Τουρισμός: : Ο γερμανικός παράγοντας και ο καθοριστικός ρόλος της TUI

Ο γερμανικός παράγοντας και ο καθοριστικός ρόλος της TUI

Αποτελώντας την κορυφαία - σε εισπράξεις- τουριστική «δεξαμενή» της Ελλάδας αλλά και τη χώρα που από τις πέντε κορυφαίες τουριστικές αγορές έχει πληγεί λιγότερο από τις επιπτώσεις του Covid-19, η Γερμανία αποτελεί τον καταλύτη για το αν και κατά πόσο θα «σωθεί» η φετινή τουριστική χρονιά στην Ελλάδα. Από τις πέντε κύριες «δεξαμενές» τουρισμού της Ελλάδας (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Γαλλία και Ιταλία) η Γερμανία έχει τα καλύτερα επιδημιολογικά χαρακτηριστικά και αποτελεί την αγορά – κλειδί, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, για τη φετινή σεζόν.

Σημειώνεται πως το Top-5 των τουριστικών προορισμών της Μεσογείου για τους Γερμανούς είναι κατά σειρά οι Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία, Ελλάδα, Κροατία. Έτσι, δεδομένων των προβλημάτων σε Ιταλία και Ισπανία, η Ελλάδα δύναται να επωφεληθεί φέτος καθώς έχει εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα.

Σημαντικό είναι επίσης ότι η ρητορική των γερμανικών μέσων έχει αλλάξει εκ διαμέτρου το τελευταίο διάστημα, με τα θετικά σχόλια για τη χώρα μας να πληθαίνουν, ενώ καταγράφεται γενικευμένη αλλαγή στάσης. Μάλιστα χθες ο υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μάας, άναψε το πράσινο φως στους Γερμανούς πολίτες για ταξίδια αναψυχής εντός της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Από τις 15 Ιουνίου, οι Γερμανοί θα μπορούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα (στα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης).

Καταλύτης για όλη αυτή τη νέα προσέγγιση, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της εσωτερικής τουριστικής αγοράς, είναι η πρόθεση της TUI αλλά και άλλων μεγάλων Γερμανών tour operators να ανοίξουν την αγορά και να σταματήσουν να «γράφουν» ζημιές με καθηλωμένα τα αεροπλάνα τους, κλειστά τα ξενοδοχεία τους και με χιλιάδες voucher να κινδυνεύουν να... καούν.

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι η TUI εξετάζει το ενδεχόμενο να προτείνει σε πελάτες της που έχουν voucher στα χέρια τους για διακοπές σε άλλες χώρες όπως π.χ. η Ισπανία να τα αξιοποιήσουν για να έρθουν στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο ο πρώτος tour operator στον κόσμο, που έχει ως πρώτο πελάτη στην Ευρώπη την Ισπανία και αμέσως μετά την Ελλάδα με 3 εκατ. περίπου αφίξεις το 2019, θα μπορέσει να προσφέρει μια ασφαλή εναλλακτική διακοπών για φέτος στους πελάτες του, χωρίς να αναγκαστεί να επιστρέψει ρευστότητα, αλλά και να αποφύγει να μεταφέρει βάρη για επόμενα έτη.

Ουσιαστικά είναι μια win – win κατάσταση που μπορεί να δώσει ώθηση στον ελληνικό τουρισμό για φέτος, εφόσον βέβαια συνδυαστεί και με την πύκνωση των αεροπορικών δρομολογίων.

Επίσης η TUI, η οποία έχει αναστείλει τα διεθνή τουριστικά της προγράμματα έως τις 14 Ιουνίου, δήλωσε ότι είναι «έτοιμη να ανοίξει ευρωπαϊκές περιοχές διακοπών» από τις 15 Ιουνίου και μετά. Ηδη τα ξενοδοχεία της TUI στη Γερμανία ανοίγουν ξανά σε διάφορες τοποθεσίες. Μάλιστα η TUI δημοσίευσε επίσης ένα λεπτομερές πρωτόκολλο για τα ξενοδοχεία και τις συνεργαζόμενες ιδιοκτησίες.

Για να αρχίσει και πάλι η ζήτηση, η TUI προσφέρει τώρα σε όλους τους πελάτες που κάνουν νέες κρατήσεις έως το τέλος Ιουνίου την επιλογή να έχουν μηδενικό ρίσκο με δωρεάν ακύρωση ή αλλαγή κράτησης έως και 14 ημέρες πριν την αναχώρησή τους. Η προσφορά ισχύει για διακοπές αυτό το καλοκαίρι, τον επόμενο χειμώνα, ακόμη και το καλοκαίρι του 2021.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της TUI Γερμανίας Marek Andryszak δήλωσε, δε, ότι η επιλογή που παρέχεται για δωρεάν επιλογή ακύρωσης και το μπόνους διασφαλίζει μια σχέση εμπιστοσύνης αλλά και μια ευελιξία για τον προγραμματισμό των ταξιδιών τους.

