Κυρ. Μητσοτάκης: Στόχος 1 στα 3 αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικά

Κυρ. Μητσοτάκης: Στόχος 1 στα 3 αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικά

Επιδότηση με ποσοστό 15% και έως 5.500 ευρώ για αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος. Επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού δικύκλου κατά 20%, επίπεδα που αυξάνονται στο 40% της αξίας του για αγορά ποδηλάτου. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις το ταβάνι είναι τα 800 ευρώ. Συνολικά το πακέτο των κινήτρων θα ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ και θα αφορά διάστημα 18 μηνών, όπως ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.

Κατ’ αυτό τον τρόπο υπολογίζεται ότι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το όφελος ανά μονάδα αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και με τις σχετικές φοροαπαλλαγές θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ.

“Είναι ένα σχέδιο ολιστικό, που αφορά το κράτος, την τοπική αυτοδιοίκηση, την αγορά και την κοινωνία των πολιτών. Και για αυτό συνοδεύεται από την εξαιρετικά καινοτόμο και σημαντική πράσινη συμφωνία, την οποία θα υπογράψουν 19 φορείς και δύο υπουργεία για να γίνει πράξη το σχέδιο το συντομότερο δυνατό”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός.

«Επιδοτούμε σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τα 10.000 ευρώ. Κάτι που θα κάνει τη ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο προσιτά  στο μέσο εισόδημα», είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Επίσης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ειδικά για τους εταιρικούς στόλους θα εκπίπτει από τα εταιρικά έσοδα το 50% και το 70% στα νησιά του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης. Αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα».

Στόχος σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό είναι τα παραπάνω μέτρα να συμβάλλουν ώστε 1 στα 3 νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό.

Χωροθέτηση σημείων στάθμευσης και φόρτισης των οχημάτων

Σημαντική πτυχή του νομοσχεδίου αφορά τα σημεία φόρτισης. Οι Δήμοι θα πρέπει να χωροθετήσουν ένα δίκτυο από σημεία στάθμευσης και φόρτισης των οχημάτων.

Στην λογική αυτή οι ΟΤΑ πρέπει να εκπονήσουν ειδικά σχέδια για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης και θέσεων στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα στις πόλεις. Ταυτόχρονα θα δημιουργηθούν υποδομές φόρτισης στις πιάτσες των ταξί για να εξυπηρετούνται τα ηλεκτρικά ταξί. Επίσης θα καθιερωθούν δωρεάν θέσεις στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα σε ελεγχόμενες θέσεις των Δήμων.

Ταυτόχρονα κάθε νέα οικοδομή θα πρέπει να έχει ηλεκτρολογική υποδομή για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ ανάλογα σημεία φόρτισης θα πρέπει να προστεθούν και στα υφιστάμενα κτίρια. Εκπόνηση

Κίνητρα για εγκατάσταση μονάδων παραγωγής εξαρτημάτων

Μια ακόμη πτυχή περιλαμβάνει τα κίνητρα σε επιχειρήσεις για την εγκατάσταση καινούριων παραγωγικών μονάδων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης. Τέτοια κίνητρα είναι χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές και μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για επιχειρηματικές πρωτοβουλίες σχετικές με την κατασκευή στην Ελλάδα εξαρτημάτων και εξοπλισμού για ηλεκτροκίνητα οχήματα, δηλαδή μπαταρίες, μετασχηματιστές, φορτιστές και γενικά εξαρτήματα που άπτονται της συγκεκριμένης εφοδιαστικής αλυσίδας. Μάλιστα ο Πρωθυπουργός αναφερόμενος στο πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στη Σύρο το 1973, ένα Enfield 8.000 που όπως είπε «θα μπορούσε ίσως να έχει αλλάξει τον ρου της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα αλλά ήταν ένα αυτοκίνητο το οποίο εμφανίστηκε μάλλον πριν από την εποχή του».