Η φιλοσοφία Μητσοτάκη στην άσκηση της διακυβέρνησης

Η φιλοσοφία Μητσοτάκη στην άσκηση της διακυβέρνησης

Κάποιοι το λοιδόρησαν. Ορισμένοι άλλοι δεν του έδωσαν μεγάλη σημασία. Το λεγόμενο «επιτελικό κράτος», ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα της διακυβέρνησης Μητσοτάκη φαίνεται πως ένα χρόνο μετά από τις εκλογές του Ιουλίου 2019 έχει τα πρώτα αποτελέσματα. 

Μπορεί λοιπόν ο Αλέξης Τσίπρας να κάνει λόγο για «χούντα»όμως στο Μέγαρο Μαξίμου απαντούν με συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία αποδεικνύουν όπως τονίζουν κυβερνητικά στελέχη, ότι η άσκηση εξουσίας έχει αλλάξει φιλοσοφία από την στιγμή που ο Κυριάκος Μητσοτάκης κέρδισε τις εκλογές του περασμένου καλοκαιριού, δίνοντας περισσότερο αξία σε θεσμούς όπως το κοινοβούλιο.  

Προς επίρρωσιν μάλιστα του παραπάνω συμπεράσματος στην κυβέρνηση παραθέτουν συγκεκριμένες κινήσεις των τελευταίων δώδεκα μηνών: 

- Aποκαταστάθηκε  η εύρυθμη λειτουργία του υπουργικού συμβουλίου  ως παραγωγός δημόσιας πολιτικής με τακτικές συνεδριάσεις, εκτός κοινοβουλίου για λόγους διάκρισης των λειτουργιών, από όπου περνούν όλα τα νομοσχέδια πριν την κατάθεση τους στη Βουλή. 

- Δημιουργήθηκε  σταθερή δομή προεδρίας της κυβέρνησης με αρμοδιότητα τον συντονισμό και την παρακολούθηση του κυβερνητικού έργου, στη βάση συγκεκριμένης στοχοθεσίας η οποία εισάγεται στο ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης ΜΑΖΙ. 

- Δημιουργήθηκαν κανόνες καλής νομοθέτησης και έως σήμερα έχουν δημοσιευθεί τρία εγχειρίδια καλής νομοθέτησης με τη συμμετοχή κορυφαίων ακαδημαϊκών του εξωτερικού.

- Το μεγαλύτερο μέρος της διοικητικής ύλης ανατέθηκε ως αρμοδιότητα στην υπηρεσιακή διοίκηση με σκοπό τη διασφάλιση της συνέχειας του κράτους και την αποκοπή εστιών πολιτικής διαφθοράς. Στο πλαίσιο αυτό το σύνολο των ατομικών διοικητικών πράξεων περιέρχεται καταρχήν στους γενικούς διευθυντές των αρμοδίων υπουργείων, ενώ υπηρεσιακοί γραμματείς που ορίζονται από ανεξάρτητη επιτροπή κατά πλειοψηφία από το ΑΣΕΠ αναλαμβάνουν την αρμοδιότητα για τις δημόσιες συμβάσεις και για τα δημοσιοϋπαλληλικά θέματα των υπουργείων. 

- Ιδρύθηκε η εθνική αρχή διαφάνειας που ενσωμάτωσε όλα τα ελεγκτικά σώματα του Δημοσίου με εκτεταμένους κανόνες εσωτερικού ελέγχου και σύγχρονες μεθόδους έρευνας.

Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι μέσα σε δώδεκα μήνες έχουν ψηφιστεί  85 νομοσχέδια, 62 νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης και 23 κυρώσεις διεθνών συμβάσεων. 

Όσον αφορά στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, μέχρι τη Δευτέρα 29 Ιουλίου 2020 έχουν συζητηθεί 585 επίκαιρες ερωτήσεις και 83 αιτήσεις για αναπάντητες ερωτήσεις και αναφορές, συνολικά δηλαδή 668, ενώ μόνο 2 επίκαιρες ερωτήσεις δεν συζητήθηκαν λόγω μη προβλεπόμενου κωλύματος των ερωτώμενων Υπουργών. Από τις 700 Επίκαιρες Ερωτήσεις που προγραμματίστηκαν συζητήθηκαν οι 585, δηλαδή το 85%.

Είναι προφανές λοιπόν ότι παρά τις όποιες θεμιτές ενστάσεις μπορεί να διατηρεί κάποιος για την ποιότητα της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, ουδείς θα πρέπει να αμφισβητήσει την πρόθεση του πρωθυπουργού να λειτουργήσει με διαφορετικούς όρους , ενισχύοντας το κοινοβούλιο μακριά από δαιδαλώδεις διαδικασίες που έδιναν χώρο στη διαφθορά.