 110, μέσω του οποίου προτείνεται την απλοποίηση της ίδιας της αναθεωρητικής διαδικασίας.

- Το άρθρο 101, που προβλέπει την αξιολόγηση στο δημόσιο τομέα.

Πυρήνας της τακτικής που υιοθετεί η αξιωματική αντιπολίτευση στην συζήτηση θα είναι το παρακάτω σκεπτικό:

Αν κάνει δεκτά ο ΣΥΡΙΖΑ τα άρθρα που προτείνει προς αναθεώρηση η ΝΔ, τότε και η ΝΔ δεσμεύεται ότι θα κάνει δεκτά τα άρθρα που προτείνει προς αναθεώρηση ο ΣΥΡΙΖΑ. Το λόγο μετά θα έχουν οι πολίτες οι οποίοι με την ψήφο τους στις εκλογές θα αποφασίσουν την κατεύθυνση των αλλαγών της αναθεώρησης.