Τον Ιούνιο ο νέος ανελκυστήρας στην Ακρόπολη

Τον Ιούνιο ο νέος ανελκυστήρας στην Ακρόπολη

Σε τέσσερις μήνες από τώρα, η Ακρόπολη  μπορεί ιδανικά να έχει ανελκυστήρα για τα εμποδιζόμενα άτομα. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε χθες βράδυ το «πράσινο φως» για την τοποθέτηση ενός σύγχρονου ανελκυστήρα, αντάξιου της Ακρόπολης, εγκρίνοντας όλες τις προτάσεις για τις πρόδρομες εργασίες που πρέπει να γίνουν. Πρέπει να προηγηθούν αποχωματώσεις σε συγκεκριμένη περιοχή και στερεωτικές εργασίες στον βράχο. Και εκεί κρύβεται το μυστικό της επιτυχίας. Στο κατά πόσον αυτές οι εργασίες θα γίνουν εγκαίρως.

Ο εκπρόσωπος του Ιδρύματος Ωνάση κ.  Χρόνης Λιλλής πάντως, ήταν κατηγορηματικός: εφόσον το ΚΑΣ έδινε θετική γνωμοδότηση (όπως και έγινε και μάλιστα ομόφωνα) ο κατασκευαστής έχει υποσχεθεί πως σε τέσσερις μήνες ακριβώς ο νέος ανελκυστήρας θα έχει τοποθετηθεί και θα λειτουργεί. Μάλιστα ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης υπολογίζοντας τις ημέρες είπε πως η λειτουργία θα συμπέσει με τα γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης (20 Ιουνίου) ή την καλοκαιρινή ισημερία (21). Το Ιδρυμα Ωνάση είναι ο χορηγός του ανελκυστήρα, ο οποίος όπως αναφέρθηκε θα έχει όλες τις προδιαγραφές ασφάλειας και αισθητικής που επιβάλλονται αλλά και δεν θα πατά πλέον σε τμήμα του αρχαίου τείχους της Ακρόπολης.

Ο γενικός γραμματέας Γ. Διδασκάλου, η Ελενα Κουντούρη, διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και ο Δημοσθένης Σβολόπουλος, διευθυντής Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων υπενθύμισαν την ιστορία του αναβατορίου, το οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα.
Ήταν μια λύση που δόθηκε το 2004, ενόψει των παραολυμπιακών αγώνων της Αθήνας και έπρεπε να είχε αντικατασταθεί προ πολλού. Εκτός από την κακή όψη του, τον θόρυβο και τους κραδασμούς όσο βρισκόταν εν λειτουργία και τις μικρές διαστάσεις του, που δεν επέτρεπαν τη μεταφορά φορείου σε έκτακτες περιπτώσεις, το αναβατόριο βρισκόταν συχνά εκτός λειτουργίας. Η αλλαγή του ήταν εκ των ων ουκ άνευ.

Με τον νέο ανελκυστήρα, πλάτους 3,60μ οι χρήστες δεν θα είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα που χρησιμοποιούσαν μέχρι τώρα για να φτάσουν ως εκεί, καθώς η είσοδός του θα βρίσκεται πιο χαμηλά, και θα είναι δυνατή η απευθείας επιβίβαση. Θα είναι ανελκυστήρας πλαγιάς με τις κατάλληλες μεταβολές κλίσης και δεν θα εδράζεται καθόλου στο αρχαίο τείχος.

Οι γεωτεχνικές- στατικές μελέτες που συζητήθηκαν έχουν συνταχθεί από τους Δημήτρη Εγγλέζο και Θανάση Κοντιζά και έχουν εγκριθεί και από την Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως στην οποία υποβλήθηκαν από την Υπηρεσία Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως. Ο πρόεδρος της ΕΣΜΑ Μανόλης Κορρές κατά τη συζήτηση είπε πως οι μελέτες εντάχθηκαν στη μελέτη για την εγκατάσταση του ανελκυστήρα.

Στην περιοχή εγκατάστασης του ανελκυστήρα, ο οποίος «βγαίνει» κοντά στο Ερέχθειο, υπάρχει αθηναϊκός σχιστόλιθος, για τον οποίο ο όρος ήταν να προστατευθεί (το ΚΑΣ είχε πραγματοποιήσει συνεδρίαση τον περασμένο Οκτώβριο για την έγκριση των προδιαγραφών του ανελκυστήρα). Το μεγαλύτερο πρόβλημα ωστόσο ήταν η κατάσταση των βράχων, που αποτελούνται από ασβεστόλιθο. Λόγω διείσδυσης υδάτων επί αιώνες, το πέτρωμα παρουσιάζει κατακερματισμό και ασυνέχειες. Γι’ αυτό και ο Μπαλάνος, κατά τη δεκαετία του ’30 είχε ανεγείρει τοιχίο το οποίο βοηθούσε και στην ευστάθεια των τειχών. Και οι βράχοι και το τοιχίο θα ενισχυθούν σημειακά, όπως και η έδραση του αρχαίου τείχους στην περιοχή του ανελκυστήρα, ενώ θα ληφθεί συνολική πρόνοια για τα τείχη. Η σχετική μελέτη της ΥΣΜΑ θα συζητηθεί σε άλλη συνεδρίαση.

Το «κλειδί» είναι οι αποχωματώσεις στον χώρο όπου θα εγκατασταθεί το μηχανοστάσιο του ανελκυστήρα, τα ενέματα και οι αγκυρώσεις των βράχων, να γίνουν με μεγάλη ταχύτητα και σύμφωνα με το πρόγραμμα. Είναι το μόνο σημείο που μπορεί να «ρίξει» έξω το χρονοδιάγραμμα. Αν όλα πάνε καλά, η κορύφωση της σαιζόν θα βρει την Ακρόπολη με νέο ανελκυστήρα, απαραίτητο για το σημαντικότερο των μνημείων μας.

«Εγινε πάρα πολλή δουλειά σε ελάχιστο χρόνο» είπε ο γγ Γ. Διδασκάλου. «Διορθώνουμε και θεραπεύουμε παλιές προβληματικές καταστάσεις με τον καλύτερο τρόπο». Ο κ. Χρόνης Λιλλής από το Ιδρυμα Ωνάση είχε μόνο ύμνους να πει για όσους συνεργάστηκαν για τον ανελκυστήρα. «Εχω εντυπωσιαστεί θετικά από το πόσες ώρες και με πόση αφοσίωση εργάστηκαν όλοι» σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι τέτοια ανταπόκριση από δημοσίους υπαλλήλους δεν μπορούν ούτε να τη φανταστούν υπάλληλοι του ιδιωτικού τομέα.