Κομισιόν: Το σχέδιο για ανάκαμψη της οικονομίας και επιχειρήσεις

Το σχέδιο για ανάκαμψη της οικονομίας και επιχειρήσεις

Ένα νέο σχέδιο ανάκαμψης από την πανδημία του κορονοϊού, το οποίο θα αντλεί χρηματοδότηση και από τις αγορές, ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ολοκληρώνοντας παράλληλα και το πλαίσιο για τη κρατική ενίσχυση των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λαιεν στο Ευρωκοινοβούλιο «εργαζόμαστε πάνω σε ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάκαμψης προκειμένου να μπορέσουν οικονομίες να ξεπεράσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού».

Η πρόεδρος της Κομισιόν μιλώντας με ευκαιρία την συμπλήρωση 70 ετών από την διακήρυξη του Ρομπέρ Σούμαν, τόνισε πως το εν λόγω εργαλείο, που θα ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα χρηματοδοτείται κατά ένα μέρος από την Επιτροπή και κατά ένα άλλο μέρος από τις αγορές.

Το σχέδιο, το οποίο θα πρέπει να εγκριθεί από το ευρωκοινοβούλιο, αλλά και από τα εθνικά κοινοβούλια ή τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών, θα κατευθύνει το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων σε δημόσιες επενδύσεις αλλά και σε μεταρρυθμίσεις στις πλέον πληττόμενες χώρες από την πανδημία Covid-19.

Ευέλικτο σχέδιο για την κρατική ενίσχυση επιχειρήσεων

Την ίδια ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά επίσης σε νέα τροποποίηση του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις, ώστε να επιτρέψει βάσει κριτηρίων στα κράτη-μέλη να παρέχουν ανακεφαλαιοποιήσεις στις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία του κορονοϊού και έχουν ανάγκη χρηματοδότησης.

Η σφοδρότητα της πανδημίας είναι τόσο μεγάλη, που σε λιγότερο από δύο μήνες από τη θέση σε ισχύ του προσωρινού πλαισίου (19 Μαρτίου), η Κομισιόν έχει εγκρίνει κρατικές ενισχύσεις ύψους 1,9 τρισ. ευρώ με σκοπό την παροχή στις επιχειρήσεις της ρευστότητας που χρειάζονται επειγόντως, τη διάσωση θέσεων εργασίας, τη δυνατότητα πραγματοποίησης έρευνας και ανάπτυξης και τη διασφάλιση της προμήθειας προϊόντων για την καταπολέμηση της έξαρσης του κορονοϊού.

Σύμφωνα με το σχέδιο το οποίο οδεύει προς ολοκλήρωση, τα κράτη μέλη είναι ελεύθερα να σχεδιάζουν εθνικά μέτρα σύμφωνα με πρόσθετους στόχους πολιτικής, όπως η περαιτέρω διευκόλυνση του πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού των οικονομιών τους ή η πρόληψη της απάτης, της φοροδιαφυγής ή της επιθετικής φοροαποφυγής. 

Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνεται όμως κι η απαγόρευση καταβολής μερισμάτων ή μπόνους στους διευθυντές. Οι εταιρείες επίσης δεν θα έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν μερίδιο άνω του 10% σε ανταγωνίστριες εταιρείες, προμηθευτές, ή πελάτες (όσο το κράτος διατηρεί τουλάχιστον το 75% των μετοχών που αποκτήθηκαν ως απάντηση στην κρίση).

Η Μάργκρετ Βεστάγκερ, σε της συνέντευξή σε Ευρωπαίους δημοσιογράφους, τόνισε ότι οι προβλεπόμενες βοήθειες προς τις υγιείς ευρωπαϊκές επιχειρήσεις είναι απαραίτητες, γιατί μόνον έτσι θα υπάρξει ανάκαμψη μετά την κρίση. Θα πρέπει να εξασφαλιστεί ωστόσο ότι τα βοηθήματα δεν θα είναι ανώτερα από τις ζημιές που οι επιχειρήσεις έχουν υποστεί. 

Από το συνολικό ποσόν του περίπου 1,9 τρισ. ευρώ των ενισχύσεων που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο κατέχει το μερίδιο του λέοντος με 52%, ακολουθούμενο από τη Γαλλία με 17%, κι έπεται η Ιταλία με 16%.

Αλλά, εάν η Γερμανία εισφέρει 100 δισ. ευρώ προς ενίσχυση στις εταιρείες της και η Γαλλία μόλις 20 δισ., τότε «υπάρχει κίνδυνος αποκλίσεων στην εσωτερική αγορά», προειδοποίησε πρόσφατα ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά και πρώην υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας Τιερί Μπρετόν από τις στήλες της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας Handelsblatt.

«Θέλουμε το πλαίσιο να εφαρμόζεται ομοιόμορφα, δηλαδή να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν δίκαιοι όροι στην εσωτερική αγορά, όταν επιτραπούν οι δραστηριότητες αυτές» από τις Βρυξέλλες, δήλωσε πρόσφατα μία πηγή της γαλλικής κυβέρνησης.

Οι νέοι αυτοί κανόνες έρχονται την ώρα που ο μεγαλύτερος όμιλος αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη, η γερμανική Lufthansa, συζητά με το γερμανικό κράτος με στόχο τη μερική εθνικοποίησή του και την παροχή στήριξης 9 δισεκατομμυρίων ευρώ για να αποφύγει την πτώχευση.

Επίσης στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων της γερμανικής κυβέρνησης βρίσκεται η ανακεφαλαιοποίηση, με κόστος πολλών δισεκ. ευρώ, της εταιρείας σιδηροδρόμων της χώρας Deutsche Bahn.