Είναι, λοιπόν, προφανές ότι η Γερμανία έχει τον πρώτο λόγο για το πλαίσιο επανεκκίνησης του τουρισμού στην Ελλάδα, καθώς μάλιστα γερμανικοί είναι και οι δυο πιο «παγκόσμιοι πρωταθλητές» tour operators (TUI Deutschland με τζίρο πέρυσι 5,8 δισ. ευρώ.

Με 49 ξενοδοχεία στην Ελλάδα η TUI

Στην Ελλάδα η TUI διαθέτει 49 ξενοδοχεία είτε ως ιδιόκτητα είτε κοινοπρακτικά με την Atlantica Hotels & Resorts. Μάλιστα το καλοκαίρι του 2019 προστέθηκαν έξι καινούργια. Φέτος είναι προγραμματισμένο να ανοίξει στην Ιεράπετρα της Κρήτης ένα νέο Robinson Club.

Επιπλέον, με 144 πτήσεις την εβδομάδα το 2019 η Ελλάδα πέρυσι ήταν ένας από τους κορυφαίους καλοκαιρινούς ταξιδιωτικούς προορισμούς και για την αεροπορική της TUI fly. Οι αερογραμμές της εταιρείας εξυπηρετούν πέντε αεροδρόμια στην Ελλάδα.

Οι περισσότερες πτήσεις εκτελούνται προς το Ηράκλειο (53) και ακολουθεί η Ρόδος (35) και η Κως (35). Για το καλοκαίρι του 2020 το πρόγραμμα πτήσεων ήταν, μάλιστα, να ξεκινήσει από τις αρχές Απριλίου, δηλαδή τρεις εβδομάδες νωρίτερα από το 2019.

Το προφίλ και το αποτύπωμα των Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδος, πέρυσι ήρθαν στην Ελλάδα 4,026 εκατομμύρια Γερμανοί τουρίστες, αποτελώντας το 13% των συνολικών αφίξεων, πραγματοποιώντας 37,3 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις (16% του συνόλου), ενώ οι εισπράξεις ήταν 2,959 δισ. ευρώ (17%).

Οι Γερμανοί τουρίστες πέρυσι στην Ελλάδα είχαν μέση κατά κεφαλή δαπάνη 735 ευρώ, με μέση δαπάνη διανυκτέρευσης τα 79 ευρώ και μέση διάρκεια παραμονής τις 9,3 ημέρες.

Δεν είναι από τους πλέον... σπάταλους τουρίστες, καθώς οι Αμερικανοί με 1.008 ευρώ είναι στην πρώτη θέση στο τι έσοδα αφήνουν, οι Ελβετοί δεύτεροι με 856 ευρώ, ακολουθούν οι Αυστριακοί με 792 ευρώ, οι Βέλγοι με 771 ευρώ και οι Ρώσοι με 744 ευρώ. Όμως, αθροιστικά, οι Γερμανοί αφήνουν τα περισσότερα χρήματα στην Ελλάδα. Οι Top-3 προορισμοί των Γερμανών τουριστών στη χώρα μας είναι κατά σειρά Κρήτη, Νότιο Αιγαίο και Κεντρική Μακεδονία.

Η Γερμανία αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά του ελληνικού τουρισμού, ενώ η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή προορισμό των Γερμανών, ιδιαίτερα για το προϊόν Ήλιος και Θάλασσα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), το 2019, το 28% των δαπανών των Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα έγινε στο 2ο τρίμηνο και 56% στο τρίτο τρίμηνο δηλαδή τους μήνες Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος.

Επίσης, το 2019, το 29% των αφίξεων των Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα έγινε στο 2ο τρίμηνο και το 49% στο 3ο, ενώ το 28% των διανυκτερεύσεων που έκαναν στην Ελλάδα, έγινε στο 2ο τρίμηνο και το 54% μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου.

Οι κορυφαίοι προορισμοί για τους Γερμανούς τουρίστες είναι – σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού οι Αυστρία, Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία και Ολλανδία, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 7η θέση. Το Top-5 των προορισμών της Μεσογείου για τους Γερμανούς είναι κατά σειρά οι Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία, Ελλάδα, Κροατία. Έτσι, δεδομένων των προβλημάτων σε Ιταλία και Ισπανία, δεν αποκλείεται η Ελλάδα να επωφεληθεί φέτος.